Fundering som jag inte får ur skallen:
Det brukar sägas att man inte ska stänga av en motor med turbo direkt efter körning för att turbon ska ska varva ner eftersom oljetillförseln för smörjning av axeln uteblir när motorn stängs av och oljetrycket upphör. Andra förståsigpåare säger att om man då kör lugnt "sista biten" istället så behöver man inte tänka på detta.
Detta är en vanligt förekommande rekommendation i den överladdade världen men hur mycket nytta kan det göra? Jag vet hur en turbomotor är uppbyggd såpass att jag kan insugsluften och avgasernas flöde genom systemet men jag kan det inte ner på detaljnivå:
Det jag inte riktigt förstår är då att om gasen släpps helt till tomgångsvarvtal borde inte turbons hastighet vara omedelbar reducerad till sin lägsta hastighet då? För maximal effektivitet borde väl öppningarna in till kompressor/turbinhjul inte vara större än fläktbladen och då borde turbon inte kunna "frisnurra" i ofantlig hastighet när motorn stängs av vilket rekommendationen tyder på.
Finns det en turbo med varvräknare?
Det brukar sägas att man inte ska stänga av en motor med turbo direkt efter körning för att turbon ska ska varva ner eftersom oljetillförseln för smörjning av axeln uteblir när motorn stängs av och oljetrycket upphör. Andra förståsigpåare säger att om man då kör lugnt "sista biten" istället så behöver man inte tänka på detta.
Detta är en vanligt förekommande rekommendation i den överladdade världen men hur mycket nytta kan det göra? Jag vet hur en turbomotor är uppbyggd såpass att jag kan insugsluften och avgasernas flöde genom systemet men jag kan det inte ner på detaljnivå:
- Luften kommer in via luftfiltret
- Luften går genom kompressordelen på turbon
- Luften fortsätter genom laddluftskylaren och upp till gasspjället
- Luften kommer in i motorn via insuget och ut genom grenröret
- Luften passerar nu turbons turbindel och vidare ut genom avgassystemet
Det jag inte riktigt förstår är då att om gasen släpps helt till tomgångsvarvtal borde inte turbons hastighet vara omedelbar reducerad till sin lägsta hastighet då? För maximal effektivitet borde väl öppningarna in till kompressor/turbinhjul inte vara större än fläktbladen och då borde turbon inte kunna "frisnurra" i ofantlig hastighet när motorn stängs av vilket rekommendationen tyder på.
Finns det en turbo med varvräknare?


