Turbo - Hur länge snurrar den fort?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Fundering som jag inte får ur skallen:

Det brukar sägas att man inte ska stänga av en motor med turbo direkt efter körning för att turbon ska ska varva ner eftersom oljetillförseln för smörjning av axeln uteblir när motorn stängs av och oljetrycket upphör. Andra förståsigpåare säger att om man då kör lugnt "sista biten" istället så behöver man inte tänka på detta.

Detta är en vanligt förekommande rekommendation i den överladdade världen men hur mycket nytta kan det göra? Jag vet hur en turbomotor är uppbyggd såpass att jag kan insugsluften och avgasernas flöde genom systemet men jag kan det inte ner på detaljnivå:

  1. Luften kommer in via luftfiltret
  2. Luften går genom kompressordelen på turbon
  3. Luften fortsätter genom laddluftskylaren och upp till gasspjället
  4. Luften kommer in i motorn via insuget och ut genom grenröret
  5. Luften passerar nu turbons turbindel och vidare ut genom avgassystemet

Det jag inte riktigt förstår är då att om gasen släpps helt till tomgångsvarvtal borde inte turbons hastighet vara omedelbar reducerad till sin lägsta hastighet då? För maximal effektivitet borde väl öppningarna in till kompressor/turbinhjul inte vara större än fläktbladen och då borde turbon inte kunna "frisnurra" i ofantlig hastighet när motorn stängs av vilket rekommendationen tyder på.

Finns det en turbo med varvräknare? :tummenupp

32147396.jpg


32147398.jpg
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
När man kör riktigt hårt så blir ju turbon helt röd. Och stänger man då av medans turbon är glödhet så kommer den stillastående oljan i turbon bli riktigt varm
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Det handlar inte om att varvtalet på turbon ska sjunka. Det handlar om att turbon efter hård körning glöder som helvete för att den är varm som fan.
Det man vill är alltså att bilen går på tomgång en stund för att kyla ner turbon. Om man inte gör detta kommer oljan i turbon bli så varm att det bildas koks och det är mindre välkommet.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Såklart! =) Jag hade helt snöat in på hastigheten, men just detta med hastigheten vore dock ändå intressant att veta lite bättre om det går att svara på något bra sätt.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
När jag var yngre och "skit-tuff" så öppnade jag alltid huven och tände en cigg på aggregatet när polarna såg mig komma.

Hade man stängt av motorn vid det tillfället så kan du tänka dig vad som händer med oljan som stannar i turbon.

Därav drar man ett par minuter på tomgång så att temperaturen försvinner ut från aggregatet och ut i oljanom man nu kört lite hårt den senaste sträckan.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Såklart! =) Jag hade helt snöat in på hastigheten, men just detta med hastigheten vore dock ändå intressant att veta lite bättre om det går att svara på något bra sätt.


Om du tar ett modernt turboaggregat du hittar under huven på valfri vobblo, vw, opel, saab, dkv etc så blir det snudd på tvärnit på en sådan impeller. Några sekunder.


Tar du ett herrejösses aggregat för en lastbil så kan den säkert snurra på i 10-20 sekunder.

Tar du ett megamonsteraggragt från någon båt kan det säkert snurra någon eller några minuter.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du tar ett modernt turboaggregat du hittar under huven på valfri vobblo, vw, opel, saab, dkv etc så blir det snudd på tvärnit på en sådan impeller. Några sekunder.


Tar du ett herrejösses aggregat för en lastbil så kan den säkert snurra på i 10-20 sekunder.

Tar du ett megamonsteraggragt från någon båt kan det säkert snurra någon eller några minuter.

Om du testar på ett löst aggregat ja men i praktiken så kostar pumparbetet i kompressorn så mycket energi att turbon bromsas ganska hårt oavsett villken motor den sitter på.
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Om du testar på ett löst aggregat ja men i praktiken så kostar pumparbetet i kompressorn så mycket energi att turbon bromsas ganska hårt oavsett villken motor den sitter på.

Ta t.ex en lasbil som står framför garaget, chaffisen kliver ut och öppnar garageportarna, kör försiktigt in på tomgången och stänger av motorn!
Det aggregatet snurrar hörbart i ca 30 sec. (kan vara så att bilen har några år på nacken,, men ändå!!)

Men för ett exakt svar. Fråga _Johansson_ Han vet! :tummenupp
 

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Detta kanske är en dum fråga, men är det något utväxling mellan turbin och kompressor?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nuförtiden är ju de flesta personbilsturbos vattenkylda vilket i princip eliminerar behovet av tomgångskörning efter hårdgasning. Turbon ligger och snurrar med även på tomgång på en personbil. Att göra en raggar-avstängning (att vicka till på gasen innan man vrider av) är ingen bra ide.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ta t.ex en lasbil som står framför garaget, chaffisen kliver ut och öppnar garageportarna, kör försiktigt in på tomgången och stänger av motorn!
Det aggregatet snurrar hörbart i ca 30 sec. (kan vara så att bilen har några år på nacken,, men ändå!!)

Men för ett exakt svar. Fråga _Johansson_ Han vet! :tummenupp

Det kanske den gör men laddtrycket försvinner på 1 sekund, dvs varvtalet därefter är med turbomått mätt försumbar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ta t.ex en lasbil som står framför garaget, chaffisen kliver ut och öppnar garageportarna, kör försiktigt in på tomgången och stänger av motorn!
Det aggregatet snurrar hörbart i ca 30 sec. (kan vara så att bilen har några år på nacken,, men ändå!!)

Men för ett exakt svar. Fråga _Johansson_ Han vet! :tummenupp

Det där som surrar hörbart efter att man stängt av en Scania är cyklonrenarna. Turboaggregatens utrullning är sällan hörbar utan motorstetoskop, glidlagrade stannar rätt omgående
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det där som surrar hörbart efter att man stängt av en Scania är cyklonrenarna. Turboaggregatens utrullning är sällan hörbar utan motorstetoskop, glidlagrade stannar rätt omgående

En underbar uppfinning det där, dom var inte så kul att rengöra ibland, men effektiva verkar dom ha varit.

Vi hade in en snubbe när jag jobbade på scania som ville ha tag på en begagnad cyklonrenare till sin hemmabyggda "Alloljepanna" som han värmde garaget med, han menade på att det var bästa sättet att förvissa sig om att det inte la igen munstycket i pannan, och i hans garage försigick jäsningsprocesser som inte fick avstanna...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Heter det egentligen cyclon ? Cyclonrenare i andra sammanhang är ju baserade på att det skapas en virvel på mediet som skall renas. Scania har ju en metallcylinder som sätts i rotation av 2 (?) oljestrålar. Centrifugrenare eller liknande är ju mer rätt.

Vad dom nu än heter så är dom grymt effektiva. Jag har var med och Beta-värde testat olika modeller och fabrikat åt Scania
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sen kommer ju inte en kompressor torkbromsas vid stängt spjäll då det finns avlastningsventil(vilket inte är med på bild i första inlägget),
Tomgångskörning är vid hett aggregat. Även efter motorn är avstängd fortsätter vattnet att cirkulera genom lagerhuset. Är aggregatet mycket varmt kan punktkokning uppträda i lagerhuset och därmed föra ånga(och luft då) vidare i kylsystemet.

Mycket riktigt är det oljerenaren som låter på scanian...

Kullagrade turboaggregat har däremot en förmåga att ha viss efterrotation men det är inga långa tider.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Det där som surrar hörbart efter att man stängt av en Scania är cyklonrenarna. Turboaggregatens utrullning är sällan hörbar utan motorstetoskop, glidlagrade stannar rätt omgående

Även Renault har det på sina lastbilar, dock är dom inte så vanliga här i svedala.
Tar man ner tråget elelr bort med ventilkåpan på en Scania, så är det helt rent. ALLT sot och smägg hamnar i centrifugen!
Otroligt bra uppfinning.

Med tanke på att man monterar DUmp Damp ventil på Turbomotorer, för att Turbon inte ska tvärstanna under växlingar.
Det gör att den orkar snurra någon sekund extra, under förutsättning att Trycket var max från början.
Jag tror att en Turbo stannar väldigt fort under normala förhållanden.

Mats
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Heter det egentligen cyclon ? Cyclonrenare i andra sammanhang är ju baserade på att det skapas en virvel på mediet som skall renas. Scania har ju en metallcylinder som sätts i rotation av 2 (?) oljestrålar. Centrifugrenare eller liknande är ju mer rätt.

Vad dom nu än heter så är dom grymt effektiva. Jag har va med och Beta-vårde testat olika modeller och fabrikat åt Scania

Brukar omnämnas cyklonrenare i branschen och i Scanias svenska serviceböcker. Men kallas också, mer korrekt, för centrifugalrenare. Saken är ju dock att de renare som sitter på tex Scania innehåller bådeoch. Först bringas oljan i rotation i en cyklonrenare där en första avskiljning sker, sedan går oljan upp i centrifugalrenaren.

Ja en fin detalj helt klart. Påtagligt vid rengöring hur stor nytta den gör.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du tar ett modernt turboaggregat du hittar under huven på valfri vobblo, vw, opel, saab, dkv etc så blir det snudd på tvärnit på en sådan impeller. Några sekunder.


Tar du ett herrejösses aggregat för en lastbil så kan den säkert snurra på i 10-20 sekunder.

Tar du ett megamonsteraggragt från någon båt kan det säkert snurra någon eller några minuter.
Jag kan se ett tydligt samband där mellan varvvillighet, användande av olika varvtal och storlek/vikt på turbon :hihi
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sen kommer ju inte en kompressor torkbromsas vid stängt spjäll då det finns avlastningsventil(vilket inte är med på bild i första inlägget),
Tomgångskörning är vid hett aggregat. Även efter motorn är avstängd fortsätter vattnet att cirkulera genom lagerhuset. Är aggregatet mycket varmt kan punktkokning uppträda i lagerhuset och därmed föra ånga(och luft då) vidare i kylsystemet.

Mycket riktigt är det oljerenaren som låter på scanian...

Kullagrade turboaggregat har däremot en förmåga att ha viss efterrotation men det är inga långa tider.
Problemet är väl inte att man får ånga i systemet (det tål det väl) utan risken för kavitering?
Att en kullagrad turbo fortsätter snurra en stund kan jag inte tänka mig är skadligt.
Behövs ju så ytterst lite smörja.
Bara undrar.
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top