Turbo Konvertera

geggen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Jönköping
Hoj
SMC CBW 300 -06
Jag har en Kymco 1cylindrig 4takts motor på ca 20hk.
Jag tänkte turbo konvertera denna.

Vet någon nåt företag som gör detta?
Gärna runt jönköpingstrakten. Kan sträcka mig till Göteborg.

Vet att mc-xpress finns.. Men också 120mil härifrån.

Tackar för svar..
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Måste ju vara billigare att köpa en "större" hoj istället för att turbokonvertera.
 

geggen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Jönköping
Hoj
SMC CBW 300 -06
Henkka skrev:
Måste ju vara billigare att köpa en "större" hoj istället för att turbokonvertera.


Jo det kan tänkas.. Men denna hoj som jag är intresserad utav finns inte större.

bugrider250.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad är det som hindrar dig från att bygga själv? Kikar du på XR650-turbotråden bör du hitta lite uppslag och tips. Med bara en enda cylle blir ju själva trycksättningen och rördragningen en baggis.

geggen skrev:
Jo det kan tänkas.. Men denna hoj som jag är intresserad utav finns inte större.

bugrider250.jpg
 

geggen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Jönköping
Hoj
SMC CBW 300 -06
Jag är inte så jätte kunnig själv. En jag känner kan svetsa o så. Men sen alla delar.. Hade varit kanon om man hittat ett helt kit som man kan köpa.
Sen måste man väl sänka kompet och köpa ny spridare? kanske BTR för att öka bränsle trycket..?

Tack för tipset. Ska läsa tråden.

andersbrink skrev:
Vad är det som hindrar dig från att bygga själv? Kikar du på XR650-turbotråden bör du hitta lite uppslag och tips. Med bara en enda cylle blir ju själva trycksättningen och rördragningen en baggis.
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
hur har du tänkt hitta ett aggregat som är tillräckligt litet undrar jag :va om vi säger att du laddar 1 kg på motorn så kanske den ger 40hk ca!!! har aldrig ens hört talas om ett turboaggregat i den storleken. men allt går att hitta om man vill betala för det. men jag skulle nog satsa på att byta till en större motor först :tummenupp
 

geggen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Jönköping
Hoj
SMC CBW 300 -06
madmagnus skrev:
hur har du tänkt hitta ett aggregat som är tillräckligt litet undrar jag :va om vi säger att du laddar 1 kg på motorn så kanske den ger 40hk ca!!! har aldrig ens hört talas om ett turboaggregat i den storleken. men allt går att hitta om man vill betala för det. men jag skulle nog satsa på att byta till en större motor först :tummenupp


Enligt Mc-Xpress ska det inte vara något svårt att hitta turbo agg.
Hade tänkt mig ca 40hk.. Det räcker för mig.. bara den går upp i ca 140kmh så e jag nöjd.. den gör 96kmh orginal..

Har haft funderingar på att byta motorn... Men vet inte hur mycket jobb det blir.. Sen får den ju inte ha mer än 20hk enligt lagen..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Eller så skrotar man EFI't och monterar en CV-förgasare som är absolut skitenkla att tryckasätta.

geggen skrev:
Jag är inte så jätte kunnig själv. En jag känner kan svetsa o så. Men sen alla delar.. Hade varit kanon om man hittat ett helt kit som man kan köpa.
Sen måste man väl sänka kompet och köpa ny spridare? kanske BTR för att öka bränsle trycket..?

Tack för tipset. Ska läsa tråden.
 

geggen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Jönköping
Hoj
SMC CBW 300 -06
No1 skrev:
Super enkel & bra lösning!!!

Gå till MOBILE.DE och sök på skadade SMART bilar vilka har motorer med TURBO från 600cc och uppåt- simsalabim och lösningen på problemet kan vara funnet...;)

Patrik,
SWT Racing...


Hmm hur liten är en sån motor? Grymt om den passade. :)
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Den där bilen var ju astuff. Den kunde jag gott tänka mej att åka några varv i.
Motfråga till turbotrimning. Är det inte bättre att plocka i en större motor från lämplig stånka så får du ju dina 40-60 hk rakt av?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
CHIPPEN_no1 skrev:
En smart med Suzuki turbo motor ;) :yoparty

Den idén har man ju haft ett par ggr.

Jag skulle kunna tänka mig att skohorna ner samma typ av motor som No 1 hade på stor busan.. Snacka om att rasta porsche vid rödljusen...


Just den där buggy idén satt jag o polarna och diskuterade.. Jag vet en Ducati 1000DS motor som är till salu. Bra botten, luftkyld. Runt 90 ystra hästar och 100 Nm.

EDIT: Men vi funderade mer på go-kart idéen... Då kan man kanske snika in sig på ducceklubbens bankörningar!! (Stort kanske..)
Det var ju nånn galen tysk som stoppade en GSX-R1100 motor i en go-kart.. så det borde ju gå.
 
Last edited:

geggen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Jönköping
Hoj
SMC CBW 300 -06
Vad menas med halvautomatisk? På bugxtern är den automat, men vet ej hur många steg. Fram och back finns.

En sån motor på 110hk hade inte varit helt fel. :D

No1 skrev:
Den skulle passa fin fint och det bästa är att det finns sådana motorer med 110hk vilka får en Smart att gå fortare än 180km/h!!!
(har själv funderat i dessa banor;))

Patrik,
SWT Racing...

Ps! Glömde att nämna att dessa bilar har halvautomatiska växel lådor... ;) Ds!
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
madmagnus skrev:
hur har du tänkt hitta ett aggregat som är tillräckligt litet undrar jag :va om vi säger att du laddar 1 kg på motorn så kanske den ger 40hk ca!!! har aldrig ens hört talas om ett turboaggregat i den storleken. men allt går att hitta om man vill betala för det. men jag skulle nog satsa på att byta till en större motor först :tummenupp

dom minsta motorerna vi bygger på jobbet ligger på 18kw/25hk och samma med turbo får 20 till, riktigt små gulliga aggregat :) skulle nästan kunna dricka snapps i dom :hihi
 

geggen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Jönköping
Hoj
SMC CBW 300 -06
PD skrev:
dom minsta motorerna vi bygger på jobbet ligger på 18kw/25hk och samma med turbo får 20 till, riktigt små gulliga aggregat :) skulle nästan kunna dricka snapps i dom :hihi


Hehe.. ;) Lust o trimma min? Vad kan det kosta?
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Varför inte slänga i en enstånkamotor typ från en husaberg, KTM, Yamaha WRF, Honda XR/CRF ?

Blir väl en redig bit över 50 häst, Inom Crosskart använder man ju dessa motorer.

Vill man inte mixtra så mycket med ombyggnad borde det väl gå att trimma motorn på vanligt sätt, jag menar 20 häst i en enstånka är ju inte speciellt mycket, 30 borde man väl kunna krama ur den på trditionellt sätt?
 

geggen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Jönköping
Hoj
SMC CBW 300 -06
Sant.. Vad kan en sådan motor kosta?
Har fått tag på ett ganska bra turbo kit annars.. kommer ge ca 20hk extra
ca 9000kr för alla delar som behövs :D Sen montera o svetsa det som behövs själv.


Pebl skrev:
Varför inte slänga i en enstånkamotor typ från en husaberg, KTM, Yamaha WRF, Honda XR/CRF ?

Blir väl en redig bit över 50 häst, Inom Crosskart använder man ju dessa motorer.

Vill man inte mixtra så mycket med ombyggnad borde det väl gå att trimma motorn på vanligt sätt, jag menar 20 häst i en enstånka är ju inte speciellt mycket, 30 borde man väl kunna krama ur den på trditionellt sätt?
 

geggen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Jönköping
Hoj
SMC CBW 300 -06
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top