Lite Info från Lennart
Hej alla glada motorentusiaster!
Nu när dagsljus och fäste går i ide för vintern, kan det kanske kännas intressant att stråla samman i glada vänners lag på en kryssning mot Finland och samtidigt inmundiga lite nya färdigheter rörande motorer?!
BoostBusters och Peter Andersson på Turbogaraget har genomfört Turbokryssningen en gång tidigare, jag tror det var 2001.
Sedan dess har BoostBusters skrivit en bok med färgtryck med en massa nytt fräscht material; se bifogad folder som beskriver boken och mig själv som driver BoostBusters (Ni behöver inte köpa boken för att gå kursen. Men om intresset är stort och tillräckligt många vill köpa så kan jag nog ordna rabatt på förlaget. Boken finns på engelska åxå).
Sannolikt har åxå flera unga entusiaster under tiden som förflutit tillkommit så det kan vara läge för en ny kryssning i gasväxlingens och överladdningens tecken.
Kryssningen startar fredag eftermiddag, exakta tider och plats för avgång bestäms när vi vet mer om underlaget. Fredagskvällen firar vi tillsammans på båtens alla faciliteter MEN spar på hjärncellerna, för på lördag morgon kör vi igång Gasväxling och Överladdning för 4-takts och 2-taktsmotorer.
Under lördag förmiddag går vi igenom grunderna för sugmotorer, först encylindriga motorer och sedan flercylindriga motorer. Vi riktar förstås in föreläsningen på de motortyper som kursdeltagarna har varmast om hjärtat. Ni kommer lära Er grunderna för hur man väljer ventilstorlek, kamaxel samt dimensionerar insugningsrör och avgassystem. Olika trimningsåtgärder för sugmotorer kommer behandlas.
Vi rättar oss efter de förkunskaper som kursdeltagarna har så var inte oroliga för att det blir för svårt! Under eftermiddagen kommer vi in på överladdade motorer. Vi kommer visa olika finesser med mekaniskt drivna kompressorer och jämföra med turbo. Om intresse finnes för flerturbosystem tar vi de kapitlen åxå. Har vi 2-taktsentusiaster med oss blir det självklart en del om den motortypen åxå.
Under kursen kommer jag åxå att informera om BoostBusters nya motorlab i Hammarby Sjöstad där vi nu planerar en fortsättningskurs i gasväxling och överladdning. Tanken är att visa att de teorier vi lär ut i grundkurserna faktiskt fungerar på en riktig motor. Provobjektet är en Suzuki GSXR 1000 med turbo….
Lördag kväll drabbar vi baren igen! För de som vill fortsätta snacka motorer och projekt under kvällen finns fina möjligheter! I den mån mina råd kan vara till hjälp får Ni dem gärna.
Jag tror vi är åter i Stockholm på söndag förmiddag.
Ni anmäler Ert intresse till Peter. Om vi har ett tillräckligt antal kursdeltagare görs en budget och förslag på tidpunkt och Peter återkommer till Er med priser och tider. Ni kommer sannolikt få mata in pengar på ett konto i förväg och sedan kör vi!
Med vänlig hälsning: Lennarth Zander / BoostBusters
Peter Andersson / Andersson turbo