Turbo-kryssning

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
För ett antal år sedan så anordnade vi en kryssning(finland) med föreläsning
av Lennart Zander (förbränningsmotorguru) Väldigt trevlig sammankomst
Även om merparten av deltagarna såg ut som fågelholkar under föreläsningen:D


Dock har Lennart lovat lite mera lättsmält teori denna gång


Så nån gång under hösten så försöker vi ordna med detta

Så det här blir en liten intresseförfrågan,ska försöka få lite mera fakta om kursen att lägga upp i tråden



Peter
 
Last edited:

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Var det nån som kom ihåg nånting efter en resa med finlandsbåten :fyllisar :D

Kan vara intresserad av att hänga på en liknande föreläsning

>>Eric
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Eftersom jag redan smygtränar att lära mig ett och annat om både turbo och bänkning hos Peter så bokas en plats på kryssningen DiReCkT !
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Låter ju riktigt intressant. Antar att ni åker från sthlm? Beror lite på vilket datum det gäller, händer att jag är i stockholm då och då, får jag det att stämma är jag klart intresserad.

Annars får väl norrlandssektionen hyra en båt och köra Ume-vasa. Föreläsare blir Johansson: felsökning - en livsstil. :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Låter ju riktigt intressant. Antar att ni åker från sthlm? Beror lite på vilket datum det gäller, händer att jag är i stockholm då och då, får jag det att stämma är jag klart intresserad.

Annars får väl norrlandssektionen hyra en båt och köra Ume-vasa. Föreläsare blir Johansson: felsökning - en livsstil. :D

Ha ha, skulle jag dra den historien efter några öl så hade ni gråtit som spädbarn innan slutet...:D

Beroende på när det blir så kanske jag har möjlighet att komma ner också, det vore kul att få höra en föreläsning av Zander och få träffa lite folk härifrån.
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Kryss

Det låter kul! Har så mycket turbo frågor i huvet så jag knappt kan sova på kvällarna ibland! :va Jag är helt klart intreserad! :tummenupp mvh Micke
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vore skoj o hänga med likasinnade. Här trollhättan är ett vakum så vitt jag vet
angående överladd o hoj. Räkna med mig
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
BRA INITIATIV Peter!!!!
jag skiter i vilken tid eller varifrån båten går, boka diiiiiiirekt eller ge mig bokningsnummer, jag är med:tummenupp :tummenupp

köpte direkt boken "gasväxling uppladdning" så detta kan vara ett perfekt tillfälle att få en del förklarat i "upplättade termer" då :D

tar du med dig baren då Peter eller skall vi förlita oss på båtens utbud.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag är nog också på tror jag! Lite beroende på när det är, men jag ska nog kunna fixa så jag hinner.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Lite Info från Lennart




Hej alla glada motorentusiaster!



Nu när dagsljus och fäste går i ide för vintern, kan det kanske kännas intressant att stråla samman i glada vänners lag på en kryssning mot Finland och samtidigt inmundiga lite nya färdigheter rörande motorer?!



BoostBusters och Peter Andersson på Turbogaraget har genomfört Turbokryssningen en gång tidigare, jag tror det var 2001.

Sedan dess har BoostBusters skrivit en bok med färgtryck med en massa nytt fräscht material; se bifogad folder som beskriver boken och mig själv som driver BoostBusters (Ni behöver inte köpa boken för att gå kursen. Men om intresset är stort och tillräckligt många vill köpa så kan jag nog ordna rabatt på förlaget. Boken finns på engelska åxå).

Sannolikt har åxå flera unga entusiaster under tiden som förflutit tillkommit så det kan vara läge för en ny kryssning i gasväxlingens och överladdningens tecken.



Kryssningen startar fredag eftermiddag, exakta tider och plats för avgång bestäms när vi vet mer om underlaget. Fredagskvällen firar vi tillsammans på båtens alla faciliteter MEN spar på hjärncellerna, för på lördag morgon kör vi igång Gasväxling och Överladdning för 4-takts och 2-taktsmotorer.



Under lördag förmiddag går vi igenom grunderna för sugmotorer, först encylindriga motorer och sedan flercylindriga motorer. Vi riktar förstås in föreläsningen på de motortyper som kursdeltagarna har varmast om hjärtat. Ni kommer lära Er grunderna för hur man väljer ventilstorlek, kamaxel samt dimensionerar insugningsrör och avgassystem. Olika trimningsåtgärder för sugmotorer kommer behandlas.



Vi rättar oss efter de förkunskaper som kursdeltagarna har så var inte oroliga för att det blir för svårt! Under eftermiddagen kommer vi in på överladdade motorer. Vi kommer visa olika finesser med mekaniskt drivna kompressorer och jämföra med turbo. Om intresse finnes för flerturbosystem tar vi de kapitlen åxå. Har vi 2-taktsentusiaster med oss blir det självklart en del om den motortypen åxå.



Under kursen kommer jag åxå att informera om BoostBusters nya motorlab i Hammarby Sjöstad där vi nu planerar en fortsättningskurs i gasväxling och överladdning. Tanken är att visa att de teorier vi lär ut i grundkurserna faktiskt fungerar på en riktig motor. Provobjektet är en Suzuki GSXR 1000 med turbo….



Lördag kväll drabbar vi baren igen! För de som vill fortsätta snacka motorer och projekt under kvällen finns fina möjligheter! I den mån mina råd kan vara till hjälp får Ni dem gärna.



Jag tror vi är åter i Stockholm på söndag förmiddag.



Ni anmäler Ert intresse till Peter. Om vi har ett tillräckligt antal kursdeltagare görs en budget och förslag på tidpunkt och Peter återkommer till Er med priser och tider. Ni kommer sannolikt få mata in pengar på ett konto i förväg och sedan kör vi!





Med vänlig hälsning: Lennarth Zander / BoostBusters


Peter Andersson / Andersson turbo
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Låter klart spännande!
Lägg till mig som intresserad, av både triminfo och whiskysortiment :D
 

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Ort
I en avkrok
Hoj
RD350/Buell
beror på när det är.. å va det kostar.. men klart intresant är det iaf.. :)

Det ska ju klaras av en båtresa den 21 november som tar rätt hårt på en..:)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jag vill med på turbokryssning.


1. Pucken
2.
3.
4.
5.
6.
7.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag vill med på turbokryssning.

1. Pucken
2. Andersson Turbo
3. Biker66
4.
5.
6.
7.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top