turbo på 900 RR ??? hjälp!!

jhman

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Avesta
Hoj
cbr1000ccfiat tic,quad cbr600
hej hej

fårvväll börja med att erkänna att jag igentligen inte är någon riktig hoj ägare..

utan jag har en hybrid... en liten fiat med mc motor i... hoppas jag får vara me här iaf. :)

nu sitter det en gammal cbr 1000cc från -89..130hk
bilen väger bara 600kg och toppar 150km/h
så visst är den kul som den är men..... vill ha mer

så jag har införskaffat mej en 900 RR motor -97
som jag tänkt bygga tutbo på...
har gjort en del turbo byggen på bilar men ingen mc..


några inlednings frågor...

vad bör man göra.... måsta man täta fögasarna eller hivar man dom och bygger sprut,eller fúnkar de som de är??

mitt mål är ca 300hk,,, vad håller vad håller inte? vilka svaga punkter finns?

vilket agregat om vi talar mitsu agg?

någon som mappar i mellan sverige?


mkt tacksam för alla svar som jag kan få!
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Ärligt talat tror jag du får det svårt att nå 300 pållar med den motorn... mig veteligan finns det väl ingen som plockar de effekterna ur en fireblademotor... skall du ha mycke pulver är nog en busamotor betydligt mycke bättre att leka med.

Men naturligtvis kan jag ha fel.
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Mit 14t skulle jag tro ge ca 250 hk och upp till ca 350hk med 19t så något där imellan skulle väl passa.
Det ska nog inte vara några problem med förgasare men insprutning funkar bättre men kostar ju en del.
 

skitte

Ingen hör när du skriker i 300 km/h!
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Simrishamn
Hoj
Fireblade Turbo 270 hk
Hej,kör 900rr turbo, har en t16 laddare kör med 08 i ladd, bänkad 266 på slangen,funkar kanon! :banana

fårvväll börja med att erkänna att jag igentligen inte är någon riktig hoj ägare..

utan jag har en hybrid... en liten fiat med mc motor i... hoppas jag får vara me här iaf. :)

nu sitter det en gammal cbr 1000cc från -89..130hk
bilen väger bara 600kg och toppar 150km/h
så visst är den kul som den är men..... vill ha mer

så jag har införskaffat mej en 900 RR motor -97
som jag tänkt bygga tutbo på...
har gjort en del turbo byggen på bilar men ingen mc..


några inlednings frågor...

vad bör man göra.... måsta man täta fögasarna eller hivar man dom och bygger sprut,eller fúnkar de som de är??

mitt mål är ca 300hk,,, vad håller vad håller inte? vilka svaga punkter finns?

vilket agregat om vi talar mitsu agg?

någon som mappar i mellan sverige?


mkt tacksam för alla svar som jag kan få![/QUOTE]
 

jhman

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Avesta
Hoj
cbr1000ccfiat tic,quad cbr600
jo de är sant.. att busa motor vore mkt bättre... men jag finner ingen till salu... någon som vet nån som har en????

men får väll kanske nöja mej med ca 250 hk i blade motorn... :(
 

jhman

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Avesta
Hoj
cbr1000ccfiat tic,quad cbr600
skitte skrev:
Hej,kör 900rr turbo, har en t16 laddare kör med 08 i ladd, bänkad 266 på slangen,funkar kanon! :banana

ok... vad har du för komp i den?
och hur har du sänkt den... mcx packning och ????
 

skitte

Ingen hör när du skriker i 300 km/h!
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Simrishamn
Hoj
Fireblade Turbo 270 hk
har 8,45-1,nersvarvade kolvar och en expresspackning
jhman skrev:
skitte skrev:
Hej,kör 900rr turbo, har en t16 laddare kör med 08 i ladd, bänkad 266 på slangen,funkar kanon! :banana

ok... vad har du för komp i den?
och hur har du sänkt den... mcx packning och ????
 

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Avesta
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
ah! en till från Avesta! :tummenupp
Jag vill också ha turbo!!! :yoparty
 

Badbowtie

Good enough is not good enough
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Piteå
Hoj
Cbr Turbo (SÅLD), HMS Chopper, 65´ Chevelle
hejsan

har en 96´as blade turbo, kör med ett garret t25 aggregat, ska bänka den imorgon så jag har ingen effekt siffra på den men hur som hellst, angående förgasarna så behöver du inte modifiera nåt (ev. munstycken) så det är bara att bygga.
Jag har sänkt kompet med en mc x packning, sen har jag hårdare kopplingsfjädrar, annars orginal, funkar kalas bra.
 

jhman

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Avesta
Hoj
cbr1000ccfiat tic,quad cbr600
är det sant???? måste jag inte täta förgasarna eller nått?
:confused:
 

Badbowtie

Good enough is not good enough
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Piteå
Hoj
Cbr Turbo (SÅLD), HMS Chopper, 65´ Chevelle
jhman skrev:
är det sant???? måste jag inte täta förgasarna eller nått?
:confused:

Nej inga direkta ingrepp i själva gasarna, tänk bara på att få det tätt mellan plenumet och gasarna, annars bluddrar den så förskräckligt när du börjar bygga laddtryck.
Jag har bestyckat upp mina ett snäpp och det funkar bra, får lite mycket på mitt low läge ( 0,7 ) men det funkar.
ett tips är att ha en storlek större på dom två mittersta gasarna eftersom dessa två cylindrar går varmare.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har en 900rr som jag försöker sälja för att jag tycker att den är lite för långsam. jag vill ha R1. det verkar dock trögt som fan att få den såld fastän att jag är billigast på blocket och hojen är svinfin. kom då på att man kan ju alltid sätta turbo på den ifall man inte får den såld för vettiga pengar. jag skulle dock köra riktigt lågbudget då. jag surfade lite på blocket och upptäckte att de billigaste aggregat man verkar kunna få tag på är aggregat från gamla saab 9000 turbo. det är ju 2.0 rep 2.3 liters motorer tror jag och effekten ligger väl från 150hk till 200hk ungefär. är det någon här som vet vad dessa aggregat heter och tror ni att dom kan funka bra på en blademotor? priserna ligger runt 500kr för ett sånt aggregat. ibland får man till och med en intercooler också för dessa slantar.
jag nöjer mig med ca 0,4 i ladd vilket borde ge ca 175hk.
 

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
bmwjohan skrev:
köra riktigt lågbudget ... de billigaste .... från gamla saab 9000 turbo. ..... någon här som vet vad dessa aggregat heter ?
Dom riktigt gamla tror jag var "T3" ( Garrett ), och sägs va riktigt trista gamla härken
( därav priserna, antar jag ).
Trögt svar, seg spool-up. :tummenner

Betydligt trevligare är då T 25, ( åxå Garrett ) som jag sett för i trakterna 1,500:-.
Klarar 200 med marginal - max 260-270 enligt massor av samstämmiga erfarenheter .
Dom är vanliga iom att dom satt på både 2,0 o 2,3 lit, både ltt ("lättryckare") o fulltryckare.

Allra trevligast av "SAAB Original" aggregat är TD04-15H #6 (Mitsubishi).
Den klarar lite över 300 ( om man piskar den ), och är eftertraktad -> pris på ~ 3,000:- är nästan fynd för en sån.
Volvo har snarlika, t.ex. TD04-15G - - m lite sämre spool-up, eller TD04-15H #7 - - m lite större avgashus-inlopp-area .


IC ja ... har du tänkt tejpa fast en bil-IC på hojen !? :hihi :jisses :)

Mvh
´ G ´
 
Last edited:

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
jhman skrev:
hej hej
... en liten fiat med mc motor i...

bilen väger bara 600kg och toppar 150km/h ...
Vad är det för Fiat som bara väger 600 kg !? :3freak

Mvh.
´ G ´
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
GuBe2 skrev:
Vad är det för Fiat som bara väger 600 kg !? :3freak

Mvh.
´ G ´

Måste väl vara en fiat 126 ?

Fan, någon har gjort allvar av min gamla dröm.....

JHMAN: Är CBR1000-motorn till salu?
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
GuBe2 skrev:
Vad är det för Fiat som bara väger 600 kg !? :3freak

Mvh.
´ G ´

låter som en lättad panda med mc-motor.. vilket tar oss till min lilla fråga: hur hade du tänkt att transmissionen etc skulle överleva i din fiat?? Köp en Caterham S7 replica istället..
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
GuBe2 skrev:
Dom riktigt gamla tror jag var "T3" ( Garrett ), och sägs va riktigt trista gamla härken
( därav priserna, antar jag ).
Trögt svar, seg spool-up. :tummenner

IC ja ... har du tänkt tejpa fast en bil-IC på hojen !? :hihi :jisses :)

Mvh
´ G ´

Ja just ja det är ju så dom heter. T3. jag är sugen på ett sånt agg inte bara för priset utan för att jag har en kompis som har en bmw 320 som han byggt turbo på. den är på 129hk orginal, min blade är på 125 så det är ju ungefär samma. han kör ett T3 på den och det funkar förjävla bra. turbon laddar klart tidigt och den drar ryckfritt från 500 varv på femmans växel. han laddar ca 0,4 och ligger väl då runt 180hk. borde inte denna turbo kunna funka bra för mig också då ifall jag nöjer mig med en 175hk och 0,4 i ladd? eftersom att det är en så liten turbo så borde jag väl få tryck redan på låga varv?

en IC från en sån gammal saab är ju skitliten. kompisen med bmw 320'in har en sån IC på sin bmw och den är verkligen jävligt liten. jag tror lätt att den skulle få plats på en hoj. den är väl kanske 3 dm lång, 2,5dm hög och klart tunn. fast det kanske är för stort?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En annan variant är att använda den lilla från Saab'arna och gamla Volvos. TD04-13G. Klarar runt 250 hästar på din motor.

bmwjohan skrev:
Ja just ja det är ju så dom heter. T3. jag är sugen på ett sånt agg inte bara för priset utan för att jag har en kompis som har en bmw 320 som han byggt turbo på. den är på 129hk orginal, min blade är på 125 så det är ju ungefär samma. han kör ett T3 på den och det funkar förjävla bra. turbon laddar klart tidigt och den drar ryckfritt från 500 varv på femmans växel. han laddar ca 0,4 och ligger väl då runt 180hk. borde inte denna turbo kunna funka bra för mig också då ifall jag nöjer mig med en 175hk och 0,4 i ladd? eftersom att det är en så liten turbo så borde jag väl få tryck redan på låga varv?

en IC från en sån gammal saab är ju skitliten. kompisen med bmw 320'in har en sån IC på sin bmw och den är verkligen jävligt liten. jag tror lätt att den skulle få plats på en hoj. den är väl kanske 3 dm lång, 2,5dm hög och klart tunn. fast det kanske är för stort?
 

jhman

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Avesta
Hoj
cbr1000ccfiat tic,quad cbr600
mja

nu var det länge sen den här tråden var igång.. menmen .. hittade en busa motor... ångrade mej sålde både busa motorn och 900an och byggde på 1000cc cbr.. angående vxlarna så funkar den lådan fint trots ökad effekt och 3xvikten mot en hoj.

men nu är jag tillbax för att förhoppningsvis få lite mer råd ang mitt nya bygge.en quadracer med cbr 600 motor (ska bli turbo)... men det får nog bli en ny tråd ang de.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top