Turbo på R6 -99 ?

Erik Englund

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2009
Ort
Sala
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -06
Tjenare, kommer nu in på min tredje sommar med min R6 -99 nu, och
suget efter mera effekt har börjat rejält.

Så här kommer lite frågor.

Finns det färdiga grenrör? Pris?
Annars finns det färdiga svetsflänsar för att bygga eget rör?

Finns det färdiga intercoolers i ganska kompakt utförande?

Hur gör man med plenum?
Bestyckning av förgsarna? (Har _aldrig_ hållt på med förgasare,
förutom på moppen för en massa år sen, håller på och mappar insprut mycket nu för tiden.)

Turbo, rekomenderas 16t även på R6 ? Man är ju mera van vid bilar där
man med lätthet monterar allt från hx40 till hx55 =).

Kompsänkning?

Hur mycket tål originalkolvar / stakar. Byta dom blir inte aktuellt,
då pengar även ska läggas på min stackars bil.


Går det att få in allt innanför originalkåporna?

Någon som byggt på R6 ? Försökte söka litegran, men hittade nästan ingenting.


MVH Erik
 

Erik Englund

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2009
Ort
Sala
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -06
Hejsan!

Provade skicka ett mail till dom, och har väntat några dagar nu. Så är väl lika bra och ta o ringa dit!

Hojen på filmen ser inte ut som någon R6 tyvär ;)
 

Boost

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo R6 AWD
Halloj,

Jag har turbo på min R6 -99 och jag vet att det är svårt att hitta färdiga kit. Beställde lågkompskolvar från JE och stakar från Crower. Har också hört att original-nicasilen på Yamahamotorer inte är den bästa. Lät därför stålfodra blocket också. Grenrör, laddluftsrör och plenum är hemmabyggda. Hade svårt att få plats med LLK, så jag har vattenkylda Laminovakärnor inbyggda i plenum. Kan nog leta rätt på ritningar och överblivna flänsar till grenrör om du känner dig manad att TIG:a själv...

//Mikael
 

Erik Englund

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2009
Ort
Sala
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -06
Halloj,

Jag har turbo på min R6 -99 och jag vet att det är svårt att hitta färdiga kit. Beställde lågkompskolvar från JE och stakar från Crower. Har också hört att original-nicasilen på Yamahamotorer inte är den bästa. Lät därför stålfodra blocket också. Grenrör, laddluftsrör och plenum är hemmabyggda. Hade svårt att få plats med LLK, så jag har vattenkylda Laminovakärnor inbyggda i plenum. Kan nog leta rätt på ritningar och överblivna flänsar till grenrör om du känner dig manad att TIG:a själv...

//Mikael
Hej!

Ja din hoj är ju ett rejält bygge!
Du har ingen "tank-kamera" film från någon körning med din?
Såg nån liten filmsnutt när du kör på bana.

Att köpa nya smidda kolvar och fodra om blocket låter riktigt dyrt?
Är cylindrarna löstagbara från blocket på dessa hojar?
Tänkte om det fanns blockdistans att köpa?

Har du några bilder på ditt grenrör och plenum?
Har du mätt insugstemp och kollat hur mycket vattenkylningen hjälpte?
Hur mycket laddar du? Vad kör du för turboaggregat? Intern-wg antar jag?

Klarar förgasarna av överladdning, eller måste dom moddas?

Har kompisar som är hejjare på att TIGa, så det ska inte vara så stora problem.

Tack för svaret Mikael.
 

Boost

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo R6 AWD
Halloj Erik,

Cylindrarna är inte löstagbara från blocket, vilket försvårar kompsänkningen.
Möjligen går det att hitta tjockare topplockspackning hos Cometic. Annars är det kolvar
och/eller förbränningsrummet i toppen som får moddas.
Jag skall leta rätt på bilder och ritningar på grenrör, men jag kan PM:a sen.
(Bifogar dock en bild på packningsstudien.)
Jag kör med en MIT TD04HL-16T (något moddad) och har rostfria flänsar mot topplock,
turbininlopp och turbinutlopp över. Har svetsjiggen för grenröret kvar också.
Jag laddar runt 1,1 bar och har loggat temperaturer mellan 30-40 grader vid fullt laddtryck.
(Mäter inte uppströms kärnorna, men har på tidigare turbobyggen sett temperaturer mellan
80-100 grader ut från kompressorn.) Däremot vet jag inte tryckfallet över Laminovakärnorna
eftersom jag bara mäter MAP (nedströms spjäll).
Vet inget om originalförgasarna. Jag kör med -03:ans spjällhus och Haltech-insprutning/tändning.

//Mikael
 

Bifogat

  • motor2.jpg
    motor2.jpg
    44.4 KB · Visningar: 121

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Hur funkar det att åka lågkompad 600 i stan med skjuts..måste bli grymt trött? Antar att du drevar för högre hastighet/laddtryck oxå?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Hej!

Ja din hoj är ju ett rejält bygge!
Du har ingen "tank-kamera" film från någon körning med din?
Såg nån liten filmsnutt när du kör på bana.

Att köpa nya smidda kolvar och fodra om blocket låter riktigt dyrt?
Är cylindrarna löstagbara från blocket på dessa hojar?
Tänkte om det fanns blockdistans att köpa?

Har du några bilder på ditt grenrör och plenum?
Har du mätt insugstemp och kollat hur mycket vattenkylningen hjälpte?
Hur mycket laddar du? Vad kör du för turboaggregat? Intern-wg antar jag?

Klarar förgasarna av överladdning, eller måste dom moddas?

Har kompisar som är hejjare på att TIGa, så det ska inte vara så stora problem.

Tack för svaret Mikael.


Hur mycket ska du ladda då?
Kan du hålla igen lite på laddtrycket, så kan du ha orginalkomp om du kör på E85. Då håller både stakar och kolvar, budgeten blir betydligt behagligare.
Läs här på SH så ska du se att det finns dom som laddar ganska mycket utan intercooler osv.
En högvarvig motor tål mer utan att spika också, så det är ingen dum ide att ladda en 600:a

Hur du tätar förgasare hittar du också här på SH.

Mats
 

Erik Englund

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2009
Ort
Sala
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -06
Tack för svar allihopa.


Mikael. Är det samma dimension på spjällhusen från -03 och originalförgasarna? Altså, om dom passar direkt, bara demontera förgasarna o stoppa i nya spjällhuset?

Insprutning har jag riktigt bra koll på istället, så det skulle underlätta nå grymt!
Hur triggar du din motor? Antar att du inte kör kamsync?
Får du tillräckligt bra vakum på tomgång och låglast för att endast mappa via Speed-density eller kör du någon form av Alpha-N med map-kompensering?

Mats: Ja, det skulle säkert funka klockrent, man kan ju hålla laddtrycket nere (0,5-0.7bar) så skulle det kunna bli både roligt och riktigt billigt!
 

Boost

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo R6 AWD
Halloj!

03:ans spjällhus passar inte, men om du tar gummistosarna som skruvas i topplocket från 03:an (man får fila hålbilden något), så passar det. Det är vaccumtrottlar på spjällhusen också, så man får trycktäta förbindelserören mellan trottelhusen. Jag svarvade små mässingsnipplar med o-ringar istället för de korta gummislangsbitarna och det funkar bra.
Eftersom amplituden för de induktiva originalgivarna varierar med varvtalet, fick jag ingen satbil signal för home från kamaxeln vid låga varv. (-99:an har ingen kamlägesgivare, men med 03-kammar och ventilkåpa löser man det). Jag kör enbart hallgivare på vevaxeln numera.
De bästa är att använda ett sprut med möjlighet att köra spjälläge med MAP-kompensering (just pga dålig upplösning med enbart MAP som lastsignal).

Du efterfrågade hojfilm. Här är länk till en filmsnutt (dock inte med kamera på tanken):
http://www.bike.se/content/2602/

//Mikael
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top