Jag har letat hur länge som helst på sporthojen och runt på nätet efter info gällande turbo och motorcykel, och hittat ganska mycket här och där och tänkte att eftersom jag själv hade velat att nån kunde sammanställa lite info som man får en liten inblick i hur det funkar i stora drag, så kluddade jag ihop en själv och hoppas det finns intressse för sådan läsning. mycket är direkt hämtat och en del har jag skrivit själv, men inte hunnit renskriva men men. Allt stämmer säkert inte så ni som kan sådant här kan ju vara vänliga att fylla i!
BYGGA PLENUM.
Material 1,5 mm Rostfritt stålplåt .
Eller 3-4mm aluminium, 6mm mot förgasarna i 4120eller den hårdare 4125 legeringen .
Plenumet ska vara minst 2liter men ju större desto lättare
att bestycka förgasarna, det bästa är upp mot 4liter
Ett stort plenum minskar tryckstötarna och ger mera hk.
Pitotröret ska vara 8 mm inv.
Det lilla hålet i pitot röret, (det som går rakt i genom det stora röret) skall vara 4.5 mm.
Man kan även som lågbudget allternativ förstärka original luftburk, håller för
ca 0,5-0,7bar om den är bra förstärkt.
Det lilla hålet i pitotröret måste vara exakt i mitten på det stora röret
Pitotröret kan se ut på lite olika sätt. men det viktiga är att det lilla hålet är i mitten på det stora röret.
BYGGA GRENRÖR.
Rostfritt är att föredra då det håller värmen bättre=mer avgaser som sätter snurr på turbon.
Och för att det inte kolar ur lika lätt av värmen och blir skört som vanligt stål kan göra.
Nackdelen är att det är hårt att arbeta med och kan vara problem att svetsa själv om
man Inte har rätt utrustning.
Vanligt stål är lättare att svetsa och arbeta med och kan mag svettsas.
Man bör inte linda vanligt stål med avgas bandage för då kolar det ur lättare.
På zx7,9R brukar man få kapa ner kylaren på höjden ca 3-5cm för att få upp turbon.
TRYCKSÄTTA FÖRGASARE.
För att förgasarna skall fungera med turbo så måste du trycksätta dom.
Det du behöver göra är att
trycksätta över membranen
trycksätta under membranen
trycksätta flotörhusen
Trycksätta flotörhuset . En del kallar det för dynamiskt tryck, efter som det här trycket måste vara lite högre än laddtrycket.
För att få ett högre tryck här, så måste du ha ett pitot rör som går rakt i genom laddröret
Slangarna skall sättas i mellan ventilationen för flotörhusen och pitot rören (röret) på plenumburken.
BRÄNSLE.
Man måste byta ut org, bränslepump och ersätta den med en kraftigare
Ex , från en insp, bil, och man behöver en ställbar bränsletrycksregulator.
Bränsletrycket ska vara 0,1-0,3 bar över laddtrycket.
OLJA IN OCH RETUR.
Turbinaxeln måste ligga minst 15 mm över oljenivån. Sätter man turbon lägre så rinner oljan ut om man sätter hojen på sidostödet och så ryker det vid hårda inbromsningar och på tomgång.
Turbon måste monteras över oljenivån i motorn.
Oljan in bör man kunna ta från en galleriledning. Brukar vara pluggad i ena eller båda sidor. Kolla efter en skruv med stor skalle (och antagligen insex) på endera sidan av motorn vid cyl/toppen.
Eller annat lämpligt ställe.
Oljereturen ska vara så grov som möjlig, minimum 10mm.
Allra bäst är 14-16mm och kan monteras på motorns avtappningsplugg för oljan.
INFO FRÅN EN KAWAZAKI ZZR 600.
Förgasarna får sitt tryck via avluftningen i flottörhuset . Undertrycket på ovansidan membranet styrs via hålet i trotteln och undersidan får sitt tryck via bellmouthen men dom hålen sitter ovanför trattarna.
Stiften är orginal med 0,5mm gap tändningen är backa genom att justera bländarskivan ca 15grader.
TRYCKSÄTTNING FÖRGASARE FÖRBEREDELSE.
Högst tryck har inkommande bensin, dvs bensinen från tanken vi gravitationen. På en turbomotor är det via sopparegulatorn från EFI-pumpen. Näst högst tryck har flottörhuset, dvs i normala fall atmostfärstrycket. Näst lägst tryck har insugstratten, dvs bellmouth'en som i normala fall har ett svagt undertryck. Absolut lägst tryck finner du under trotteln, dvs det som gör att trotteln i en CV öppnar när du öppnar spjället, dvs det är tryckskillnaden mellan trotteln ovansida (som är ansluten till underdelen av trotteln) och trotteldiafragmats undersida (som är ventilerad till insugs-bellmouthen).
Hur man rent fysiskt tätar... använd 2-komponents genomskinlig epoxy så att du kan värma lös förgasarna ifall du vill kunna ha isär dem igen. Viktigast är flottörhuset och trottelmössan. Resten ger sig självt, dvs om det läcker soppa under laddtryck. Trycksätt förgasarna med tryckluft (t.ex. 1 kg om du ska ladda 1 Bar) och känn efter var det läcker, där ska det tätas med epoxy. Tänk efter 2 gånger innan du trycksätter - så att du inte blåser sönder trotteldiafragmat.
MATERIAL LISTA .
.Turbo, bränsletrycksregulator malpasi 1.1, 1.2 eller 1.3 MC-express har ca 600kr.
Bränslepump från saab 900T ng.
Dumpventil (avlastningsventil) från saab fungerar tillfredställande.
Rör och turbofläns till grenrör.
Rör och plåt till plenum.
Tryckrör och eventuellt en intercooler.
Diverse slangklämmor och anslutnings nipplar och slangar .
Epoxylim och packningsklister .
ETANOL KONVERTERING .
Om man inte vill sänka kompresionen i motorn ex, för att det medför en del mer arbete
och man förlorar lite vridmoment på låga varv och man kanske inte har platts för
en intercooler, så kan man med fördel köra på etanol och ändå kunna köra på skapligt
laddtryck.
Exempel på detta är en Suzuki Bandit med 10:1 i komp och kör utan intercooler
Med 1,2bar i ladd på etanol.
Fördelarna är många med etanol bla, så får man ut mer effekt ofta mellan
2-8% den är inte lika knacknings benägen som bensin, mm.
Man bör låta nån justera in mc,n på rullande landsväg för optimal funktion.
Men som grovjustering kan man använda ca 35-40% större munstycken i förgasarna
gämfört med bensin och annvända sig av bredbandslamda för injustering.
CYLINDERFOTSPACER / TOPPLOCKSPACER.
Att tillverka en spacer i aluminium är inte så svårt.
Brukar vara mellan ca 1-3mm beroende på vilket komp man vill ha.
Hålsåga ut dom 4 stora hålen, sen borra med stegborr (konisk med steg)
Alla pinnbultshål och hål för styrningar
Sedan är det bara ytterkonturen kvar, sticksåg funkar bra till det.
Org, packning är i tre lager, använd en ny sådan och dela på den och ersätt mitten delen med den hemmagjorda spacern och limma ihop med packningsklister.
KAMAXLAR.
Om man sänkt kompet med ex, tjockare sylinderfots, eller topplockspackning så bör man justera kammarna för bästa resultat (Justera Lobecenter).
Ex, Lobecenter på R1 turbo skall vara,, insug 105-107 avgas 104-106.
Man behöver en mätklocka och en gradskiva för injustering.
Hitta TDC. Se till att cylinder 1 och 4 är i topp, montera mätklockan i cylinder 1 eller 4 Montera gradskivan på vänster sida av vevaxeln (generator sidan). Gör en pil av en ståltråd eller liknande, se till att den pekar på 0 (TDC) på gradskivan, ställ även in mätklockan på 0 Vrid sen vevaxeln framåt stanna när mätklockan visar 0.1 mm, läs sen av gradskivan skriv ner gradtalet. Vrid sen vevaxeln bakåt när mätklockan visar 0.1 mm igen stanna, läs sen av gradskivan skriv ner gradtalet. Mitt i mellan dessa två gradtal har du det exakta (TDC)
Vrid vevaxeln till det grad tal som är mitt i mellan Om gradtalet är något annat än 0 (TDC), så flytta på pilen till 0 (TDC) Nu har du hittat det exakta läget för (TDC).
INSUGSKAMMEN.
Se till att pilen på gradskivan pekar på 0 (TDC) Placera mätklockan på någon av lyftarna till insugs ventilerna på cylinder 1 eller 4 Se till att mätklockan står på 0. Rotera vevaxeln framåt, stanna när mätklockan visar att ventilen har öppnat 1 mm skriv ner gradtalet som gradskivan visar (tex. 10 grader före övre dödpunkt) Fortsätt rotera vevaxeln, stanna när mätklockan visar att det är 1 mm kvar innan ventilen stänger skriv ner gradtalet som gradskivan visar (tex. 44 grader efter nedre dödpunkt) Nu är insugningskammen klar.
BERÄKNA LOBECENTER.
180+44-10)/2 = 107 Lobecenter för insugningskammen i det här ex. är 107 grader.
AVGASKAMMEN.
BESIKTNING MED TURBO.
Bromsbänksintyg från auktoriserad firma krävs.
Intyg för registreringsbesiktning.
Och vågsedel.
På hoj får man inte höja effekten och vridet alls.
Se till att hojen inte lämnar mer effekt och vrid än original vid bänkningen för att få intyget. Trottelstopp, restriktor, hänga av wastegaten (räcker i regel inte),för att få ner effekten eller laddtrycket.
Vridet har en tendens att bli för högt
Boka regstreringsbesiktning. Ring 0771-600 500 för att komma till Bilprovningens registreringsbesiktningsbokningstelefon, säg vad du vill regga in,,turbokonvertering.
Om besiktningsstationen inte har våg så får man ordna vägning själv för att få vågsedel. Denna krävs vid registreringsbesiktning.
Åk till Bilprovningen när tiden är kommen, kostar 600:- (om vägningen görs på plats så är det 850, och regga! De kollar så allt ser ordentligt ut, rycker lite i tryckrören och säger att du antagligen kommer att höja effekten när du kommer hem, men det får polisen ta hand om när/om man blir stoppad... Men då har man iallafall inskrivet "motor med turbo" i registreringsbeviset, så man slipper föreläggande om fullständig registreringsbesiktning.
Detta går att göra på alla hojar tillverkade innan 17 juni 1999. Efter det så finns det helfordonsgodkännande, och då är det kört om man inte bygger om ordentligt och reggar som amatörbyggt fordon. Då går det att besikta med turbo igen.
klart! Fixa upp laddtrycket och gasa! När nya papperena på hojen kommer så kan det stå så här längst ner:
T31B MOTORN ÄNDRAD
MOTOR MED TURBOKONVERTERING
BYGGA PLENUM.
Material 1,5 mm Rostfritt stålplåt .
Eller 3-4mm aluminium, 6mm mot förgasarna i 4120eller den hårdare 4125 legeringen .
Plenumet ska vara minst 2liter men ju större desto lättare
att bestycka förgasarna, det bästa är upp mot 4liter
Ett stort plenum minskar tryckstötarna och ger mera hk.
Pitotröret ska vara 8 mm inv.
Det lilla hålet i pitot röret, (det som går rakt i genom det stora röret) skall vara 4.5 mm.
Man kan även som lågbudget allternativ förstärka original luftburk, håller för
ca 0,5-0,7bar om den är bra förstärkt.
Det lilla hålet i pitotröret måste vara exakt i mitten på det stora röret
Pitotröret kan se ut på lite olika sätt. men det viktiga är att det lilla hålet är i mitten på det stora röret.
BYGGA GRENRÖR.
Rostfritt är att föredra då det håller värmen bättre=mer avgaser som sätter snurr på turbon.
Och för att det inte kolar ur lika lätt av värmen och blir skört som vanligt stål kan göra.
Nackdelen är att det är hårt att arbeta med och kan vara problem att svetsa själv om
man Inte har rätt utrustning.
Vanligt stål är lättare att svetsa och arbeta med och kan mag svettsas.
Man bör inte linda vanligt stål med avgas bandage för då kolar det ur lättare.
På zx7,9R brukar man få kapa ner kylaren på höjden ca 3-5cm för att få upp turbon.
TRYCKSÄTTA FÖRGASARE.
För att förgasarna skall fungera med turbo så måste du trycksätta dom.
Det du behöver göra är att
trycksätta över membranen
trycksätta under membranen
trycksätta flotörhusen
Trycksätta flotörhuset . En del kallar det för dynamiskt tryck, efter som det här trycket måste vara lite högre än laddtrycket.
För att få ett högre tryck här, så måste du ha ett pitot rör som går rakt i genom laddröret
Slangarna skall sättas i mellan ventilationen för flotörhusen och pitot rören (röret) på plenumburken.
BRÄNSLE.
Man måste byta ut org, bränslepump och ersätta den med en kraftigare
Ex , från en insp, bil, och man behöver en ställbar bränsletrycksregulator.
Bränsletrycket ska vara 0,1-0,3 bar över laddtrycket.
OLJA IN OCH RETUR.
Turbinaxeln måste ligga minst 15 mm över oljenivån. Sätter man turbon lägre så rinner oljan ut om man sätter hojen på sidostödet och så ryker det vid hårda inbromsningar och på tomgång.
Turbon måste monteras över oljenivån i motorn.
Oljan in bör man kunna ta från en galleriledning. Brukar vara pluggad i ena eller båda sidor. Kolla efter en skruv med stor skalle (och antagligen insex) på endera sidan av motorn vid cyl/toppen.
Eller annat lämpligt ställe.
Oljereturen ska vara så grov som möjlig, minimum 10mm.
Allra bäst är 14-16mm och kan monteras på motorns avtappningsplugg för oljan.
INFO FRÅN EN KAWAZAKI ZZR 600.
Förgasarna får sitt tryck via avluftningen i flottörhuset . Undertrycket på ovansidan membranet styrs via hålet i trotteln och undersidan får sitt tryck via bellmouthen men dom hålen sitter ovanför trattarna.
Stiften är orginal med 0,5mm gap tändningen är backa genom att justera bländarskivan ca 15grader.
TRYCKSÄTTNING FÖRGASARE FÖRBEREDELSE.
Högst tryck har inkommande bensin, dvs bensinen från tanken vi gravitationen. På en turbomotor är det via sopparegulatorn från EFI-pumpen. Näst högst tryck har flottörhuset, dvs i normala fall atmostfärstrycket. Näst lägst tryck har insugstratten, dvs bellmouth'en som i normala fall har ett svagt undertryck. Absolut lägst tryck finner du under trotteln, dvs det som gör att trotteln i en CV öppnar när du öppnar spjället, dvs det är tryckskillnaden mellan trotteln ovansida (som är ansluten till underdelen av trotteln) och trotteldiafragmats undersida (som är ventilerad till insugs-bellmouthen).
Hur man rent fysiskt tätar... använd 2-komponents genomskinlig epoxy så att du kan värma lös förgasarna ifall du vill kunna ha isär dem igen. Viktigast är flottörhuset och trottelmössan. Resten ger sig självt, dvs om det läcker soppa under laddtryck. Trycksätt förgasarna med tryckluft (t.ex. 1 kg om du ska ladda 1 Bar) och känn efter var det läcker, där ska det tätas med epoxy. Tänk efter 2 gånger innan du trycksätter - så att du inte blåser sönder trotteldiafragmat.
MATERIAL LISTA .
.Turbo, bränsletrycksregulator malpasi 1.1, 1.2 eller 1.3 MC-express har ca 600kr.
Bränslepump från saab 900T ng.
Dumpventil (avlastningsventil) från saab fungerar tillfredställande.
Rör och turbofläns till grenrör.
Rör och plåt till plenum.
Tryckrör och eventuellt en intercooler.
Diverse slangklämmor och anslutnings nipplar och slangar .
Epoxylim och packningsklister .
ETANOL KONVERTERING .
Om man inte vill sänka kompresionen i motorn ex, för att det medför en del mer arbete
och man förlorar lite vridmoment på låga varv och man kanske inte har platts för
en intercooler, så kan man med fördel köra på etanol och ändå kunna köra på skapligt
laddtryck.
Exempel på detta är en Suzuki Bandit med 10:1 i komp och kör utan intercooler
Med 1,2bar i ladd på etanol.
Fördelarna är många med etanol bla, så får man ut mer effekt ofta mellan
2-8% den är inte lika knacknings benägen som bensin, mm.
Man bör låta nån justera in mc,n på rullande landsväg för optimal funktion.
Men som grovjustering kan man använda ca 35-40% större munstycken i förgasarna
gämfört med bensin och annvända sig av bredbandslamda för injustering.
CYLINDERFOTSPACER / TOPPLOCKSPACER.
Att tillverka en spacer i aluminium är inte så svårt.
Brukar vara mellan ca 1-3mm beroende på vilket komp man vill ha.
Hålsåga ut dom 4 stora hålen, sen borra med stegborr (konisk med steg)
Alla pinnbultshål och hål för styrningar
Sedan är det bara ytterkonturen kvar, sticksåg funkar bra till det.
Org, packning är i tre lager, använd en ny sådan och dela på den och ersätt mitten delen med den hemmagjorda spacern och limma ihop med packningsklister.
KAMAXLAR.
Om man sänkt kompet med ex, tjockare sylinderfots, eller topplockspackning så bör man justera kammarna för bästa resultat (Justera Lobecenter).
Ex, Lobecenter på R1 turbo skall vara,, insug 105-107 avgas 104-106.
Man behöver en mätklocka och en gradskiva för injustering.
Hitta TDC. Se till att cylinder 1 och 4 är i topp, montera mätklockan i cylinder 1 eller 4 Montera gradskivan på vänster sida av vevaxeln (generator sidan). Gör en pil av en ståltråd eller liknande, se till att den pekar på 0 (TDC) på gradskivan, ställ även in mätklockan på 0 Vrid sen vevaxeln framåt stanna när mätklockan visar 0.1 mm, läs sen av gradskivan skriv ner gradtalet. Vrid sen vevaxeln bakåt när mätklockan visar 0.1 mm igen stanna, läs sen av gradskivan skriv ner gradtalet. Mitt i mellan dessa två gradtal har du det exakta (TDC)
Vrid vevaxeln till det grad tal som är mitt i mellan Om gradtalet är något annat än 0 (TDC), så flytta på pilen till 0 (TDC) Nu har du hittat det exakta läget för (TDC).
INSUGSKAMMEN.
Se till att pilen på gradskivan pekar på 0 (TDC) Placera mätklockan på någon av lyftarna till insugs ventilerna på cylinder 1 eller 4 Se till att mätklockan står på 0. Rotera vevaxeln framåt, stanna när mätklockan visar att ventilen har öppnat 1 mm skriv ner gradtalet som gradskivan visar (tex. 10 grader före övre dödpunkt) Fortsätt rotera vevaxeln, stanna när mätklockan visar att det är 1 mm kvar innan ventilen stänger skriv ner gradtalet som gradskivan visar (tex. 44 grader efter nedre dödpunkt) Nu är insugningskammen klar.
BERÄKNA LOBECENTER.
180+44-10)/2 = 107 Lobecenter för insugningskammen i det här ex. är 107 grader.
AVGASKAMMEN.
BESIKTNING MED TURBO.
Bromsbänksintyg från auktoriserad firma krävs.
Intyg för registreringsbesiktning.
Och vågsedel.
På hoj får man inte höja effekten och vridet alls.
Se till att hojen inte lämnar mer effekt och vrid än original vid bänkningen för att få intyget. Trottelstopp, restriktor, hänga av wastegaten (räcker i regel inte),för att få ner effekten eller laddtrycket.
Vridet har en tendens att bli för högt
Boka regstreringsbesiktning. Ring 0771-600 500 för att komma till Bilprovningens registreringsbesiktningsbokningstelefon, säg vad du vill regga in,,turbokonvertering.
Om besiktningsstationen inte har våg så får man ordna vägning själv för att få vågsedel. Denna krävs vid registreringsbesiktning.
Åk till Bilprovningen när tiden är kommen, kostar 600:- (om vägningen görs på plats så är det 850, och regga! De kollar så allt ser ordentligt ut, rycker lite i tryckrören och säger att du antagligen kommer att höja effekten när du kommer hem, men det får polisen ta hand om när/om man blir stoppad... Men då har man iallafall inskrivet "motor med turbo" i registreringsbeviset, så man slipper föreläggande om fullständig registreringsbesiktning.
Detta går att göra på alla hojar tillverkade innan 17 juni 1999. Efter det så finns det helfordonsgodkännande, och då är det kört om man inte bygger om ordentligt och reggar som amatörbyggt fordon. Då går det att besikta med turbo igen.
klart! Fixa upp laddtrycket och gasa! När nya papperena på hojen kommer så kan det stå så här längst ner:
T31B MOTORN ÄNDRAD
MOTOR MED TURBOKONVERTERING