Turer på nätet

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Är det någon som har bra tips på att lägga upp/hitta turer på nätet?

mctur.nu har traditionell uppläggning med vägskyltsguidning.
Men den täcker bara Skåne och saknar GPX-filer för GPS:er

Jag har försökt leka med rutter i Googlemaps men den flippar ut när turerna blir för långa eller många.

RunKeeper är en sajt för de som är ute och springer. De har en App som jag själv använder när jag inte har GPS:en monterad för att ändå kunna se var jag varit.

51e81fcd-cf87-8c86.jpg

Det mest lovande just nu verkar vara mbike.com som verkar vara just vad jag är ute efter. MC-rutter på nätet.
De har också en App som släpptes nyligen med namnet Mbike Tour.

51e81fcd-cf69-ab89.jpg

Hitintills har jag i vilket fall exporterat mina egna rutterna från min GPS och lagt upp den på Radical Riders area här på forumet. Men det är jag en av få som gör.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Med tanke på din signatur........ så verkar du ha egenintresse i några av dessa sajter.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Japp. Jag äger GPS Visualizer :rolleyes:

Edit: Rättade smileykoden

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ah. Jag tror nog att du missade ironin i "himla med ögonen" ovan.

Jag har ingen del i någon av sajterna som jag nämnt. Ledsen för missförståndet.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag kan inte annat än att hålla med dig, ju mer jag pillar ju mer frustrerad blir jag på goggle maps.

Har du något bra tips på hur man ska kunna dela vägar på ett enklare mer överskådligt sätt om man då som jag använder karta vid navigering.
Jag provade att ladda upp en GPX-track igår till Mbikes kartsystem.

53e36bd2-059a-d055.jpg

http://www.mbike.com/tour/skane-ndr-2009-725

Tyvärr klarar den inte rutter utan bara tracks, så har man en klar får man göra om allt arbete igen :mad
Det går ju också att rita på "frihand".

Jag undrar även hur det blir sedan när jag lägger upp lite fler rundor på samma område. Hur mycket gröt blir det då?
Återstår att se.

Last edited:

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Får ta en titt på detta mBike
verkar dock inte finnas en app till android än, men de borde väl komma, får helt enkelt logga som gpx och bara dra upp den sen

testade google maps, men som sagt, funkar inte när de börjar bli för många rundor att hålla reda på

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Hittade http://www.everytrail.com också härom dagen :D

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Hmm, nu har Tapatalk-klienten i iOS fått stöd för geotaggning mha. sk. footprints.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
http://www.spotadventures.com/trip/browse?activity_id=21

Spot som gör GPS-trackers bl.a. har en websida där folk lägger upp sina turer. Och då det handlar om gps-trackers finns det korrekta kartor i massor. Och om man reggar sig kan man ladda ner KML- eller GPX-filer. Här är en trip som jag lade upp för ett par månader sedan......

http://www.spotadventures.com/trip/view?trip_id=228725

Bara två svenskar som lagt upp turer hittills då gps-trackers inte riktigt slagit igenom här än men det finns över 3.600 mc-turer upplagda sammanlagt hittills på siten. Och fler kommer det bli och det ganska fort tror jag.

//J

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Varför skulle jag vilja köra exakt samma rutt som någon annan...? fattar inte... och dessutom betala för det... Skulle inte tro det. Vill göra mina egna äventyr.

Och när jag ändå är igång och gnäller, hur kan man i trådar skriva typ "Vi är några som ska ut på europasemester, nån som har lust att haka på...?" Har personen som skrivit så någonsin varit på en långresa tillsammans med andra ? Jag menar mc-semester är ingen lek, det är inte många personer jag skulle orka vara på mc-semester tillsammans med...

Ok, sorry för OT.

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Varför skulle jag vilja köra exakt samma rutt som någon annan...? fattar inte... och dessutom betala för det... Skulle inte tro det. Vill göra mina egna äventyr.

Och när jag ändå är igång och gnäller, hur kan man i trådar skriva typ "Vi är några som ska ut på europasemester, nån som har lust att haka på...?" Har personen som skrivit så någonsin varit på en långresa tillsammans med andra ? Jag menar mc-semester är ingen lek, det är inte många personer jag skulle orka vara på mc-semester tillsammans med...

Ok, sorry för OT.

Har man slut på fantasi, trött på att tappa bort sig, trött på att alltid hamna på samma vägar som man alltid åker är det utmärkt att få tips ifrån andra. Sedan kan man alltid använda halva vägen och testa en helt ny, möjligheterna är oändliga.

Alla är olika, att du inte klarar av att åka med främmande personer på semester är ditt problem, inte dom som skapar dessa trådar.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning