Tvärdöd Husaberg

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
RMZ450 SM -08 ... Speed Triple -07
Igår var jag ute och åkte när plötsligt hojen bara dör trots att jag håller gas och farten uppe. Försöker frenetiskt kicka igång fanskapen då batteriet tagit slut. Tvärdöd!

Vicka på den och kolla om den fick bränsle. Jajjemen. Kickar å kickar och den tänder iallafall. Sen helt plötsligt startar den och går i ungefär 1 min.

Om hojen både tänder och får bränsle vad fan är det som är fel?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kan det inte va nått fel på tändningen? är det en modell äldre tändning så är den t ex känslig för vatten..

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
Kan det inte va nått fel på tändningen? är det en modell äldre tändning så är den t ex känslig för vatten..

Årsmodell -05.
Och som sagt så tänder den. Någon som vet om det finns någon känslig kontakt på husorna ? Typ för dödarknappen osv.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Årsmodell -05.
Och som sagt så tänder den. Någon som vet om det finns någon känslig kontakt på husorna ? Typ för dödarknappen osv.

Om du får gnista så är det ju antingen luft eller bränsle den inte får. Och då är bränsle helt klart troligast.... Kollat över bränslesystemet?

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Ventilationshålet i tanklocket tätt kanske? Eller smuts i/på vägen till förgasaren så den inte får tillräcklig bränsletillförsel.
Annars tar du och mäter upp statorn, min betedde sig nästan likadant innan statorn gav upp, fast den gick snarare 3 sek än 1 minut... Lycka till :tummenupp

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
Ventilationshålet i tanklocket tätt kanske? Eller smuts i/på vägen till förgasaren så den inte får tillräcklig bränsletillförsel.
Annars tar du och mäter upp statorn, min betedde sig nästan likadant innan statorn gav upp, fast den gick snarare 3 sek än 1 minut... Lycka till :tummenupp

Tack för alla svar. Ska försöka spöa igång den ikväll.

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Igår var jag ute och åkte när plötsligt hojen bara dör trots att jag håller gas och farten uppe. Försöker frenetiskt kicka igång fanskapen då batteriet tagit slut. Tvärdöd!

Vicka på den och kolla om den fick bränsle. Jajjemen. Kickar å kickar och den tänder iallafall. Sen helt plötsligt startar den och går i ungefär 1 min.

Har du uppsamlingskärlet inkopplat? Dränerat det?

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
stäng bensinkran, lägg ner på sidan så förgasarna tömmer sig och flotörerna får lite gymnastik. Res upp, choke, bensin på, kicka.....

Bennybeach

Alu-svetsning utföres
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Yamaha xjr1300
Låter som det felet jag hade på min husaberg, då var det en ventilfjäder som gått av.....

freddaj

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
Husabusa Fs650e -06 , Suzuki RMZ 450 -06 motard
stäng bensinkran, lägg ner på sidan så förgasarna tömmer sig och flotörerna får lite gymnastik. Res upp, choke, bensin på, kicka.....

Har provat detta ett antal gånger. Ser tyvärr ut som jag får plocka ner förgasarn.

Låter som det felet jag hade på min husaberg, då var det en ventilfjäder som gått av.....

Har kollat och så är inte fallet på min iaf.

/ K.Svensson

Last edited:

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Hoj
625 SMC -06

Tror felet är att det är en husaberg:D :D

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
Jag behöver hjälp.

Hela tändsystemet är kollat och allt fungerar perfekt.'
Dödarknappen bortkopplad. Alla el-kopplingar ok.
Kompression finns det gott om så det verkar vara ok vid cylinder/kolv.

Men ändå vill den inte starta, inte ens med startgas. Tvärdöd

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2808992 Jag behöver hjälp.

Hela tändsystemet är kollat och allt fungerar perfekt.'
Dödarknappen bortkopplad. Alla el-kopplingar ok.
Kompression finns det gott om så det verkar vara ok vid cylinder/kolv.

Men ändå vill den inte starta, inte ens med startgas. Tvärdöd
Hur vet du att tändsystemet fungerar som det ska? Hur vet du att du har gnista under komp? Om den inte startar med startgas så är det med största sannolikhet fel på tändsystemet. Jag vet att det är döden o få läsa sånna här inlägg, men det är nog bara och börja riva i tändsystemet/elektroniken igen :(

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
Hur vet du att tändsystemet fungerar som det ska? Hur vet du att du har gnista under komp? Om den inte startar med startgas så är det med största sannolikhet fel på tändsystemet. Jag vet att det är döden o få läsa sånna här inlägg, men det är nog bara och börja riva i tändsystemet/elektroniken igen :(

Jag vet det för att jag bytt ut varenda lite del snart. Gnistan är jättefin utan, så varför skulle jag inte ha den med komp ?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Har du uppsamlingskärlet inkopplat? Dränerat det?

Har du gjort detta ??
Kolla noga så cykeln verkligen får A) bränsle och B) luft och C) resterna kan ta sig däirfrån (menar då all slags evakuering, avgas, expansion, dränering osv)
Enklast är att slita bort ALLA slangar som på nåt sätt är inkopplade som inte måste vara där typ soppaslangar och se om det går då.

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Har du gjort detta ??
Kolla noga så cykeln verkligen får A) bränsle och B) luft och C) resterna kan ta sig däirfrån (menar då all slags evakuering, avgas, expansion, dränering osv)
Enklast är att slita bort ALLA slangar som på nåt sätt är inkopplade som inte måste vara där typ soppaslangar och se om det går då.

Precis, felet påmminet mycket om hur min var i somras och då var det för tätt i uppsamlingskärlet så den "kvävdes" efter 2-3 minuters körning.

stiffmaster

roligast på ett hjul
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
honda crf450 motard-04 och yama 426-02a
ventilerna

nja lite tveksam till svaret här men en polare till mig hade nästan samma fel dock att den bara tog ibland o vi rengjorde allt.. tillsist (såklart) kollade vi ventilerna o dom va inte rätt.. jysterade dom tog direkt... men eftersom din tar lite mer så klanske detta inte e fallet men va fan om inget annat funkat e den en grej för dig att titta på=):pannkyss

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Ahh, the curse of the Husaberg. Hehehe, skämt åsido, det är underbara hojar.

Tror också på att du har nåt problem med fuggen iom att du kollat att du får gnista o mätt upp osv. Kolla dräneringen som sagt. Ultraljudstvätt i värsta fall.

Lycka till! :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...