Tvätta GPS-filer

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag har stött på ett antal sajter som man kan ladda upp GPX-filer till från sin GPS och sedan visa sina rundor på en snygg websajt någonstans.

Jag vill dock inte exponera tidsfältet så att vem som helst kan dra egna slutsatser om snittider etc.

Jag satt därför och pulade lite ikväll med PowerShell på min Windowsburk och fick till en snygg tvättning efter ett tag.

Börja med att ladda in din GPS-tracking till din dator som en GPX-fil.
Som ett exempel här använder jag c:\users\kalle\documents\test.gpx

Starta PowerShell
(finns inbyggt i Windows 7 eller hämtas från MS på Windows PowerShell 1.0 eller Windows PowerShell 2.0 and WinRM 2.0)

Ladda upp GPX-filen till en variabel i PowerShell (ex. $gpx)
Code:
$gpx = New-Object XML
$gpx.load("c:\users\kalle\documents\test.gpx")

Du kan också prova med denna syntax
Code:
$gpx = [xml](get-content ".\documents\test.gpx")

Kontrollera att den s.k. XML-strukturen stämmer med mitt exempel som jag tittat på genom att lista alla trackpoints (tryck ctrl-c för att avbryta om du inte vill vänta ut hela listningen)
Code:
$gpx.gpx.trk.trkseg.trkpt

Resultatet ska se ut något som liknar följande
Code:
lat                           lon                           ele                           time
---                           ---                           ---                           ----
55.84148125                   13.32673605                   94.81                         2011-01-30T12:15:16.303Z
55.84135937                   13.32668065                   86.81                         2011-01-30T12:16:07.301Z
55.84144717                   13.32661272                   80.81                         2011-01-30T12:18:24.298Z
Byt ut alla värden i time med någon neutral data
Code:
$gpx.gpx.trk.trkseg.trkpt | foreach-object {$_.time = '2011-01-01T00:00:00.00Z'}

Spara ner ändringen till en ny GPX-fil.
Code:
$gpx.save("c:\users\kalle\documents\washed_test.gpx")

Nu är det fritt fram att ladda upp din tvättade GPX-fil. :yoparty

Edits:
Metoden .load fungerar inte utan initiering eller relativ sökväg längre.
Metoden .save fungerar inte med relativ sökväg längre.

Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Rätt tänkt. Paranoia är överlevnadstrategin för dataåldern. Räcker väl med att man delar med sig av turen. "När" och "hur" är ointressant data för turen för de flesta. Och de som bryr sig borde bry sig mer om annat istället kanske..

Finns ingen anledning att medvetet lämna "dörrar" öppna - lämna dem inte ens olåsta.. Du vet varken vem eller när någon "kliver in". hitta, eniro och annat är andra databaser som det är tveksamt om man har nytta av att vara med på. Företag har nytta av att du och alla är med däremot..

För min del är det självklart med detta, liksom t ex gmail i en egen process i en egen webbläsare i ensamt fönster. Varför bjuda in vem som helst i ditt liv? Jag har inte ett dugg nytta av att ha stor statistik/data spridd hos vfsh. Anonym har inget värde heller, men att behöva sprida minsta lilla skitgrej i en blogg eller på farsoten fejsbook - det kan inte vara nyttigt. Det har dessutom straffat sig för folk, och kommer straffa fler i framtiden.

tack för skriptet!

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping