Tvätta hjälmen

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Inne i hjälmen, det fungerar ju inte så bra att lägga hjälmen i tvättmakinen :D , har ni några tips?

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Ta med den in i duschen och skölj med ljummet vatten. Massera in vanligt schampo, låt verka en stund & skölj sedan ur rikligt.

Krama ur det värsta vattnet, öppna sedan alla ventilationsmekanismer & visiret och ställ hjälmen på en välventilerad plats. Gärna på ett galler så att luft får komma in underifrån.

Gick med
3 Dec 2003
Hoj
snart så
Jag tvättar min varje vinter med schampo och ställer den på ett ventilerat ställe för att torka några dygn. har funkat mycket bra.

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Hade hjälmtvättardag förra veckan.
Plocka ur hjälmarna så gott det går lägg i blöt i badkaret med varmvatten och lite grumme och låt marinera i en timme. se till att skölja ur kuddarna ordentligt. Krukan blir som ny och den luktar inte svettigt buffelarsle.
Rena kuddar har mer [FONT=Verdana, Arial, Helvetica]"tryck"[/FONT] än ett par som är fulla med svett.
Samma regel som med stumpor. ;)

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
How do I clean the helmet properly?
Inside: All our interiors are washable! If you own a helmet with a detachable interior, just remove it and wash it in lukewarm water. Please use a mild soap. If your helmet is not equipped with a detachable interior, please put the whole helmet into lukewarm water. After washing, the helmet must dry without the use of any drying tools like hairdryers, etc. In a warm and dry environment the drying time should take at least 48 hours. But again, PLEASE DO NOT USE ANY DRYING TOOLS as they may damage the inner liner of your helmet.
Outside: Please clean the outside of your helmet with water and a mild soap.
As Shoei helmets are painted, it is also possible to use car polish to keep the paint in a good condition.
Please do not use cleaning sprays or liquid window cleaner as they may damage the polycarbonate parts of the ventilation or your shield.
Shield: It is very important not to use any cleaning sprays or liquid window cleaner on your shield. Please clean your shield only with lukewarm water and a mild soap.
Tip: Put a wet towel on your shield, leave it there for some minutes and insects can be removed easily.

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Hej

Jag brukar blanda ljummet vatten och vanligt Via tvättmedel och sen sänker jag hjälmen i det.Färgen och lukten från det vattnet är ingen rolig upplevelse så nog behövs en sån rengöring en gång om året minst.
Fredrik

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag har en Raid ll hjälm och den har löstagbara kind och hakmuddar men den på huvet verkar sitta fast.

Det lättaste måste ju vara att stoppa in hjälmen i duschen och öppna på full värme i kranen. Sedan fylla på med schampo och efter det skölja noga... Den är ju gjord för både sol och regn så det behöver man ju inte ta hänsyn till, lr?

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Jag har en Raid ll hjälm och den har löstagbara kind och hakmuddar men den på huvet verkar sitta fast.

Det lättaste måste ju vara att stoppa in hjälmen i duschen och öppna på full värme i kranen. Sedan fylla på med schampo och efter det skölja noga... Den är ju gjord för både sol och regn så det behöver man ju inte ta hänsyn till, lr?

Kanske inte för varmt då prylar ha en tendens att krympa om dom tvättas i för varmt vatten.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...