Tvätta skinnställ?

Gital

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
Kawasaki, zx-6r -98
Tjena,

nu är det kris. Luktar som 4 års träning efter en körning med stället på mig. Ryggskyddet är ju allra värst efter en fin sommardag.

Står "Do Not Wash" inuti, men visst borde man väl kunna lämna iväg det till en kemtvätt som gör underverk med det??

Någon som har erfarenhet av hur man får det att lukta vårblommor igen?

/Fredrik

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Prova att göra såhär:
Häng utrustningen i en garderob eller något annat hyfsat begränsat utrymme.
Fyll ett dricksglas till hälften med ättika och lägg i en Vettextrasa.
Ställ in glaset i garderoben och stäng dörren.
Låt det vara så i ett dygn.
Häng ut allt på vädring tills de inte luktar ättika längre.

Förhoppningsvis är nu lukten borta. Om inte finns det en annan grej du kan göra, men det kräver lite jobb och säkert en del övertalning.

För att få bort dålig lukt ur bilar och andra ställen använder man sig av ozon. Ring till ett bilrekonditioneringsställe som utför sådana behandlingar och fråga om dina saker får åka med. Ozon är toppen när det finns uppe i atmosfären, men här nere är det en mycket giftig gas. Därför är det något som man inte kan göra hemma.

Edit: det kanske inte luktar vårblommor men du kan ju alltid köpa nån trevlig doftolja eller sån sensuell massageolja som tjejer gillar, det brukar dofta rätt trevligt.

Last edited:

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
En bekant tvättade sitt skinnställ i tvättmaskin.
Det blev jättebra. Rent och fint och luktade inte fotbollsstrumpa längre.

Dock så använde han något specialtvättmedel han fått av en hästsportmänniska. De tvättade sina "nånting man använder till hästar som är gjort av läder" med det.

Nått att kolla upp med den lokala hästtillbehörsbutiken?
(Värt att nämna kanske att hans skinnställ var så slitet, äckligt och gammalt att det var "antingen slänger jag det direkt eller så provar jag att tvätta skiten och ser om det blir användbart igen").

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Packa ihop det och släng in i frysen, då dör dom luktalstrande bakterierna.
Låt det ligga i frysen i minst 12 timmar, garanterat luktfritt efter det.

Smutsen försvinner inte men lukten gör det.

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Packa ihop det och släng in i frysen, då dör dom luktalstrande bakterierna.
Låt det ligga i frysen i minst 12 timmar, garanterat luktfritt efter det.

Smutsen försvinner inte men lukten gör det.

Det är dessvärre en myt.

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Det är dessvärre en myt.

Prova innan du säger att det är en myt, funkar skitbra och har räddat många sunkiga jumpadojor till exempel.

Det är bakterier som orsakar lukten och dom dör vid nerfrysning, dock har man kvar hudavlagringar och allt annat som bakteriena trivs i kvar i stället vilket resulterar i att lukten kommer att komma tillbaka så småningom, bara att frysa igen.

Last edited:

Kodden

Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Har testat ett flertal gånger och också läst en del om det, googla så får du se. :)

Jag och före detta kolleger har provat med både gympa och arbetsskor.. Först frysning ett flertal ggr. Ingen effekt. Därefter noggrann rengöring (gympaskor även i tvättmaskin) och därefter frysning. Marginell effekt, men doften återvände snabbt. Jag menar att kylan inte tar livet av bakterierna utan endast söver dom och det är vad jag läst mig till också. Men visst, om det funkar för dig så är det ju kanon. Finns ingen anledning att inte testa. :tummenupp

Kodden

Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Det finns ju lukt och lukt. För en himla massa år sedan så gick en dåvarande bekant (nej, det är inte jag :D) på efterfest hos någon efter krogen. När han tog av dosorna så skulle folk börja slå honom och grejer för att det luktade så illa, "kadaver" var ett av orden som användes. Det slutade med att de kastade ut hans skor genom fönstret och tvingade honom att skrubba fötterna i badkaret innan han fick vara med på festen.

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
YZF 600 -97
Claes Ohlsson säljer en spray som tar bor lukten från typ det mesta, typ om man har ett lik i garderoben. Bara att spraya och vädra.

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Jag vet inte vad ni gör med era ställ eller era kroppar som gör att ni får det att lukta så djävligt?
Alternativ 2 är att hänga ut stället i solen en varm dag, exponering av en het sol har också en viss effekt.

shazbot

wimp
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Daytona 675
prova att klippa sönder 80 wunderbaums i olika dofter, sniffa sedan upp alltihop. Du kommer aldrig att ha problem med lukt igen. :näsblod :näsblod

alternativt sy fast alla på insidan av stället.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mitt ställ köpta jag 1987 och det luktar inte nämnvärt än, men jag använder alltid underställ som jag tvättar med jämna mellanrum, har flera. Det är dumt att låta den bara huden med hudfett och svett komma direkt mot fodret i stället menar jag!

Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Jag har tvättat mitt i Maskin flera gånger. då på 40grader och utan tvättmedel. det har gått utmärkt fast det har krympt lite.
Prova om du törs men jag garanterar inte att det fungerar för dig.
Lycka till.

Annars finns doft bollar som man lägger i gympadojor kanske fungerar.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM