Tvättade min nya bil – nu startar den inte

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Köpte för någon vecka sedan en -06 VW Fox (ja, jag vet att det är en bil som bara gamla tanter kör, men den är praktisk, förvånansvärt rymlig och drar 0,55 l milen) med 6100 mil på mätaren och stämplar på rätt ställen i serviceboken och tvättade den (bilen, inte serviceboken) i dag.

Avfettning i motorrummet och sedan sprutade jag vatten (ej högtryck och heller inte hård stråle) över motorn. Har gått bra med alla tidigare bilar jag har haft. När jag startade den gick den som en påse nötter. 10 km/t och så fort det lutade lite uppför orkade den inte. Hackade och skakade som...som en HD.

Tror att jag lyckades konstatera att den går på en av tre cylindrar (ja, den har bara tre stycken). På bilden har jag gjort röda ringar runt ”tändhattarna” som jag efter ett tag lyckades identifiera och drog loss för att ”lufta” och bli av med eventuell fukt. Satte tillbaks. Ingen skillnad. Locken till höger som jag har markerat med gula prickar har jag lyft på och torkat. Men motorn bara hackar och skakar.

Kan jag göra något annat än att åka till VW-verkstaden som tar 1500 kr i timmen (ja, det är sant. nästan lika mycket som en jurist)?

Hjälp! :tomten

Bifogat

• foxmotor.jpg
    foxmotor.jpg
    96 KB · Visningar: 476
Last edited:
Andra VW har ju haft känsliga tändspolar, kanske är samma på din!
Tror det var vr5 som typ tvärdog direkt när man gjorde motortvätt!

Om du startar bilen kan du ju känna vilken cylinder som går, på avgaskröken.. Sedan byter du plats på tändspolarna och ser om de kan vara 2 döda spolar

För att få bort eventuell fukt:

Kupefläkt/värmefläkt mot motorn ett dygn. Gärna med bra ös i.
Var dock där ofta och kontrollera så att inte plasten smälter.

snett uppifrån eller underifrån beroende var du kommer åt bäst.

Been there ;)

Om du startar bilen kan du ju känna vilken cylinder som går, på avgaskröken.. Sedan byter du plats på tändspolarna och ser om de kan vara 2 döda spolar

Jag är lite skeptisk på att den bara går på en cylinder men bra förslag.

Till ts: Prova att rycka de två tändhattarna som på de 2 cylindrarna som inte går och se om den beter sig likadant.

Last edited:
man kan få så sjukt mycket elfel på en bil efter motortvätt (jobbar på bilverkstad). man skall aldrig motortvätta en bil, finns ingen anledning...

nu när du ändå har gjort det så skulle en felkodsavläsning inte sitta fel. be en VW verkstad göra en guidad felsökning, kan max kosta 800-1000.- totalt.

Hur då (se bilden på motorn)? :confused:

koppla loss, sätt på annan cylinder och koppla på. provstarta.

Last edited:
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag bara måste få uttrycka mina sympatier. Tycker nästan lite synd om dig, för du verkar jämt ha strul med tekniska prylar.

Tom Markus verkar ju klara sig bättre - eller så kniper han käft för att han är rädd att fråga. Han kanske sitter hemma, intrasslad i spännband i totalmörker nu med dött allt inkl MC :D

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag bara måste få uttrycka mina sympatier. Tycker nästan lite synd om dig, för du verkar jämt ha strul med tekniska prylar.
Det är få TS som lyckas få mig att fnissa högt redan när jag läser titeln i kombination med vem som skapat tråden. :hihi

Vad det gäller bilen så skulle jag ha lossat på tändkablar och liknande där fukt kan tänkas ha samlats och torkat rent. Eventuellt använt hårtork/värmepistol (försiktigt) på svåråtkomliga ställen. Funkar inte det så få hjälp att läsa felkod av verkstad så kanske det går att spåra den vägen.

Vet inget om hur du ska fixa din bil men när moppen ska vaskas kör jag den ordentligt varm innan.
Startar den sen inte efter badet väntar man en timme eller så och då har problemet oftast dunstat.

Ryck ur tändspolarna en för en och se om det blir någon skillnad på gången på motorn.
Är det tex 3ans spole som inte funkar så ta loss den, torka noga och gärna lite elektronikspray. Pröva sedan igen. Har du otur är den paj...

Man ska väl inte rycka ut tändspolarna på bilen. Kan man inte bränna dessa då?
Saabs tändmoduler är ju extremt känsliga för detta (iofs är detta ingen saab).

Gå över alla elkopplingar du kan hitta med 5-56/2-26/WD40 el liknande, alltså pilla isär dem och spraya rikligt. Det brukar driva ut fukt ganska bra.

Haft samma problem med genomdränkt luftfilter.

Då pga ett föbaskat regn och taskit placerat filter, men iaf, fick ingen luft så gick icke pra.

Man ska väl inte rycka ut tändspolarna på bilen. Kan man inte bränna dessa då?
Saabs tändmoduler är ju extremt känsliga för detta (iofs är detta ingen saab).
Vad innebär att ”rycka ut” tändspolarna?

Det måste väl vara ok att lossa ”tändhattarna” från tändstiften? Hur får jag ur ev. fukt ur ”dosan” (tändspolarna?) överst på varje ”tändhatt” om jag inte försöker lossa/öppna dessa?

Vad innebär att ”rycka ut” tändspolarna?

Det måste väl vara ok att lossa ”tändhattarna” från tändstiften? Hur får jag ur ev. fukt ur ”dosan” (tändspolarna?) överst på varje ”tändhatt” om jag inte försöker lossa/öppna dessa?

Med rycka ut menar han med motorn igång
Det funkar säkert på vissa bilar, men grundregeln är att man aldrig ska köra en spole utan stift (resistans) då man kan paja tändboxen. Stänger du av motorn kan du byta plats på spolarna ..

Du kan köra dom i ugnen på svag värme, typ 60grader i ett antal timmar

Grattis, det kommer att kosta många sköna tusenlappar att byta tändspolar.

*/ ?>
Back