Tvättmedel för allväders ställ???

Gick med
30 Aug 2009
Hoj
2008 Suzuki B-King
Tänkte tvätt upp mitt allväders ställ från lindstrands så här efter säsongen.
Är de någon som har koll på något bra tvätt medel som återger klädernas beständighet mot fukt också vidare.:va
Har förstått att man ska använda speciella tvättmedel till dom här typen av kläder.

mvh John

shelby

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2006
Hoj
-10 triumph speed triple se
tvättmedel

jajamän detta för att andningsfunktionen skall fungera använder själv y3 i flytande form även grumme har medel som funkar ytterliggare varianter finns att köpa på sportaffärer för gore-tex kläder, kom dock ihåg att plocka ur skydden innan tvätt.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Man kan väl i stora drag använda vilket man vill - vanligt tvättmedel.

Sen kan man köra dom en extra gång utan tvättmedel för att bli av med tvättmedelsrester - vilka inte påverkar själva memranet.

Utan har en vätande utspännings minskande effekt på yttertyget
som gör att det suger åt sig vatten lättare.

Sen impregnering.

Inte för att det har nån effekt gentemot vattentätheten men
ett ställ som är dyblött utanpå väger en del i jmf mot ett ställ där det mesta vattnet flyger iväg redan på yttertyget.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Om du menar Gortexställ så tar du vanligt tvättmedel och kör ett vanligt 40 graders program på tvättmaskinen och sen ska du torktumla (viktigt) stället för att fibrerna i tyget skall lägga sig till rätta.
Ingen inpregnering på Gortex.:fakta

Gick med
30 Aug 2009
Hoj
2008 Suzuki B-King
Ja har inte ett riktigt gore-tex sställ utan Lindstrands Polytexjacka med dryway membran och outlastfoder som det så fint heter. Om jag har förståt rätt så är det egentligen bara fodret som är helt och hållet vatten tätt. Men om ingen har något annat å säga så antar jag att man kan tvätta de med samma princip som ett gore-tex ställ. Eller vad tror ni??

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Jag har jobbat med de kläder så jag vet hur plagg ska tvättas och skötas

1. Membranplagg oavsett namn ska tvättas med tävttmedel utan detergenter. tex tvålpulver. Detergenterna är till för att sänka ytspänningen och tvättar du med vanligt tvättmedel sitter en massa sådana kvar i tyget efter tvätt.
2. Membranplagg ska impregneras, annars fungerar inte membranet som det ska. Det beror på att vattenmolekylen "fastnar" i yttertyget och blockerar porerna i membranet.

Nikwax är ett varumärke som har både tvättmedel och impregnering. Ett tips när man impregnerar, är att impregnera i tvättmaskin, skippa sköljprogrammet och torka i torkskåp på så hög värme som möjligt. Kontollera hur hög värme ditt membran tål

Lycka till :)

/JPS

Last edited:
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
2008 Suzuki B-King
Jag har jobbat med de kläder så jag vet hur plagg ska tvättas och skötas

1. Membranplagg oavsett namn ska tvättas med tävttmedel utan detergenter. tex tvålpulver. Detergenterna är till för att sänka ytspänningen och tvättar du med vanligt tvättmedel sitter en massa sådana kvar i tyget efter tvätt.
2. Membranplagg ska impregneras, annars fungerar inte membranet som det ska. Det beror på att vattenmolekylen "fastnar" i yttertyget och blockerar porerna i membranet.

Nikwax är ett varumärke som har både tvättmedel och impregnering. Ett tips när man impregnerar, är att impregnera i tvättmaskin, skippa sköljprogrammet och torka i torkskåp på så hög värme som möjligt. Kontollera hur hög värme ditt membran tål

Lycka till :)

/JPS

:banana Tack ska du ha. Äntligen lite rätsida :tummenupp

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Goretex membranet eller om det är nått annat liknande är en ganska tunn plastig/gummiaktig "insats" i mc kläder.

Den hänger mellan yttertyget och foder - så vattnet når dit.

I andra typer av gtex kläder för friluftsbruk brukar gtexet vara direkt laminerat på jackans yttermaterial typ dom vanliga skitlätta skalplagena - även där är impregnering viktig.
Inte för vattentätheten utifrån utan om gtexet blir helt nedränkt utifrån så minskar andingen och man blir blött av svett.

Detta gäller ju även mc kläder men konstruktionen är lite annorlunda med gtexet friliggande mellan lagrena.
Så ofta får man bättre andning.

Desutom om vattnet blåser av yttertyget så slipper kläderna väga +10 extra pga av uppsuget vatten.

Och som det sas innan - man bör köra extra sköljprogram efter tvätten och innan impregnering för att bli av med ytspänningspåverkade tvättmedelsrester som gör att vattnuppsuget i materialt ökar.

Sen impregnering.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...