Blårökig
Medlem
- Gick med
- 12 Nov 2013
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- Suzuki GT750J -72, Suzuki GT750K -73, Suzuki T500J -72, Suzuki GSX1100E -82, Suzuki T500J -72,Monark M400
Börjar en tråd lite smått med mitt kvällspyssel jag har för mig på veckorna när jag inte umgås med GSXen som tar en massa tid i anspråk på helgerna. Börjar initialt med att be om ursäkt för att det ser ut som att jag fotat med en potatis. Det är mobilbilder i en mörk källare, ingen bra kombination som säkert framgår...
Vad bilderna av bristfällig kvalité skall visa är två stycken Suzuki T500J (1972 årsmodell). Detta år erbjöds denna urläckra tvåcylindriga tvåtaktare i två olika färger på den svenska marknaden, grön och orange. När modellen presenterades i mitten av -60 var detta mig veterligen den största till kubik sett serieproducerade tvåtaktaren som marknaden ditintills skådat. Jämfört med dagens cyklar kvalar denna förmodligen i era ögon mer in åt mopedhållet, beakta då att detta var något av en värsting då den introducerades tills dess att kawa lanserade sin 3-pip på 500cc. Modellen i sin helhet hängde kvar rätt länge och modifierades årsvis för att locka eventuella köpare men fick i mitten av -70 talet ge plats åt Suzukis egna tre-pipar. Designen överlag påminner därav mer om -60 talets glada dagar än -70 talets mer strikta design... Jag bifogar två bilder på färdiga hojar (inte mina), så ni ser hur det är tänkt att det skall bli, om ett tag alltså, närmre jul...
Om någon här har en detalj i den gröna färgen liggandes är jag mycket intresserad av att få titta på den för att ta ett färgprov!
Nåväl. Jag har ju en bit kvar tills dess att dom här prylhögarna ser ut sådär. Det finns oerhörda mängder NOS delar, nykromat till en hel hoj, nya fälgbanor, ekrar, ett nylackat sett i NOS färg osv. Min tanke är därför att göra en i bruksskick för trevliga söndagsutflykter och den andra i ett skick mer lämpat som snygg inredningsdetalj.
Prio ett är att bygga ihop båda motorerna, de båda lider av samma problem => Totalmosade växellådsdrev på 4/5ans växel till följd av ett gjutfel i blocket som resulterar i att oljenivån blir för låg, dreven går varma, tappar ythärdningen och katastrofen är sedan ett faktum. Eftersom att i princip alla T500 har fått denna skada, är drev till 4an och 5an rätt svåra att hitta nu såhär 40 år efter att modellen var aktuell och med det även problemen med lådan. Lyckligtvis har jag en NOS låda till ena motorn. Hur pass illa det är ställt med den okluvna återstår att se, men den ställdes av på grund av missljud i lådan så det känns ju inte otänkbart att det är lika illa där.
Vad bilderna av bristfällig kvalité skall visa är två stycken Suzuki T500J (1972 årsmodell). Detta år erbjöds denna urläckra tvåcylindriga tvåtaktare i två olika färger på den svenska marknaden, grön och orange. När modellen presenterades i mitten av -60 var detta mig veterligen den största till kubik sett serieproducerade tvåtaktaren som marknaden ditintills skådat. Jämfört med dagens cyklar kvalar denna förmodligen i era ögon mer in åt mopedhållet, beakta då att detta var något av en värsting då den introducerades tills dess att kawa lanserade sin 3-pip på 500cc. Modellen i sin helhet hängde kvar rätt länge och modifierades årsvis för att locka eventuella köpare men fick i mitten av -70 talet ge plats åt Suzukis egna tre-pipar. Designen överlag påminner därav mer om -60 talets glada dagar än -70 talets mer strikta design... Jag bifogar två bilder på färdiga hojar (inte mina), så ni ser hur det är tänkt att det skall bli, om ett tag alltså, närmre jul...
Om någon här har en detalj i den gröna färgen liggandes är jag mycket intresserad av att få titta på den för att ta ett färgprov!
Nåväl. Jag har ju en bit kvar tills dess att dom här prylhögarna ser ut sådär. Det finns oerhörda mängder NOS delar, nykromat till en hel hoj, nya fälgbanor, ekrar, ett nylackat sett i NOS färg osv. Min tanke är därför att göra en i bruksskick för trevliga söndagsutflykter och den andra i ett skick mer lämpat som snygg inredningsdetalj.
Prio ett är att bygga ihop båda motorerna, de båda lider av samma problem => Totalmosade växellådsdrev på 4/5ans växel till följd av ett gjutfel i blocket som resulterar i att oljenivån blir för låg, dreven går varma, tappar ythärdningen och katastrofen är sedan ett faktum. Eftersom att i princip alla T500 har fått denna skada, är drev till 4an och 5an rätt svåra att hitta nu såhär 40 år efter att modellen var aktuell och med det även problemen med lådan. Lyckligtvis har jag en NOS låda till ena motorn. Hur pass illa det är ställt med den okluvna återstår att se, men den ställdes av på grund av missljud i lådan så det känns ju inte otänkbart att det är lika illa där.