Tvåans växel hoppar på R1 -98. Hjääälp!

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
Hej på er.

På min R1 -98 hoppar/kuggar tvåan vid gaspådrag. Det förekommer endast när man växlat från ettan och gasar i hastigheter under 100km/h. Om man växlar ner från trean fungerar det perfekt. Det känns som den ligger för nära friläget, men den hoppar ändå inte ur i fritt.

Jag har kollat stjärnan som håller växlarna på plats och även spänt fjädern som håller armen som ligger mot stjärnan på plats. Inget av ovanstående har gett något resultat.

Är det någon Yamahaguru därute som har något tips?

Mvh
Andreas
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Din tvåa är död. Motor ur och isär. Du kommer undan med femtusen i delar och en helg i garaget om du gör det själv, annars allt mellan tio och tjugo tusen på verkstad.

Bara att kavla upp ärmarna.
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
Hoppar ej ur.

Tack för länken, men de symptom som han beskriver och som jag hört från andra är att tvåan ska hoppa ur vid kraftigt gaspådrag, detta har aldrig hänt på min utan det känns som den missar ett kugg någonstans i drivlinan plus att det aldrig händer när den kommer förbi 6-7000 varv. Man tycker ju att om det är slitet så ska det väl inträffa där effekten är högst.

Sen händer det ju i stort sett bara vid växling i från första till andra och mycket sällan vid växling från tredje till andra.

Jag tycker det verkar som den inte riktigt kommer förbi friläget.

Jag har även nyligen bytt mojängen som greppar som går från växelpedalsstaget in genom kåpan där den greppar om stjärnan. Skulle det kunna vara ytterligare någon del där inne som kanske ha blivit sliten?

Vad tror ni?
 

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Skövde
Hoj
R1-04
Tack för länken, men de symptom som han beskriver och som jag hört från andra är att tvåan ska hoppa ur vid kraftigt gaspådrag, detta har aldrig hänt på min utan det känns som den missar ett kugg någonstans i drivlinan plus att det aldrig händer när den kommer förbi 6-7000 varv. Man tycker ju att om det är slitet så ska det väl inträffa där effekten är högst.

Sen händer det ju i stort sett bara vid växling i från första till andra och mycket sällan vid växling från tredje till andra.

Jag tycker det verkar som den inte riktigt kommer förbi friläget.

Jag har även nyligen bytt mojängen som greppar som går från växelpedalsstaget in genom kåpan där den greppar om stjärnan. Skulle det kunna vara ytterligare någon del där inne som kanske ha blivit sliten?

Vad tror ni?

Är det inte kopplingen som slirar då? Har liknande problem på min R1a från 99 men det beror med största sannolikhet på att jag hällt i Castrol GPS i motorn...
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Tack för länken, men de symptom som han beskriver och som jag hört från andra är att tvåan ska hoppa ur vid kraftigt gaspådrag, detta har aldrig hänt på min utan det känns som den missar ett kugg någonstans i drivlinan plus att det aldrig händer när den kommer förbi 6-7000 varv. Man tycker ju att om det är slitet så ska det väl inträffa där effekten är högst.

Sen händer det ju i stort sett bara vid växling i från första till andra och mycket sällan vid växling från tredje till andra.

Jag tycker det verkar som den inte riktigt kommer förbi friläget.

Jag har även nyligen bytt mojängen som greppar som går från växelpedalsstaget in genom kåpan där den greppar om stjärnan. Skulle det kunna vara ytterligare någon del där inne som kanske ha blivit sliten?

Vad tror ni?

Jag säger så här

been there done that...

Växellådan kan mycket väl vara felet....

Kolla i tl tråden v2

eller www.radiopowerhouse.se/tl1000r/index.html
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
Är det inte kopplingen som slirar då? Har liknande problem på min R1a från 99 men det beror med största sannolikhet på att jag hällt i Castrol GPS i motorn...

Berätta lite mer. Kändes det som den hackade till lite då? Jag märker ju som sagt inte något på andra växlar och det känns absolut inte som att den slirar på lamellerna.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Detta är väl den klassiska "fjädern" som brustit i lådan? Det var ju en garantiåtgärd på alla -98:eek:r och de som fått det åtgärdat har en extra stjärna instansad före & efter ramnumret.
 

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Skövde
Hoj
R1-04
Berätta lite mer. Kändes det som den hackade till lite då? Jag märker ju som sagt inte något på andra växlar och det känns absolut inte som att den slirar på lamellerna.

När jag går från 1an till 2an och vrider på rejält så "rycker" det till men efter rycket så fortsätter det att accelerera..., har endast upplevt det när jag går från 1an till 2an, inte från 3an till 2an alltså, osäker på vid vilket varvtal det inträffar. Har fått prognosen att det är kopplingen som slirar av kunniga mc-vänner. Ska hjälpa att byta olja samt att jag kanske måste rengöra lamellerna från den gamla oljan.
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
När jag går från 1an till 2an och vrider på rejält så "rycker" det till men efter rycket så fortsätter det att accelerera..., har endast upplevt det när jag går från 1an till 2an, inte från 3an till 2an alltså, osäker på vid vilket varvtal det inträffar. Har fått prognosen att det är kopplingen som slirar av kunniga mc-vänner. Ska hjälpa att byta olja samt att jag kanske måste rengöra lamellerna från den gamla oljan.

Mycket riktigt så har jag ännu inte bytt olja för säsongen, ska genast ta itu med det. Det vore ju kalas om det vore det som var felet.
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
jag skall försöka förklara.

En rykning som känns som det är tändningen eller ett lager kalla det vad du vill det känns som allt utom växellåda.

Var hos flera verkstäder som alla gav olika svar.

Fick 1300 olika svar på sporthoj. Titta i mina trådar.

Lämnade in den till en numera mycket god vän som hoppades precis som jag att det var allt utom växellådan.

5 drev hoppade under en millisek ut ur 1ans drev. en ryckning skedde. du kunde inte höra missljud ingenting.

fick byta 5ans drev och 1ans drev och en växel gaffel.

pm mig så får du mit nr så skall jag förklara hela storyn...

obs detta kändes inte på fler växlar än 1an för mig

har nu hört från flera att det kan vara i vilken växel som helst. och många har det oavsett modell osv.
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
kuttningen är slut kutta om den.men lämna den till nån som vet vad han håller på med bara.ev så är skift gaflarna slut...
ps jag har en komplett vxllåda om du är intresserad 900mil klockrent:tummenupp
 

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Mycket riktigt så har jag ännu inte bytt olja för säsongen, ska genast ta itu med det. Det vore ju kalas om det vore det som var felet.

Som du vet så har jag liknande problem, inte att tvåan hoppar ur men när man drar på gasen ganska hårt så stannar den till en milisekund och fortsätter accelerera. Så har man skjuts där bak så kastas denne lite lätt framåt för att helt ovetande därefter kastas bakåt hehe :tungan

Jag misstänker att jag mördat tvåans växel när jag försökt lära mig att koppla upp hojen. Om jag försöker det idag så rasslar det till så in åt helvette som om alla kuggar lossnat, så nu har jag lagt ner wheelandet...

Låter rimligt att piggarna på sidan av kugghjulet är slitna men man vet ju inte säkert eftersom det kommer så många olika bud och man själv inte fattar ett dugg...

Säg till om du vet nåt mer om din hoj, tror knappast att ett oljebyte fixar mitt problem :(
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
kuttningen är slut kutta om den.men lämna den till nån som vet vad han håller på med bara.ev så är skift gaflarna slut...
ps jag har en komplett vxllåda om du är intresserad 900mil klockrent:tummenupp

När du menar kuttning är det själva kanterna på dreven? Har på min gixxer att tvåan hoppar ut/in runt 10 till 13 tusen varv. Ska riva ner lådan nån vecka framöver nu och se om kanterna är slitna. Är det någon här på forumet som kan det där med Kuttning så PM pris vad ni tar för att åtgärda. Gärna om ni bor runt Jönköping.
 

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Ort
ålem (ödebo)
Hoj
R1-05
Som du vet så har jag liknande problem, inte att tvåan hoppar ur men när man drar på gasen ganska hårt så stannar den till en milisekund och fortsätter accelerera. Så har man skjuts där bak så kastas denne lite lätt framåt för att helt ovetande därefter kastas bakåt hehe :tungan

Jag misstänker att jag mördat tvåans växel när jag försökt lära mig att koppla upp hojen. Om jag försöker det idag så rasslar det till så in åt helvette som om alla kuggar lossnat, så nu har jag lagt ner wheelandet...

Låter rimligt att piggarna på sidan av kugghjulet är slitna men man vet ju inte säkert eftersom det kommer så många olika bud och man själv inte fattar ett dugg...

Säg till om du vet nåt mer om din hoj, tror knappast att ett oljebyte fixar mitt problem :(



ja jag hade problem när jag kopplade upp min på 2:ans växel i våras.den hoppade ur rätt som det va.när man sen körde på slangen så kunde den oxå börja kugga över.gasade jag upp den så funkade det varje gång....pratade med en polare som är mc mek.bara att byta 2.ans drev och kanske gafflar sa han.så han gjorde det för mig för en billig peng som tur va men det är nog troligtvis att 2:ans växel är kass för dig tyvärr.tråkiga pengar men det finns nog inte mycke annat att göra.
 

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
ja jag hade problem när jag kopplade upp min på 2:ans växel i våras.den hoppade ur rätt som det va.när man sen körde på slangen så kunde den oxå börja kugga över.gasade jag upp den så funkade det varje gång....pratade med en polare som är mc mek.bara att byta 2.ans drev och kanske gafflar sa han.så han gjorde det för mig för en billig peng som tur va men det är nog troligtvis att 2:ans växel är kass för dig tyvärr.tråkiga pengar men det finns nog inte mycke annat att göra.

Tråkigt att man måste lägga ut semesterkassan på reparationer men så är det tyvärr. Eftersom mina mek-kunskaper är begränsade så plockade jag ur motorn igår och lämnade in den på verkstad så får de fixa felet. Troligtvis är det som du säger: tvåans drev och kanske gafflar. Men jag sparar iaf en del pengar på att göra lite själv. Alltid nåt. Hoppas de fixar den snart så man kan ut å köra igen :)
 

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Skövde
Hoj
Gixxer 1000
Tack för länken, men de symptom som han beskriver och som jag hört från andra är att tvåan ska hoppa ur vid kraftigt gaspådrag, detta har aldrig hänt på min utan det känns som den missar ett kugg någonstans i drivlinan plus att det aldrig händer när den kommer förbi 6-7000 varv. Man tycker ju att om det är slitet så ska det väl inträffa där effekten är högst.

Sen händer det ju i stort sett bara vid växling i från första till andra och mycket sällan vid växling från tredje till andra.

Jag tycker det verkar som den inte riktigt kommer förbi friläget.

Jag har även nyligen bytt mojängen som greppar som går från växelpedalsstaget in genom kåpan där den greppar om stjärnan. Skulle det kunna vara ytterligare någon del där inne som kanske ha blivit sliten?

Vad tror ni?

Vill inte vara negativ men jag hade exakt samma symptom på min R1 förra hösten.

Det är garanterat 2:ans å 6:e drevet som är slitet. du bör byta gaffeln som sköter de dreven också för den får stryk vid "överkuggningarna".

Om du gör jobbet själv kommer du undan med ca 4000 spänn.
räkna med 3-4 heldagar om du inte är expert. hetaste tipset är att köpa en hayenes mekbok.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top