Tvådelat skinnställ till RR?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
ställ till RR

Jag fick höra under min license kurs att man får köra med tvådelat skinställ, så länge det var ett ce märkt. Stämmer det? Hur pass mycket sämmre är mitt nya tvådelade jämfört med ett äldre hel ställ???

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Går väl inte direkt att säga att det är si eller så mycket sämre..

Nackdelarna med delade ställ är väl främst komfortmässiga:
Inte sydda för ihupkrupen körställning (obekvämt, nyps i knän å ljumskar)
Inte så mycket stretch/tygpaneler i gren/ärmar (betydligt mycket sämre rörlighet)

/B

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Min erfarenhet av tvådelade ställ (Halvarsson Racing - 98) jämfört med helställ (IXS - 00) är att skyddsförmågan hos ett riktigt raceställ är överlägset ett gatställ. I mitt IXS är jag inte rädd för att gå omkull, känner mig som en stridsvagn! Men i Halvarssonstället däremot, oj oj, lite t-shirt och kortbyxorkänsla där... Men du hade ju ett modernt tvådelat så det kanske är mer påkostat?
I vilket fall, prova gärna ett raceställ och jämför mängden stötupptagande material, hårda skydd runt axlar och knän, tjockare mer högkvalitativt skinn brukar det vara också.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Strandelin skrev:
Skulle vilja lägga till, racestället är väl något mer ventilerat vilket uppskattas när termometern visar över +18 grader...

Japp! Glömde det, har ett fullperforerat ställ, skulle inte vilja åka i något annat faktist.. (svettigt ändå)

/B

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Allt tjat man hör om att det delade stället kan dela sig vid en eventuell vurpa då?

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Macke skrev:
Allt tjat man hör om att det delade stället kan dela sig vid en eventuell vurpa då?
Mitt, iofs lite äldre, tvådelade delade sig i blixlåset och sprack i sömnen vid en relativt mild vurpa.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag har aldrig själv använt ett tvådelat ställ o har aldrig tänkt göra det
Mina tankar om det hela e just att två delat är ett "gatställ" och det har lite lika många skydd som ett racing.
Racingstället verkar vara gjort för o kracha me men gat stället e bara för o ha något på sig....

om man bara kör så kan man ha tvådelat men om man krachar så helställ men mycket skydd

så använd tvådelat när du kör o hel när du krachar... :rolleyes:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja det stämmer.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Vet ju att man inte ska tulla på säkerheten... Jag har hört att man kan sy ihopp stället och på så sett få det så att det inte delar sig.
Någon som har erfarenhet av det??

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Sweedo skrev:
sprack i sömnen

Förlåt.....men jag kan inte låta bli att uppmärksamma ditt jättekuliga stavfel. :lol

Men för att återgå till ämnet, så är det alltså fullt tillåtet att tävla med delade ställ om jag hajjat saken rätt?

Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
ecce skrev:
Vet ju att man inte ska tulla på säkerheten... Jag har hört att man kan sy ihopp stället och på så sett få det så att det inte delar sig.
Någon som har erfarenhet av det??

KetogaN TROR jag!

Ja, man får ha delade ställ!

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Jag kör med ett ihopsytt Dainese T3, det funkar kanon. Jag lät Tonyz PR-look sy ihop det, eftersom dragkedjan mellan jacka och byxor delade sej. Lite tråkigt om det händer under en vurpa...

Krattan

14 000 rpm
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX10R
Jag kör oxå tvådelat, har fått det ihopsytt för det inte ska dela sej när jag vurpar! Säkerhetsmässigt skiljer det inte så mycket OM MAN HAR ETT BRA TVÅDELAT dom har bra skinn å alla skydd dom oxå! Men ett bra raceställ är ju just ett bra RACESTÄLLgjort för att skydda!

//Anders

HanneZ

Guest
Macke skrev:
när jag köpte delat ställ så sa dom att kedja och sömmar håller bättre än skinnet i sig!

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
HanneZ skrev:
när jag köpte delat ställ så sa dom att kedja och sömmar håller bättre än skinnet i sig!

Var sa dom det!?

Konstigt isf att Sete, Vale o grabbarna inte kör med ställ som är fulla av dragkedjor o sömmar...

Last edited:

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Ett skinställ som består av endast sömmar och blixtlås måste vara det absolut säkraste. Kanske nått att kolla på inför Motogp 2004 :banana

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
PMR skrev:
Ett skinställ som består av endast sömmar och blixtlås måste vara det absolut säkraste. Kanske nått att kolla på inför Motogp 2004 :banana

Kanske en fet riddarrustning? Den är ju av enbart metall - precis som dragkedjorna. :banana

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...