Tvåtaktsbibel

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Läste i någon tråd här något om en bok där allt man kan tänka sig vilja veta om tvåtaktsmotorer avhandlades. Givetvis hittar jag inte var jag läste det.

Någon som vet och kanske till och med kan få fram ett ISBN-nummer?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det finns några olika böcker med denna är väldigt bra.
129516.jpg

A Graham Bell
"Two Stroke Performance Tuning"
ISBN: 1859606199

http://www.motorboken.se/product.php?product_id=11069&section1_id=113&section2_id=302
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Last edited:

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Du kan få låna mina; jag har Bell's och John Robinson's. Men du får vänta tills i mitten av februari. Eller ring frugan så fixar hon fram böckerna. Men visst är (var) RGV'n snabbare än RS'en?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Du kan få låna mina; jag har Bell's och John Robinson's. Men du får vänta tills i mitten av februari. Eller ring frugan så fixar hon fram böckerna. Men visst är (var) RGV'n snabbare än RS'en?

Kanon Mats!

Jag kommer hem lagom till jul och ska då vara hemma till 20:e mars. Lånar gärna dina böcker då!

Jodå, din RGV var snabbare men driftsäkerheten var bättre på RS:en. Giganternas kamp liksom, bredvid varandra på motorvägen, flat out. De andra följde nog bara luktspåret... :hihi
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
RS hade högre toppfart än RGV. Mest pga ett kugg mindre på bakdrevet. Men med samma drevning så är det ingen skillnad på dom.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
RS hade högre toppfart än RGV. Mest pga ett kugg mindre på bakdrevet. Men med samma drevning så är det ingen skillnad på dom.

I det här fallet berodde det på att RS-ekipaget hade högre totalvikt samt att RGV:n var bättre tunad.
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Jo, RGV'n är steg 1 portad av Stan Stephens och Suzukis Hop-up kit sitter på med Sugaya pipor, CDI box och tillhörande munstycken med modifierad luftburk. Drevningen är original.

Maurice åker till Hong Kong 17/12, men Sara kanske kan hämta böckerna innan?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En annan 2T-bok jag har i hyllan är "Two-Stroke Tuner's Handbook" av Gordon Jennings. Min är dock från 1973, så jag vet inte hur lätt den är att hitta längre. ISBN 0-912656-41-7

/J
 

Dr.Bike

Guest
Bell finns för den snåle som pdf
http://www.kreidler.nl/artikelen/performance-tuning-graham-bell/performance-tuning-graham-bell.pdf
Vill du ha enkla hands on tips om trimning är det boken för dig.

Vill man verkligen veta hur tvåtaktaren fungerar ur ett ingenjörsmässigare perspektiv så är tvåtaktsbibeln är skriven av Gordon P. Blair
"The Basic Design of Two Stroke Engines"
http://www.amazon.com/Basic-Design-...=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1228215395&sr=1-2


Jepp, jag håller stenhårt på Prof.Blair jag.
Nu var det längesedan jag ens hörde namnet, men jag har (hade?) massa gamla (basic) filer med Blairs tvåtaktsformler i "real life" verisioner. Bl.a hur man konstruerade en pipa för valfri cc och varvtal, bara fylla i värdena så fick man på en MYCKET enkel grafik upp måttritningar för konor raka stycken och diametrar samt längder.
Hade man bara kunnat lägga upp filer här på sajten hade man ju kunnat bjussa på massor av sånt här.
Alternativt om nån kan "host:a"

Har massa annan läsnnig från Blairs rätt omfattande arbeten ligger på nån av alla datorer som lurkar hemma. Ska fasen leta upp och börja sammanställa sånt där nu! (när jag kommer hem vill säga).

Men även en amerikansk tvåtaktstrimmare, mest fokuserad på cross iofs, har gjort mycket bra material som ligger ute. Minns inte namnet men allt det materialet har jag under sängen hemma, så ni kan få länken.
Var det Eric Gorr månne?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jepp, jag håller stenhårt på Prof.Blair jag.
Nu var det längesedan jag ens hörde namnet, men jag har (hade?) massa gamla (basic) filer med Blairs tvåtaktsformler i "real life" verisioner. Bl.a hur man konstruerade en pipa för valfri cc och varvtal, bara fylla i värdena så fick man på en MYCKET enkel grafik upp måttritningar för konor raka stycken och diametrar samt längder.
Hade man bara kunnat lägga upp filer här på sajten hade man ju kunnat bjussa på massor av sånt här.
Alternativt om nån kan "host:a"

Har massa annan läsnnig från Blairs rätt omfattande arbeten ligger på nån av alla datorer som lurkar hemma. Ska fasen leta upp och börja sammanställa sånt där nu! (när jag kommer hem vill säga).

Hans riktiga program kostar sexsiffrigt så jag antar att du har demoversionerna? (Jag har också dom någonstans i min gamla dator tror jag) dom har namn typ prog52.exe osv och man kör dom i dos.

Har du dom riktiga programmen så vore det verkligen intressant. Kanske kan lägga upp dom i piratviken?

Eric Gorr http://ericgorr.com/index.html har haft lite intressanta artiklar. Men det var länge sedan jag själv gjorde nån djupdykning på hans hemsida.
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Jepp, jag håller stenhårt på Prof.Blair jag.
Nu var det längesedan jag ens hörde namnet, men jag har (hade?) massa gamla (basic) filer med Blairs tvåtaktsformler i "real life" verisioner. Bl.a hur man konstruerade en pipa för valfri cc och varvtal, bara fylla i värdena så fick man på en MYCKET enkel grafik upp måttritningar för konor raka stycken och diametrar samt längder.
Hade man bara kunnat lägga upp filer här på sajten hade man ju kunnat bjussa på massor av sånt här.
Alternativt om nån kan "host:a"

Har massa annan läsnnig från Blairs rätt omfattande arbeten ligger på nån av alla datorer som lurkar hemma. Ska fasen leta upp och börja sammanställa sånt där nu! (när jag kommer hem vill säga).

Men även en amerikansk tvåtaktstrimmare, mest fokuserad på cross iofs, har gjort mycket bra material som ligger ute. Minns inte namnet men allt det materialet har jag under sängen hemma, så ni kan få länken.
Var det Eric Gorr månne?


Det roligaste med den här diskussionen är att Gordons enormt komplexa och ingengörsmässiga verk inte används ens av hans egna lärungar..:)
Efterföljarna på QUB la hans verk på hyllan och övergick till det Empiriska sättet då dom ansåg att det tog för lång tid att dribbla med..
Dessutom blev det i alla fall inte tillräckligt precist för att anses som vetenskapligt att bara göra en beräkning.
Det diffade ca 5-10% på vägen upp till max vridmoment för att landa skapligt rätt just där.
Där det sket sig fullt ut var att beräkna effektkurvan efter max vridmoment där gav dom upp i princip...
Så därför numera när dom leker med motorer,så baserar dom sina tester
på kunskaper dom har samlat på sig med åren istället :D
/R
 

dirttracker

dirttracker
Gick med
16 Apr 2007
Ort
jönköping
Hoj
YZR500 Cr 500-84 Cr 500-94
relik!?

Graham Bell i all Ära!, men lever inte vi snart på 2010-talet!!??
de där gamla formlerna blev förlegade redan förra seklet!..
ska man komma nånvart måst man passera..stadiet då man begränsar sitt tänkande genom Bells formler typ!..
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Var påväg att tipsa om pipemax (har precis köpt det) men det var bara för 4-takt såg jag nu. Two stroke performance boken är bra men är väldigt svår engelska.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Graham Bell i all Ära!, men lever inte vi snart på 2010-talet!!??
de där gamla formlerna blev förlegade redan förra seklet!..
ska man komma nånvart måst man passera..stadiet då man begränsar sitt tänkande genom Bells formler typ!..

För att inte nämna Isaac Newtons lagar som ju är från 1600-talet! Vem använder sånt nuför tiden när vi har datorer?
Eller kan det vara så att fysikens ser likadan ut idag som för 400 år sedan?

Snubblade precis på en till gratisbok för dom som vill grotta ner sig i gamla formler. http://www.datafan.com/TunersHandbook/2-strokefiltered.html
Gordon Jennings, Two-Stroke TUNER’S HANDBOOK

eller som pdf
http://www.edj.net/2stroke/jennings/2stroketunershandbook.pdf

och lite annat kul
http://www.edj.net/2stroke/jennings/
 
Last edited:

dirttracker

dirttracker
Gick med
16 Apr 2007
Ort
jönköping
Hoj
YZR500 Cr 500-84 Cr 500-94
Visst Newtons lagar står sig än på den här planeten!?..
men va jag åsyftade på var att själva portningstekniken har utvecklats!, mer för en del än andra!!..
o ta tex det här iRL exemplet!?,, begrunda det noga!...
http://www.youtube.com/watch?v=Cti-X4Yzz78
www.pfracing.se har trimmat o dynokört en trippel suka motor, thundercat 1000cc , vid cirkus 9400 rpm nås maxeffekten.. 235hp
-det "stora" med den här motorn är att den e gjord av "stock" cylindrar, inte nyutveckalde -nygjorda typ PRICE cylindrar!!!!!
dynokörningen är desutom körd på 98 oktan!..
prostock motorn i det här utförandet ger en 272hp,
-se www.erixonracing.se !
nu till säsong 2010 ökas effekten ytterligare på den här typen av motorer!
nå nu till de här programmen som finns på nätet att tillgå,o som jag menar begränsar effektuttaget mentalt, vid trimning!
- om man sätter in avgasdurationerna från den här 235hp motorn i de här typen av program så får man att maxeffekten ska var typ 10.500-11.000 rpm!
-SÅ är inte fallet!.. därför är R & D mkt viktigare än diverse program att utgå ifrån vid triming!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Visst Newtons lagar står sig än på den här planeten!?..
men va jag åsyftade på var att själva portningstekniken har utvecklats!, mer för en del än andra!!..
o ta tex det här iRL exemplet!?,, begrunda det noga!...
http://www.youtube.com/watch?v=Cti-X4Yzz78
www.pfracing.se har trimmat o dynokört en trippel suka motor, thundercat 1000cc , vid cirkus 9400 rpm nås maxeffekten.. 235hp
-det "stora" med den här motorn är att den e gjord av "stock" cylindrar, inte nyutveckalde -nygjorda typ PRICE cylindrar!!!!!
dynokörningen är desutom körd på 98 oktan!..
prostock motorn i det här utförandet ger en 272hp,
-se www.erixonracing.se !
nu till säsong 2010 ökas effekten ytterligare på den här typen av motorer!
nå nu till de här programmen som finns på nätet att tillgå,o som jag menar begränsar effektuttaget mentalt, vid trimning!
- om man sätter in avgasdurationerna från den här 235hp motorn i de här typen av program så får man att maxeffekten ska var typ 10.500-11.000 rpm!
-SÅ är inte fallet!.. därför är R & D mkt viktigare än diverse program att utgå ifrån vid triming!

Även Newtons formler är en aproximation. Einstein har förfinat dom ytterligare lite. På samma sätt kan nog även Bells formler förbättras med fler variabler.

Även när Bell skrev sin bok fanns det motorer som var långt ifrån vad hans formler säger. t.ex motorsågsmotorer diffar mycket mer från Bells formler och har långt mycket högre varvtal än vad dom skulle ha enligt Bell. Personligen tror jag det beror på att dom är väldigt kortslagiga och därmed har dom väldigt stor portarea i förhållande till cylindervolymen och porttider vilket gör att dom ändå hinner sköta gasväxlingen.

Varför det diffar på Thundercatmotorn kan jag inte säga på rak arm men det första jag skulle vilja kolla är hur avgassystemet är utformat. Det är ju väldigt lätt att flytta effekttoppen med expansionskammaren.

Generellt så verkar alla tvåtaktare med variabel avgasport ha ralativt hög duration i förhållande till var maxeffekten verkligen ligger.

Eller så accepterar man att motorer har så många variabler som påverkar utfallet att en extrem motor ändå kräver att alla variablerna fintrimmas i en bromsbänk.

Vad gäller skotermotorer är dom dessutom speciella pga att dom har en variator som sköter växlingen så dom blir aldrig okörbara på samma sätt som en 2t MC-motor kan bli när dom får för smalt effektregister.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang Hög durr och vrid...Jag fick mig en ögonbrynshöjande upplevelse nu när jag portade en thundercat 900 (trippel skoter) Man kan ju säga att den består av 3st separata 300cc motorer så är det lättare att jämföra med mc.

Jo... Jag förvånas ju av dom höga durrasionerna på skoter ,,men trotts detta bra vrid? Nu Höjde jag Utblåsdurret till 204 grader som är uti hållet högt på en grillmoppe. Men jag gjorde även mycket för att få behålla så mycket vrid som möjligt. EX .. Högt komp-F 13-1 och Noggrant portat och plastat vevhus ..Insugshöjder placerade i durrasioner som ger vrid + sep boost bottlar.. Men däremot ändrade inkastsvinklar som ger toppeffekt och stora fösgasare 44mm. Så en salig blandning som skulle bli intresant att starta upp.
Tyvärr vart det slut på vintern så vi hann inte bygga om piporna ,dvs dom är pikade org till 8200varv... faktist ännu roligare att testa tyckte vi för normalt bygger man ju om piporna till portningen.

Vad som hände var att den vart helt hutlöst råstark i registret ,,vi hann ju inte byta till rätt fjädrar i variatorerna så dom var ju totalt för mjuka! (tunga vikter!! 64gram ) Tillslag på 2600varv !! Men det spelade ingen roll från 2600 varv till 8500varv vart den helt rysk men lättkörd och ingen som helst effektpuckel, men ett hutlöst drag! Vi satt dit en 41mm matta och dessutom drevade vi upp den till 4kugg åt fel håll med vilje.. dvs typ 240kmt toppfart för att se vad den skulle ha för sig. Den drog iväg lika jäkligt ,,,,,,, sikidlyfft från 2600varv och mip mip! . Toppfart kunde vi inte testa pga hästhage och brist på snö + (41mm matta inte bra heller) men sjukt bra drag från 160kmt o uppåt ---slog av vid 180!! ...Hästhage slut ..:D

Så nu vart vi brydd ang Pipornas längd???? Jag ska bygga om ett par pipor till rätt avstämd längd och ändra revconan till mer roadracinglutning = brantare grader, för här går det utmärkt att stjäla effekt från botten!! Den ska ju vara pikad till 9500varv var det ju tänkt.
 

Bifogat

  • tc 900 portat 001.jpg
    tc 900 portat 001.jpg
    127.2 KB · Visningar: 118
  • tc 900 portat 015.jpg
    tc 900 portat 015.jpg
    58.7 KB · Visningar: 124
  • tc 900 portat 021.jpg
    tc 900 portat 021.jpg
    109.8 KB · Visningar: 176
  • tc 900 portat 013.jpg
    tc 900 portat 013.jpg
    44.2 KB · Visningar: 190
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top