Visst Newtons lagar står sig än på den här planeten!?..
men va jag åsyftade på var att själva portningstekniken har utvecklats!, mer för en del än andra!!..
o ta tex det här iRL exemplet!?,, begrunda det noga!...
http://www.youtube.com/watch?v=Cti-X4Yzz78
www.pfracing.se har trimmat o dynokört en trippel suka motor, thundercat 1000cc , vid cirkus 9400 rpm nås maxeffekten.. 235hp
-det "stora" med den här motorn är att den e gjord av "stock" cylindrar, inte nyutveckalde -nygjorda typ PRICE cylindrar!!!!!
dynokörningen är desutom körd på 98 oktan!..
prostock motorn i det här utförandet ger en 272hp,
-se
www.erixonracing.se !
nu till säsong 2010 ökas effekten ytterligare på den här typen av motorer!
nå nu till de här programmen som finns på nätet att tillgå,o som jag menar begränsar effektuttaget mentalt, vid trimning!
- om man sätter in avgasdurationerna från den här 235hp motorn i de här typen av program så får man att maxeffekten ska var typ 10.500-11.000 rpm!
-SÅ är inte fallet!.. därför är R & D mkt viktigare än diverse program att utgå ifrån vid triming!