Tvåtaktsolja och Procent?????

AlfaGTV

Il Ducce
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Falun
Hoj
Ducati 750 SS -92
Nicke nyfiken här, vad kör ni på för tvåtaktsolja och med vilken inblandning?

(De av er som blandar själva d.v.s.)

Jag kör på Motul 800 Racing (Ester) med en mix på ca 1.8-2.0%
vilket verkar fungera bra på min hoj..

Edit;
Det jävliga är ju bara att den kostar 150:- litern :( Det är ju billigare med systemsprit, ju...
 

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås, Nitta
Hoj
ingen just nu
Jag förstår inte vitsen med att köra med premix när du kör landsväg?
Blandingen måste ju anpassas till den högsta fart och belastning du kör med och på alla andra tidspunkter kör du med för mycket olja... Dyrt i onödan och hårt för tändstift. För inte att tala om hur avgasrören sotar igen.
Nej, jag slår ett slag för separat oljepump!!! :fakta
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Att folk ens vågar köra vassa tvåtaktare på under 3%... Bryr dom sig inte om hur länge motordelarna ska hålla? Jag skulle dessutom vilja ha ett bromsbänkspapper på en vass motor i bromsbänken när den körs med 2-3-4-5% olja... Jag garanterar att den INTE ger mest effekt på 2%.
 
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Lidköping
Hoj
Aprilia RSV1000R Factory-04, 2st Dirtbike-06 125cc, YAMAHA R1 Turbo (#stulen#)
Jag har en gokart på 125cc som ger ca:45hk, den verkar funka bäst på ca:4% Motul 800 men den lever ju ett ganska hårt liv. :skrämd
Den får ju gå hela tiden mellan ca: 8000-15000 rpm.
 

Bifogat

  • 210.jpg
    210.jpg
    41.6 KB · Visningar: 196

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
vi körde våra 258:eek:r i lumpen på 4,2% och det gick som rackarns...

skar väl nån varrannan vecka men det berodde kanske inte på det....

å oj va det ryker =)
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Flummo skrev:
Jag skulle dessutom vilja ha ett bromsbänkspapper på en vass motor i bromsbänken när den körs med 2-3-4-5% olja... Jag garanterar att den INTE ger mest effekt på 2%.

Nej, de ger mer och mer effekt ju mer olja du har i, till någonstans runt 10-13% oljeinblandning faktiskt. Du måste givetvis gå upp i huvudmunstycke för att inte köra magert vid dessa inblandningar om du kör premix.

Men du får å andra sidan sotproblem med dessa nivåer så... Men som sagt; effektmässigt finns ingen vinst med att ha mindre olja.

Köra utan pump kanske kan ge en känsla av säkerhet, men finns ingen historik av problem med oljepumpen så tycker i varje fall jag att det är extremt mycket mer praktiskt + att du får en mycket, mycket mindre åtgång av olja eftersom oljemängden doseras efter gaspådrag & varvtal (på min i varje fall). Finns liksom inte mycket anledning till att strunta i den.

Vad gäller olja så är det Castrol TTS som gäller för min del (när jag inte kör in, för då kör jag mineral en kort stund).

På crossen kör jag runt 3%, TTS där också.

/J

PS. Hör inte den här frågan hemma i tekniskt forum? DS.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
2.5-3% kan räknas som normalt.
jag vill verkligen ha en förklaring hur 12-13% skulle ge bäst effekt?
2t oljan sänker dessutom oktanhalten i soppan, så har man i 12-13%..
Faktiskt säger många att för hög iblandning av olja är skadligt för motorn på samma sätt är givetvis för låg inblandning farligt.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Silwer skrev:
2.5-3% kan räknas som normalt.
jag vill verkligen ha en förklaring hur 12-13% skulle ge bäst effekt?
2t oljan sänker dessutom oktanhalten i soppan, så har man i 12-13%..
Faktiskt säger många att för hög iblandning av olja är skadligt för motorn på samma sätt är givetvis för låg inblandning farligt.
Jag tycker att 12-13% är "aningen" i överkant, det lär nog behövas en ganska hysterisk motor för att köra med det... Men, men, det finns säkert tillfällen när det är berättigat. Att för mycket olja kan skada motorer är sant, om man inte kompenserar med fetare förgasarbestyckning. Så länge man tänker på att fixa de nödvändiga inställningarna så är det inga problem... Och dessutom, tvåtaktsolja sänker inte oktantalet. Snarare tvärt om...
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Silwer skrev:
2.5-3% kan räknas som normalt.
jag vill verkligen ha en förklaring hur 12-13% skulle ge bäst effekt?
2t oljan sänker dessutom oktanhalten i soppan, så har man i 12-13%..
Faktiskt säger många att för hög iblandning av olja är skadligt för motorn på samma sätt är givetvis för låg inblandning farligt.

Med mer olja får du mindre friktion och med mindre friktion får du mer effekt..
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det var ingen rekommendation att köra på 12 %, utan bara ett konstaterande av att effekten ökar då, åtninstone på kort sikt. Självklart finns det nackdelar med det oxå, annars skulle alla köra så......
Klart är oxå att man tappar effekt på att köra m alltför lite olja, även innan den skär pga taskig smörjning.
Även en del 4taktare kan behöva lite olja i soppan, t.ex. de extremaste endurohojarna.
Som kuriosa gäller det även nån östmaskin, Ural el Dnepr.
/u
 
Last edited:

AlfaGTV

Il Ducce
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Falun
Hoj
Ducati 750 SS -92
Det blev mer tekniskt än jag tänkt mig...

Tack för alla svar och åsikter!

Jag har faktiskt inte reflekterat över varför jag har behållit premixen på min hoj, jag har ju alla delar till sparatsmorningen...

Och den ska enbart "gå på gatan" resten av sitt liv..
(Min hoj är en hora, betala så får man åka.. ;)

Men vad jag kan förstå så kör de av er som rejsar med era tvitaktare på mer än 2%, upp till 4% ungefär?

Jag ska nog iaf koppla in separatsmorningen igen...

Är det nån som har en oljebehållare till en RGV 250 liggande?
:D

Smoke On! /Micke
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top