Tv-out på nvidia

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
Hjälp mig, jag blir tokig. Har sökt & försökt som en idiot i 2 dar nu.

Har ett Nvidia 7600 GS grafikkort.
Tidigare har allt funkat hur bra som helst med tv-outen men efter en omformatering så funkar det inte som det ska.

Jag har en vanlig tv med AV1, AV2/SVHS samt en ingång på framsidan.
Har en SVHS kabel med scart, typ dvd-kit.

Scarten är kopplad till AV2/SVHS och jag har färgbild på kanal AV2, lite suddigt där, men när jag slår över till SVHS så är bilden svart/vit, men klar, (innan formateringen hade jag färg).

Har testat med alla möjliga gamla och nya drivrutiner från Nvidia, även testat att ändra PAL signalen B/D/G. Även testat att slå över till NTCS (eller vad det heter.

Även testat att slå över till comp inställningar.

Under detta arbete har en multiskrivare blivit förstörd (extern HD trilla ner från hylla och träffade, just det, glaset). Så man är ganska frustrerad just nu.

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Hjälp....
Svartvit bild
Har du anslutit grafikkortet från S-Videouttaget till TV:n via scartadapter med S-Videoanslutning och saknar färg, har du förmodligen en TV som inte klarar S-Video.
Om TV:n klarar det ska bara rätt ingång väljas. Samma scartuttag kan ibland ha två valbara lägen. Ett för S-Video och ett för Composit/CVBS. Se bruksanvisning för TV:n.
Om TV:n inte klarar S-Video och du saknar möjligheten att ställa om grafikkortet till CVBS (Composit) ut genom S-Videouttaget är räddningen en adaptor som antingen finns färdig att köpa eller att bygga (OBS! Allt byggande sker förstås på egen risk):

1 - Jord för luminans
2 - Jord för krominans
3 - Luminans (Y)
4 - krominans (C)

S-videokontakten ovan är sedd från hankontaktens framsida. Ben 3 och 4 kopplas samman med en keramisk kondensator på ben 4 (krominans). Detta blir signalledaren som antingen kopplas till mittstiftet på en Chinchkontakt (RCA, Phono ) eller direkt till video ingången i en scartkontakt stift 20.
Ben 1 och 2 kopplas samman och ansluts till jord på chinchkontakten (Stift 17 i scartkontakten).

Färdigbyggda adaptorer finns i olika utföranden.
För övergång mellan S-video-hona till RCA-hane se 39582.
För S-video-hona till RCA-hona se 39583.
För S-video hane till RCA-hona se 39584.

Från www.kjell.com

39582 använde jag vid samma problem. Det blev :tummenupp
Har nvidia och 93.71_forceware_winxp2k_english_whql.exe

edit: bilden kom visst inte med, kolla kjell.com/kjellfakta/grafikkort

Last edited:

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
Okej, är man kung eller? (he he känns så just nu i vart fall)

Efter att ha testat ett antal olika svhs kablar och dessa inte heller funkat, så testade jag att koppla upp två olika laptoppar mot tv´n. Samma sak på båda.

Vad tusan var felet.

Startade dvd´n och se på tusan den var oxå svart/vit.
Hmmm. Nu började hjärncellerna att röra på sig ordentligt.

Inget att förlora. Tog och öppnade tv´n och tittade på scartlödningarna. Och där var felet 3 lödningar som hade släppt. Fram med lödkolven och lödda fast dem igen och violá, nu var det färg på svhs kanalen igen.

Detta KUNDE blivit en dyr historia (ny tv), så här är en som är glad som en speleman.:yoparty :tummenupp

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS