Tv reklam - Lönar det sig?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Det är väl en fråga som stötts och blötts många ggr genom åren, TV4 har förmodligen tröttnat på frågan och har numera en tjänst för att beräkna priset.

https://spotlight.tv4.se/Sa-fungerar-det/Verktyg/Rakna-ut-ditt-pris/

Ok om man lägger en miljon/vecka på reklam nationellt så får man 41 visningar

1000 000/41 = 24 390 (ca)

Två miljoner/vecka så får man 83 visningar

2000 000/83 = 24 096 (ca)

Ok men en till två mille per vecka är väl inte någon big deal för ett stort företag, eller? Elgiganten som exempel gick enligt Wikipedia år 2012:

Vinst efter skatt -104 498 miljoner SEK

Skulle dom nu lägga två miljoner på reklam per vecka så... O andra sidan om de nu inte satsade på tv-reklam hur skulle siffrorna se ut då? Personlig reflektion är att jag inte kan minnas att jag köpt en enda pryl p.g.a. en tv-reklam även om det undermedvetna säkert gör sitt till.

Lönar det sig?

Last edited:

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
För det första: Tv, tittar man på TV längre? Netflix osv. Själv laddar jag ner det jag vill se. Skulle man vara tvungen att se reklam-tv, så zappar man ju direkt, eller fixar kaffe el. liknande. Jag ser ALDRIG på reklam, så här går dom bet.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Undrar samma sak, hur fan kan det löna sig?

Det enda jag t ex tänker på när jag ser Comhem-reklamen är hur fan jag ska frigöra mig från det skitföretaget och ändå kunna kolla på tv...... När jag nu dessutom är upplyst över hur mycket dom måste pröjsa för att sända sin skitreklam blir jag förbannad som satan. :huvet:huvet:huvet

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det där är bara kostnaden för sändningstiden. Innan du nått dit ska du ju ha en reklam att sända. Kan inte ett smack om den branschen, men det är väl folk som ska hitta på koncept, förfina, förbereda, sen ska det spelas in, med ev skådisar, filmteam, lokalhyror osv osv.

Så det är ju en rejält mycket större sudd deg som ska ut än bara sändningstid.

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Svar, ja det lönar sig. Tråden kan stängas.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det enda sätt jag påverkas på har jag märkt är till exempel Felix ekkliga ungar i sina reklamer vilka får mig att inte köpa Felix. Tjatas en reklam med något jobbigt vill man inte sponsra företaget.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ja, det lönar sig. Det finns en massa försoffade mjukisklädda människor som köper allt mer eller mindre om någon säger det till dem. TV-shop där emot, det känns sjuuuuuukt förlegat. Ungefär som de där "ring in och gissa bokstäverna" programmen som sändes på typ alla kanaler för 10 år sedan.

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Jag köper av princip inget som görs reklam för i tv, Felix är ett praktexempel hatar verkligen deras reklamer. Nu ser jag väl inte så mkt på tv heller iofs, reklamhatet är så starkt att det mesta tankas hem och sträckkollas.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Givetvis så ger reklamen ingen vinstökning, det är nån galen ekonom som lurat på dom skiten.

Det är klart att vi blir påverkade allihopa hur mycket vi än tror och vill att vi inte blir det.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Exponering leder i allmänhet till ökad försäljning. Förutsatt att inte exponeringen består av tidningarnas skriverier om att man serverat uttjänta travhästar istället för uttjänta mjölkkor.

Om tv-reklam är det mest lönsamma sättet att marknadsföra ett företag går såklart att diskutera. Och beror även på vilket företag det gäller. Dessutom kommer varje mediesäljare hävda att just deras produkt är den mest effektiva.

Tv-reklam kommer nog egentligen ganska långt ner på skalan över vilken effekt varje exponering ger på den enskilda kunden och vad det har kostat. Om en person är sugen på att köpa en ny tv och under en vecka ser ElGiganten senaste reklamfilm om ett supererbjudande de har på någon tv så är det ju fortfarande mycket långt ifrån säkert att den personen väljer att köpa en tv från just ElGiganten eller den tv-apparaten hos någon annan hemelektronikaffär. Om däremot samma person får höra från en kompis eller en familjemedlem att en viss tv-apparat eller hemelektronikaffär är bättre än de andra så stiger sannolikheten att den personen ska välja just den tv-apparaten eller hemelektronikaffären ganska så avsevärt.

Det som fungerar med tv-reklam och liknande (alltså radioreklam etc) är utnötningstaktiken. Berättar de tillräckligt många gånger att ElGiganten är billigt och förstärker det med ett bildspråk som tydligt visar på att de säljer billiga saker (ElGiganten använder stora gula och röda prislappar i sina tv-reklamer och tidningsannonser och reklamblad vilket skriker ut hur billigt priset är, inte att det är något dyrt och exklusivt) så kommer vi som konsumenter mer eller mindre att omedvetet ta det till oss. Likaså när den stressade mamman står och ska välja tandkräm med två gnälliga och hungriga ungar som hon just hämtat på dagis så ökar sannolikheten att hon väljer en tandkräm som hon sett eller hört reklamen för ett par hundra gånger där en "tandläkare" berättar om hur revolutionerande just den tandkrämen är. Eller om en man får ett sms av sin flickvän om att han ska köpa bindor när han ändå är på affären, då ökar sannolikheten att han väljer de som han sett hundra gånger att de suger upp all blå vätska och är så tunna att de inte syns. Att han spontant ska välja billigaste märket från nedersta hyllan är nog inte så troligt.

Mellan tv-reklam och muntliga rekommendationer från nära och kära hamnar såna saker som positiva omdömen på internetforum, recensioner av produkten och produktplacering (i bloggar, tv-program, med mera). Sånt som kan vara effektivt om man ser till kostnaden men kan vara lite svårare att styra och förutse. Skickar man ut sin nya produkt till tio tidningar och en av de ger den "Bäst i test" så har man för en summa som är bråkdelen av vad en tv-reklam skulle kosta fått ett omdöme som man kan använda på sin egen hemsida och fått produkten exponerad i nio andra tidningar samtidigt.

Vilket som är det bästa sättet att marknadsföra sitt företag och dess produkter är sånt som de stora företagen lägger ner ganska så ansenliga summor på att ta reda på genom marknadsundersökningar. Så om ElGiganten lägger ut tiotals miljoner varje år på tv-reklam så har de säkert en god anledning till det. Och det tjänar säkert mer på sina tv-reklamer än vad de skulle "tjäna" på att kapa bort den reklamkostnaden.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Dom som jag känner som pysslar med tv-reklam påstår att det lönar sig...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Efter gårdagens SVT-program om öl gick jag i morse på en promenad och kände de blå blå vårvindarna och funderade på om det var en slump att Pripps Blå var det mest sålda ölet på Bolaget fram till sent 90:tal. Och när jag gick där och var mig själv för en stund slg det mig att det nog måste vara den unika smaken som gjort att Norrlands Guld tog över tronen och nu är Systemets mest sålda öl...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Efter gårdagens SVT-program om öl gick jag i morse på en promenad och kände de blå blå vårvindarna och funderade på om det var en slump att Pripps Blå var det mest sålda ölet på Bolaget fram till sent 90:tal. Och när jag gick där och var mig själv för en stund slg det mig att det nog måste vara den unika smaken som gjort att Norrlands Guld tog över tronen och nu är Systemets mest sålda öl...

Njaä, 3:a Sofiero är etta, med sin balanserade prislapp och blasksmak..
orolig.jpg

Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Reklam lönar sig väl oftast, om man har en "bra" reklamfilm eller annan mediell exponering dvs.
Det är väl så Jack Daniel's lyckas sälja sitt piss på flaska.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är väl så Jack Daniel's lyckas sälja sitt piss på flaska.
Allra viktigaste för Jack Daniel's är nog deras produktplaceringar. Inte reklamfilmen där de försöker förklara att de inte har någon aning vad "Old No.7" står för.
n4fc619ec4d264.jpg

Förutom exemplet ovan så är Jack Daniel's förstahandsvalet när det gäller whisky i många amerikanska tv-serier och filmer. Speciellt om någon ska vara lite hård eller rebellisk.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Så det är ju en rejält mycket större sudd deg som ska ut än bara sändningstid.

Visst är det som så, vissa reklamer går dock att använda ganska många ggr men kostar en slant gör de säkerligen.

Enkla svaret som redan tagits upp är naturligtvis att det lönar sig för annars skulle inte reklamen förekomma.. men hur många ggr. slår detta fel tro? Någon som är insatt i hur dessa mätningar faktiskt utförs för att visa om en reklam drar kunder eller ej? Vi har väl ungefär 3st stora hemelektronikkedjor kvar nu och ex. MM´s försök med att endast använda hemsidan som ett reklamblad för att locka kunderna till butikerna fungerade bevisligen inte, de andra två har väl inte heller visat några plussiffror på ganska många år.

Hur presenteras det att reklamen fungerar och inte bara upplyser konsumenten om "heta produkter" som i sin tur sätter sig framför datorn för att se var på nätet produkten erbjuds billigast? Gratis frakt ska det vara också...

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Allra viktigaste för Jack Daniel's är nog deras produktplaceringar. Inte reklamfilmen där de försöker förklara att de inte har någon aning vad "Old No.7" står för.
n4fc619ec4d264.jpg

Förutom exemplet ovan så är Jack Daniel's förstahandsvalet när det gäller whisky i många amerikanska tv-serier och filmer. Speciellt om någon ska vara lite hård eller rebellisk.

Precis! Sen är väl frågan om Jack Daniel's betalar för produktplacering eller om det "bara ska vara så". :)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping