Det är väl en fråga som stötts och blötts många ggr genom åren, TV4 har förmodligen tröttnat på frågan och har numera en tjänst för att beräkna priset.
https://spotlight.tv4.se/Sa-fungerar-det/Verktyg/Rakna-ut-ditt-pris/
Ok om man lägger en miljon/vecka på reklam nationellt så får man 41 visningar
1000 000/41 = 24 390 (ca)
Två miljoner/vecka så får man 83 visningar
2000 000/83 = 24 096 (ca)
Ok men en till två mille per vecka är väl inte någon big deal för ett stort företag, eller? Elgiganten som exempel gick enligt Wikipedia år 2012:
Vinst efter skatt -104 498 miljoner SEK
Skulle dom nu lägga två miljoner på reklam per vecka så... O andra sidan om de nu inte satsade på tv-reklam hur skulle siffrorna se ut då? Personlig reflektion är att jag inte kan minnas att jag köpt en enda pryl p.g.a. en tv-reklam även om det undermedvetna säkert gör sitt till.
Lönar det sig?
https://spotlight.tv4.se/Sa-fungerar-det/Verktyg/Rakna-ut-ditt-pris/
Ok om man lägger en miljon/vecka på reklam nationellt så får man 41 visningar
1000 000/41 = 24 390 (ca)
Två miljoner/vecka så får man 83 visningar
2000 000/83 = 24 096 (ca)
Ok men en till två mille per vecka är väl inte någon big deal för ett stort företag, eller? Elgiganten som exempel gick enligt Wikipedia år 2012:
Vinst efter skatt -104 498 miljoner SEK
Skulle dom nu lägga två miljoner på reklam per vecka så... O andra sidan om de nu inte satsade på tv-reklam hur skulle siffrorna se ut då? Personlig reflektion är att jag inte kan minnas att jag köpt en enda pryl p.g.a. en tv-reklam även om det undermedvetna säkert gör sitt till.
Lönar det sig?
Last edited: