TV-spel - for dummies

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har funderat lite på att fixa mig ett tv-spel.

Är helt ointresserad av sportspel.

Vill köra bil/mc/stridsvagn eller skjuta saker. Fungerar strategi på tv-spel typ warcraft fast nyare varianter blir det kanske sånt oxå.

MEN -vilken konsoll ska man ha?

Har fått för mig att xbox 360 är rätt.

PS2 känns gammal och PS3 är alldeles för dyr tyvärr. Wii känns konstig. Är det bra när man ska rejsa verkligen?

Plz, help!

EDIT: nån som har provat spelstolen med inbyggda högtalare som finns på Jysk och Bolagret?

Bifogat

• spelstol.jpg
    spelstol.jpg
    24.3 KB · Visningar: 3,244
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jajemän, både X360 och PS3 fungerar fint för bilspel (och skjutspel). Båda sidorna har sina egna exklusiva bilspel så som Forza 2 (360), Gran Turismo (PS3), RaceDriver GRID (PS3), Project Gotham Racing 2 (360)
Sen delar dom nog några bilspel också.

Mycket nöje lär man få av båda konsolerna, det handlar nog mestadels om spelutbud, kontrollerna samt ekonomi såklart.
(värt att tänka på är att X360 kostar pengar varje månad om du vill lira online om jag fattat det hela korrekt, eller iallafall för att joina Xbox LIVE! medan PS3 är ready to go direkt ur kartongen)

Gufo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
En me trampor
Om du "bara" ska spela på konsolen rekomenderar jag 360'n, mest på grund av priset.

Om du även vill ha en multimediamaskin så är Ps3 strået vassare med Bluray spelaren.

Sen angående spela strategispel på konsol, det blir aldrig riktigt samma sak utan mus o tangentbord men det går.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Är det krångligt att tanka hem spel från xbox och knö in på hårddisken för att sen lira?

Att spela online är nog inte så intressant. Iaf inte om det ska kosta massa deg.

Jajemän, både X360 och PS3 fungerar fint för bilspel (och skjutspel). Båda sidorna har sina egna exklusiva bilspel så som Forza 2 (360), Gran Turismo (PS3), RaceDriver GRID (PS3), Project Gotham Racing 2 (360)
Sen delar dom nog några bilspel också.

Mycket nöje lär man få av båda konsolerna, det handlar nog mestadels om spelutbud, kontrollerna samt ekonomi såklart.
(värt att tänka på är att X360 kostar pengar varje månad om du vill lira online om jag fattat det hela korrekt, eller iallafall för att joina Xbox LIVE! medan PS3 är ready to go direkt ur kartongen)

Tack för tipsen!

Vill bara klargöra att PS3 inte finns med på kartan. Inte i min gula sidorna iaf. Polaren har PS3 så jag kan slita ut hans spel istället.

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Jag kan bara säga av egen erfarenhet att jag aldrig mer kommer att skaffa spelkonsoll. Köpte PS/2 när det var aktuellt, och har tillbringat många glada timmar med Gran Turismo och SSX-spelen, men ärligt talat:
* Kontrollerna suger. Nu vet jag inte hur ditt vardagsrum ser ut, men ratt&pedaler eller tangentbord+mus passar sällan med soffbordet, om man säger så. (Strategi-, first person shooter eller bilspel med handkontroll? "tock-tock-tock - Dom är inte kloka dom där romarna")
* Prestandan suger. De spel som använder sig av optiskt minne _kommer_ att kännas sega jämfört med i princip vilken dator som helst. Dessutom tillkommer det faktum att du inte uppgraderar grafikkortet i en spelkonsoll, så om två år kan du inte köpa ett nytt kort för ett par tusenlappar för att spela dagens spel eller dina gamla spel i högre bildkvalitet, utan du måste köpa en helt ny konsoll och en helt ny uppsättning spel.
* DRM suger. På en dator knäcker du helt enkelt kopieringsskyddet och spelar dina spel på dina villkor. Det är rejält mycket krångligare på en spelkonsoll, och du sabbar din garanti på köpet.

Men ska du ändå ha en spelkonsoll har jag egentligen bara ett råd, och det är att du håller dig borta från XBox360 om du värderar din investering i spel. Det har hänt lite för ofta att såna boxar "käkat upp" skivor och gjort dem ospelbara.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
PS3 ska du ha har jag sagt! :fakta

Allt är bättre med PS3an enligt mig (förutom priset).
Gillar du att spela online så kostar det inget extra på PS3 :tummenupp
Jag kan mao piska skiten ur dig helt gratis ;)

Ädit: Vad kostar sig spelstola?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det går inte o köra spel ifrån hårddisken på xboxen, du kan tanka in spelen på hd:n för att få kortare laddtider, men du behöver ändå en skiva.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
PS3 ska du ha har jag sagt! :fakta

Allt är bättre med PS3an enligt mig (förutom priset).
Gillar du att spela online så kostar det inget extra på PS3 :tummenupp
Jag kan mao piska skiten ur dig helt gratis ;)

Ädit: Vad kostar sig spelstola?
Men alla får ju inte sina tv-spel av pappa :gnissla

Stolen kostar från 1200. Men har för mig att den går att hitta billigare. Ingen som har en sån stol?

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
För mig var det inget tvivel, det blev PS3. Onlinespel is the shit, så det har jag ingen lust att pröjsa massa extra för.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Den stolen tror jag lite då och då finns för 500-700 kr på just Jysk och lite andra ställen. Varit sugen att testa en själv, men aldrig beredd eller intresserad av att köpa en först hehe.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ska man köra bilspel så är det playseat som gäller om man inte känner för att svetsa själv. Finns på t.ex. komplett.se

Går att prova i min butik på söder/sthlm men jag har inga att sälja just nu.

Tyvärr suger alla rattar till xbox 360. Min favorit är Logitech G25 kopplad till PS3:an.

Det där med att 360 käkar skivor är inget stort problem längre bara du inte ställer konsollen så den står och hoppar eller välter från stående till liggande.

Du kan säkert hitta någon som hjälper dig ordna så du kan köra med "backuper" på den med så blir det ändå inte så dyrt när du repar sönder en skiva.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Kan bara instämma med andra. Köpte en PS3 i japan och ångrar inte detta en sekund. Som referens fick jag med en XBOX360 gratis när jag köpte ny Tv men den åkte direkt till svärföräldrarna.

Ren objektivt är väl de flesta spel ungefär lika bra och bor man i USA så har XBOX live en videobutik men på allt annat är PS3 trevligare. Spara ett par månader till så slipper du ångra dig efteråt.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Riktiga gamers kör ju PC, men om du bara vill dynga så är väl 360 enda alternativet om du nu säger att PS3 inte finns i gula sidorna. Wii är jättekul i 10 minuter om du är 9 år.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Jag kör online racing (bil) dagligen på pc.

Köp en riktig ratt, logitech driving force pro om du vill snåla eller en logitech G25 om du vill ha topp prylar. Gärna en playseat, men inte en snurrstol med hjul...

Sen köper du GTR Evo för PC, då har du allt från F3000 till Radical till Mini till Wtcc/Stcc och värstingbilarna. Allt simulerat, inget arkadracing.

Kostar inte en spänn att köra online och joinar du en liga så slipper du alla wreckers som bara kvaddar allt för alla online idag.

Ligorna jag kör i finns på www.swedishsimracers.com
Grymt trevliga, hjälpsamma och duktiga människor!

Men det är klart, vill du bara ratta needforspeed flygande bakom bilen i 450 km/h så är det ju en konsol du ska ha...
/Danne

WhiteGuardian

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Kawasaki z400f -83
Skjut spel och "kör" spel är bara kul på PC. Gillar att lira Live for Speed 2 på datorn med Logitech ratt, pedaler och växlingsspak (väldigt realistiskt). Och en datormus knäcker alla handkontroller i världen när det gäller skjutspel. Men jag erkänner att jag själv suktas efter en PS3:a, men det är mest för att jag är en sucker på RPG spel (typ Final Fantasy) och gärna vill ha blueray och gratis online spel på en och samma gång.

Testade ett bilspel till 360: inne på Game för några veckor sedan, det var rätt kul men skulle tröttnat på det inom veckan.

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
bara så att vet så går det att köra mus/tangentbord till ps3 (och antagligen till xbox) och alla tillbehör till pc finns till konsollerna. det som är skönt med en konsoll är att det bara är för spel och att du aldrig behöver uppgradera den eller behöver kolla om det senaste spelet går att lira på din maskin.

och tänk så här. Playstation 2 kom år 2000 och konsollen säljs fortfarande och på de flesta listor med försäljningssiffror för spel toppar PS2 lir. Hur många datorer håller för spel i 9 år?

edit: Köp den konsoll som din kompis har, det är alltid roligast att spöa polarna!

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
och tänk så här. Playstation 2 kom år 2000 och konsollen säljs fortfarande och på de flesta listor med försäljningssiffror för spel toppar PS2 lir. Hur många datorer håller för spel i 9 år?

De flesta datorer håller för spel i 9 år. Min C64 fyller 24 i år och är fortfarande lika rolig att spela på. Men efter ett tag har man liksom nått till en nivå där spelen inte kan bli snyggare eller ha fler rörliga objekt på den aktuella hårdvaran, utan allt man lägger på utöver detta skapar dåliga framerates/trist spelupplevelse. Och visst, jag älskar många gamla spel, men ibland vill jag ha det senaste, och det känns bra att veta att ett nytt grafikkort och kanske lite mer minne oftast räcker. Och generellt sett är alla mina titlar spelbara även när jag bytt hela maskinen, vilket definitivt inte alltid är fallet i konsollvärlden.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag kör online racing (bil) dagligen på pc.

Köp en riktig ratt, logitech driving force pro om du vill snåla eller en logitech G25 om du vill ha topp prylar. Gärna en playseat, men inte en snurrstol med hjul...

Sen köper du GTR Evo för PC, då har du allt från F3000 till Radical till Mini till Wtcc/Stcc och värstingbilarna. Allt simulerat, inget arkadracing.

/Danne

Jag har installerat GTR Evo på datorn som är kopplad till 50" plasman i butiken, men antingen är jag helt oduglig på att trimma inställningarna för grafiken eller så är det riktigt sunkig grafik. Eller så är det bara för att jag vant mig vid Gran Turismo:s full-hd grafik?

Har du vägarna förbi så bjuder jag gärna på en fika om du vill ta en titt på vår setup, onlinelägena i GT är ju helt låsta till de bilar/klasser/banor som Sony känner för att erbjuda för dagen...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning