Tv3´s Insider om Bilskojarna

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Hur många såg programmet igår?

Robert Aschberg tar sig an Bilskojarna och avslöjade en hel del. Nu är man ju f*n tokrädd för att bli lurad.

Hittade även info HÄR om att man enkelt justerar MC mätare också.

Så nu blir det till att läsa o titta ordentligt innan man inhandlar nyare Bil/MC.

Eloge till Aschberg för repotagen!

Jag hörde programmet.
Gratis PR fick de ju i alla fall:

"matarservice.com - känd från TV3's insider"

"Insider har testat... och det fungerar! Inte ens experterna kan avslöja det..."

ah17 skrev:
Kan inte säljaren styrka miltalet med besiktningspapper så betrakta det som fusk.

Bilbesiktningen skiter ju högaktningsfullt i om du besiktar en bil med 10000 mil på mätaren trots att den hade 20000 året innan... Däremot kommer ju den nya mätarställningen stå med..
..Så de som mixtrar med mätaren lär ju inte vara dummare än att de passar på att besikta bilen innan försäljning.. Då kan de ju dessutom skylta med "nybesiktad utan anmärkning" + att de får ett kvitto på mätarställningen..

korvgubbe skrev:
Nej... möjligen kan du beställa ut tidigare besiktningsprotokoll om du har lite känningar hos bilprovningen..

Jo det sparas, det är bara att när du gör utdrag från vägverket så står bara miltalet på sista besiktningen. Det är dock inte svårare än att ringa till bilprovningen och fråga vad det har stått på tex. dom tre sista besiktningarna. Du behöver inga som helst känningar hos bilprovningen för att göra detta. Tro mig, jag gör det dagligen.

Om det är samma ägare från det att bilen är ny kan de ju ställa om mätaren inför varje besiktning. Då kan de spara protokollen som bevis för att de har en lågmilsbil, plus att de kan ta en lägre försäkring utan större risk att bli upptäckt.

Markus skrev:
Jag hörde programmet.

"Insider har testat... och det fungerar! Inte ens experterna kan avslöja det..."
Jupp, så nu vet alla som såg programet hur de ska göra och vart de ska vända sig för att kunna få ut mera för sina begagnade ras.

Såg det, lite skrämmande.
Precis som dom sa så misstänker man ju sällan en sv.såld Volvo skulle vara backad på mätaren.

Jag har aldrig vänt mig till Bilprovningen och kollat några mil på dom fordon jag köpt. F-bolag har jag pratat med vid nått tillfälle.

Scary Movie..

955i skrev:
Såg det, lite skrämmande.
Precis som dom sa så misstänker man ju sällan en sv.såld Volvo skulle vara backad på mätaren.

Jag har aldrig vänt mig till Bilprovningen och kollat några mil på dom fordon jag köpt. F-bolag har jag pratat med vid nått tillfälle.

Scary Movie..

Frågan är hur mycket det egentligen gör om du köper en v70 -01 som rullat 6000mil på mätaren, men egentligen gått 12 000mil. Du har fortfarande rätt till servicen (ägaren kan ju inte göra 10 000mila servicen, och sen backa på mätaren)...Motorn skulle väl hålla till 45 000mil, så det är väl inte frågan om det?

tycon1 skrev:
Frågan är hur mycket det egentligen gör om du köper en v70 -01 som rullat 6000mil på mätaren, men egentligen gått 12 000mil. Du har fortfarande rätt till servicen (ägaren kan ju inte göra 10 000mila servicen, och sen backa på mätaren)...Motorn skulle väl hålla till 45 000mil, så det är väl inte frågan om det?

Om 6000 mils slitage inte spelade någon roll så skulle inte lågmilare vara dyrare än högmilare, och då skulle ingen behöva skruva tillbaka mätare.

Så jo, 6000 mil gör skillnad. Inte bara på motorn.

fan va gött.. 2000 pix så har bilen gått mindre än 10.000 mil & min garanti gäller :banana :banana :banana Gött m "gratis" turbo :-)

Kurt skrev:
Om 6000 mils slitage inte spelade någon roll så skulle inte lågmilare vara dyrare än högmilare, och då skulle ingen behöva skruva tillbaka mätare.

Så jo, 6000 mil gör skillnad. Inte bara på motorn.

Ja det gör skillnad i vad bilen är värd i försäljnings syfte..vilket egentligen, som nu är bevisat är bullshit...

ska säga att det har varit ett litet helvete på jobbet idag, och värre kommer det bli. Jag jobbar som bilskojare och kollar upp mina inbyten så gott det går. Det är jättebra att tv belyser problemen med mätarskruvning men det är lite jobbigt för oss som försöker vara seriösa när dom får det att låta som att var och varannan bil är skruvad. Inte ett knyst hör man om det annars men senast för 10 min sen hade jag en kund på en v70 som efter provkörning sa "hmmm, jag tycker det känns som bilen har gått längre". Kunden ifråga verkar inte kunna ett skit om bilar annars men lyckas tydligen känna nåt i bilen som inte jag gör. Undrar vart han har fått dom ideérna ifrån... Det blir liksom lite tafatt när dom uprepar exakta fraser från tv programmet igår.

tycon1 skrev:
Ja det gör skillnad i vad bilen är värd i försäljnings syfte..vilket egentligen, som nu är bevisat är bullshit...

Det är skillnad på en kamrem som gått 12000 mil och 24000 mil.

korvgubbe skrev:
Bilbesiktningen skiter ju högaktningsfullt i om du besiktar en bil med 10000 mil på mätaren trots att den hade 20000 året innan... Däremot kommer ju den nya mätarställningen stå med..
..Så de som mixtrar med mätaren lär ju inte vara dummare än att de passar på att besikta bilen innan försäljning.. Då kan de ju dessutom skylta med "nybesiktad utan anmärkning" + att de får ett kvitto på mätarställningen..

En som vårdar sin bil och har rent mjöl i påsen och inser värdet av att ha sina besiktningspapper sparade.

Ja han sparar.

Brukar du slänga värdehandlingar?

ah17 skrev:
En som vårdar sin bil och har rent mjöl i påsen och inser värdet av att ha sina besiktningspapper sparade.

Ja han sparar.

Brukar du slänga värdehandlingar?

Alla bilar och hojar har varit till 100% dokumenterade med allsköns material. Skulle aldrig köpa en hoj tex där det finns minsta tveksamheter. Får iofs betala lite mer för en sån hoj, men det skiter jag i... Jag förlorar ändå inte mina pengar på den affären, utan den största förlusten gör man när man säljer för att man är ivrig...

Om jag ska ha ett fordon i några år så pröjsar man ju gärna extra för skitlåga mil med rimliga orsaker och en väl dokumenterad historia.

Markus skrev:
Jag hörde programmet.

han har fått anställa mer folk för att klara av efterfrågan sen de började sända reklam om programet!
värderlig reklam

Ska själv sälja min bil men har tappat bort serviceboken så nu lär man väl bli misstänkt för att ha mixtrat med mätaren :(
Har iofs bara gått 3900 mil så en erfaren person borde se att den är okej (får man hoppas).

BTW: Bra reklam för romerna i programmet :rolleyes:

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back