Tvingades kuta igång min Kawasaki ER5 idag...

suddrik

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2012
Hoj
1999 Triumph Bonneville, 2004 Kawasaki ER-5
Hej!

Jag köpte en Kawasaki ER-5:a -04 för ett par veckor sedan (från en handlare, så det finns garanti, men det är långt dit och ligger illa till rent geografiskt).
Den har gått som en klocka i 2 veckor men så idag när jag skulle dra iväg från jobbet så ville den inte alls längre.
Elen funkar som den ska, men den tänder inte.
Kollade allt jag kunde komma åt men hittade inget. Efter 15 minuter kom en hojåkare och hjälpte mig knuffa igång den, gick jättebra. När jag kom hem stängde jag av hojen och försökte starta den igen - stendött.

Jag kör rätt försiktigt eftersom jag precis tagit körkort, men ofta längre sträckor, t ex tur/retur till Uppsala igår = nästan en timme vardera riktning.
Batteriet laddades över natten till måndag.
Den förvaras oftast i varmt garage.

Så... någon som har en aning - hur lyder domen? :-(

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett batteri som dött, generator eller laddregulator eller nåt sånt...
Har du några mätprylar nära till hands?
Funkar det att starta hojen när du laddar batteriet med en vanlig batteriladdare?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
startade den normalt när du laddar upp batteriet helt?
har du en multimeter och vet hur man använder den? i så fall kan du mäta dig till var felet ligger!

suddrik

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2012
Hoj
Jag har inga mätprylar men har en bra laddare. Den står på laddning nu, och nä, ingen tändning alls :(
Är det bara till att kuta igång hojen och lämna in den också? (Jag köpte den för 2 v sedan när nyköpta Triumphen lämnades in på garantilagning... :-/ )

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Vad har du för laddare, och hur mycket laddar den V och A?

suddrik

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2012
Hoj
Det är en Optimate 4, 12 V.
Köpte den med hojen, det är förberett för laddning och den ska kunna sitta i hela vintern sen.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Hade samma problem med min cbr från handlare. Lösningen va ett nytt batteri och efter det var det inga problem. :)

suddrik

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2012
Hoj
Blääh :)
Då är nästa fråga; hoppas på garantilagning eller lämna in på närmsta verkstad? Det är långt till inköpsorten :(

Men... om det är batteriet, borde då inte instrumentpanel och lyktor vara döda de också?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Blääh :)
Då är nästa fråga; hoppas på garantilagning eller lämna in på närmsta verkstad? Det är långt till inköpsorten :(

Men... om det är batteriet, borde då inte instrumentpanel och lyktor vara döda de också?

Det borde de vara om batteriet är dött... Hade varit lättare att avgöra om batteriet är heldött om du kunnat kolla det med en voltmeter. :)
Då låter det mer som startmotor...

Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
ring firman som du köpt hojen hos, om dom är schyssta låter dom dig lämna in till en lokal verkstad så tar dom fakturan.

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Går den igång när batteriet e fulladdat enligt laddaren?

Låter som fel på antingen batteri eller regulator. Oavsett ska återförsäljaren fixa nytt åt dig. Hade liknande problem med hojen då jag glömt koppla ur batteriet från laddaren och den fick stå i 2 månader :död

Kolla batteriet kan du faktiskt gör med laddaren, (iaf om det är fel på det). Jag antar att det finns någon form av indikator på laddaren som visar hur mycket ström batteriet laddas med, allternativt hur tomt/fullt batteriet är. För att göra det enkelt kan man säga att om batteriet laddas fullt fort är det kass och bara byta (om man utgår ifrån att det är dött från början).

Mitt tips: lämna in den hos dom du köpte den av, allternatvit kräv att dom ska outsourcea till någon närmare vekstad dom kanske har deal med.

suddrik

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2012
Hoj
Laddaren lyste grönt nu när jag var nere och tittade. Och hojen är knäpptyst när jag försöker starta, så jag tippar på startmotorn. Just batteri vet jag inte ingår i garantin, vi pratade om det vid inköpet.

Jag ringer säljaren imorgon och frågar vad jag ska göra, sån jäkla osis att jag ska jobba i krokarna imorgon och inte vet om min andra hoj är fixad, om jag visste så hade jag kunnat köra dit Kawan och byta till mig Legenden... :va
Börjar undra om jag verkligen ska ha hoj... inte begagnad iaf!! :död

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Laddaren lyste grönt nu när jag var nere och tittade. Och hojen är knäpptyst när jag försöker starta, så jag tippar på startmotorn. Just batteri vet jag inte ingår i garantin, vi pratade om det vid inköpet.

Jag ringer säljaren imorgon och frågar vad jag ska göra, sån jäkla osis att jag ska jobba i krokarna imorgon och inte vet om min andra hoj är fixad, om jag visste så hade jag kunnat köra dit Kawan och byta till mig Legenden... :va

Äsch, det är bara lite småsaker som ska fixas. Bättre att du får ordning på dem såhär i slutet av den här säsongen, så hojen går som en klocka hela nästa säsong. :D

suddrik

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2012
Hoj
Lite småsaker... du är härligt mycket mer positiv än jag ;)
Men du har helt rätt, den kommer vara ljuuuvlig till vårn'!!

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Prova med startkablar från bilen. Moderna små"smarta laddare" orkar inte rädda dåliga batterier

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78

Går soppa pumpen?
Händer någonting öht när du trycker på knappen? Brukar ju låta någonting även om den är paj. Det surrar eller viner eller något från starten.

suddrik

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2012
Hoj
Knäpptyst :(
Det lyser bara.

Startkablar från bilen har jag hört är det sista man ska göra?

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
Knäpptyst :(
Det lyser bara.

Startkablar från bilen har jag hört är det sista man ska göra?

Du kan göra det så länge bilen är avstängd. Alltså använder du bilens batteri som startbatteri.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år