Twintip slalomskidor

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Fick just 9000:- och fick för mig att börja åka slalom men har aldrig åkt tidigare tänkte köpa begagnad utrustning och är 181cm vilken längd ska man ha på skidorna om man väljer twintip modell.

Med tanke på hur mycket du åkt så rekomenderar jag att börja med att hyra utrustning!

Annars så säger jag så här om storleken på skidorna:
jag rekomenderar att skidrona ska bara lite kortare än dig, exempelvis så trivs jag bäst på ca 5-10cm förkorta skidor och trots det så bor jag typ i backen om vintern!

Kompisen som tävlar med sina twins kör med längre skidor än han, vågar dock inte utala hur, men han har längre bara för att tricken ska synas bättre!

!antes tips
Spar pengarna på utrusninger o kör med skidlärare några lektioner för dom pengarna plus hyrskidor! så får du mest valuta för pengarna!

Last edited:
Har du aldrig åkt tidigare kan jag bara hålla med föregående talare: Hyr utrustning.

Skaffa dig en uppfattning om vad det är för typ av åkning du kommer gilla bäst, välj därefter skidor. Twintips kanske inte ens kommer vara rätt typ av skida för dig...

e inte twin tip som viken skida som helst med "uppflärp" på båda sidor?
är de nå annat som gör dom spec?

varför inte bräda :tummenupp

Kika lite på nån skida runt 170-175cm. Går att få för ca 1500.- inkl. bindning. Pjäxor köper du nya, går att ha länge. Har du ALDRIG åkt tidigare så åk till nån backe, ta några lektioner o hyr skidor. Så får du en uppfattning om vad det är för nåt.

Tänkte handla begagnat från blocket men nya pjäxor, uthyrningsstället i närheten hade inte en skida nyare än 1982års modell så det var inte ett alternativ tyvärr.
Tanken var att pröva lite i små backarna häromkring tills jag duger att stå på dom.
Ville mest veta längden jag borde ha.

Peaceinn skrev:
2595375 Tänkte handla begagnat från blocket men nya pjäxor, uthyrningsstället i närheten hade inte en skida nyare än 1982års modell så det var inte ett alternativ tyvärr.
Tanken var att pröva lite i små backarna häromkring tills jag duger att stå på dom.
-82 :skrämd
Dom har inte så många kunder va?

Edit: Personligen så åker jag på skidor som är 170cm när jag åker och jag är 175 själv.

Peaceinn skrev:
2595375 Tänkte handla begagnat från blocket men nya pjäxor, uthyrningsstället i närheten hade inte en skida nyare än 1982års modell så det var inte ett alternativ tyvärr.

åk en sväng till nå riktigt ställe typ lofsdalen eller nå, vette fan va de finns för ställen, men iaf, har du ju möjlighet att hyra o prova lite olika o lite fler olika backar att köra i...

Åk till en skidtestar helg i sälen. Borde ju va alldeles snart för det brukar vara i början av säsongen.

Runt 169 - 174 skulle jag tipsa om.
Jag är 194 å åker på ett par 174 skidor å dom tycker jag är perfekta :P
Brukar mest åka å skutta i parken och ibland så drar jag nått race å åker slalom mellan alla stockholmare:arsele

Det låter så avancerat att åka nån längre sträcka för helst vill jag inte ha några vittnen när jag gråter i barnbacken.
Så angående längden så min längd =181cm +- 7cm bör jag leta efter, låter det bra?

Peaceinn skrev:
2594774 Fick just 9000:- och fick för mig att börja åka slalom men har aldrig åkt tidigare tänkte köpa begagnad utrustning och är 181cm vilken längd ska man ha på skidorna om man väljer twintip modell.

Längden på skidan har att göra med skidans radie. D.v.s en skida med stor radie (mycket timglasformad) kommer att motsvara en avsevärt mycket längre rak skida. En skida med stor radie blir lättsvängd men nervös och fladdrig när man åker rakt fram. Längden på skidan går alltså inte att direkt räkna ut efter din längd eftersom det även har att göra med skidans radie och vad du ska syssla med för åkning. Pist, offpist, trick...? Jag själv åker på ett par 177 radie 16 Head-pistskidor. Är 181 cm lång. Vidare så är twintipskidor framtagna för att trickåka och framförallt åka baklänges, därav likadana fram som bak. Att de ser balla ut får man på köpet. Som tidigare talare råder jag dig till att hyra och prova dig fram.

Lycka till

Jag vill inte bara svänga fram och tillbaka i pisten men eftersom jag aldrig stått på ett par skidor så lär man väl börja där hoppas sedan på att lära mig behärska hopp och offpist är målet.
Om man nöter mycket kan man lära sig åka på en vinter, har bra balans och koordination?

Peaceinn skrev:
2595654 Jag vill inte bara svänga fram och tillbaka i pisten men eftersom jag aldrig stått på ett par skidor så lär man väl börja där hoppas sedan på att lära mig behärska hopp och offpist är målet.
Om man nöter mycket kan man lära sig åka på en vinter, har bra balans och koordination?

Det tror jag nog. Bara köpa ett säsongskort i lokala backen.
Ett tips kan vara att kika in på sport-conrad.de. BILLIGA skidor!
freeride.nu har många annonser också
http://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=22065
http://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=21794

Last edited:
Peaceinn skrev:
2595654 Jag vill inte bara svänga fram och tillbaka i pisten men eftersom jag aldrig stått på ett par skidor så lär man väl börja där hoppas sedan på att lära mig behärska hopp och offpist är målet.
Grunderna snappar man upp redan efter ett par åk. Gröna och blåa backar är bra att hålla sig till i början. Man ska inte vara för försiktig, det blir lättare att svänga om man har lite fart. Offpist och hoppande kanske du inte ska sikta på första året. Var mycket noga när du ska köpa pjäxor, känns de det minsta fel ska du inte köpa dem.

Jag gör emellanåt tappra försöka att ge mig in på utförsåkning. Men resultatet brukar bli att jag ger upp för att jag är för mörbultad. Senast var för ett par år sedan i Bydalen när jag skulle åka lite med min slalombräda. Cirka en sjättedel ner för första backen så ramlade jag såpass att det bara blev småsmulor av ena pjäxan (med mig gick det bra) så att jag fick gå ner för resten av backen. Då jag kommit ungefär halvvägs så kommer det en sur pistör på snöskoter som börjar skälla ut mig för att jag inte har fångremmen runt armen när jag går och bär på brädan. Sedan ser han hur pjäxan ser ut och ger mig skjuts ner för resten av backen. Oerhört skoj att få hoppa av en snöskoter med sin bräda i handen mitt framför en lång liftkö... :cool:

Som tidigare nämnts, kolla in freeride.se, läs lite recentioner och tester av olika skidor, försök hitta något som passar dig, pist-park-offpist, det finns en uppsjö av modeller.
Själv åker jag på Völkl Karma som är en twintip som även funkar mycket bra i pisten.

Jag kör skidor (scott p3 twin tip) som är 178cm och själv så är jag 184-185cm.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick