TWS PY80

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte om jag postar i rätt kategori men moderatorn får väl flytta tråden då.

Jag tog och bytte till mig en sån så ungarna ska ha nåt att köra med mot garagehyra, vad kan man säga om dessa en kopia på PW80? Den verkar gå riktigt bra i motorn och startar lätt. Vad som jag vet är fel är att bromsgrepppet saknas men frambromsen fram verkar funka, så jag beställde ett nytt bromshandtag på Amazon och bakdäcket är också slut men jag har beställt ett nytt däck och ny slang. Sen är det ett lite allvarligare fel och det är att tvåan vill på att hoppa i och ur så det blir väl att klyva motorn till vintern och kolla upp lådan, har ingen större erfarenhet av lådor men det kan ju inte vara så komplicerat.

Kollade lite lite innan jag gjorde bytes affären och den ska ha separatsmörjning men det visste inte säljaren om utan dom hade blandat i tanken, är ju lite korkat att man enligt boken måste skruva loss sadeln för att kolla fylla på tvåtaktsoljan. Risken är väl att pumpen gått torr men i övrigt borde det väl vara lungt att blanda i tanken? Vet inte om man enkelt kan ta bort pumpen i detta fall även om jag normalt sett så tycker jag det är smidigt med separatsmörjningen.

Nån som vet om PW80 delarna passar rakt av till PY80?

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Har en kinakopia av PW50 till grabbarna, tror att den heter PY50. Loncinmotor, lite annan design på kylvingarna annars vad jag kan se en exakt kopia av Yamaha.
Har köpt Yamahadelar och allt har passat. Bl.a kolvkit, reglage och div plast. Separatsmörjningen har jag slängt bort då jag inte riktigt litar på funktionen.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Köpte en PY80 till grabben för massa år sen... Va en granne som hade yamaha PW80... Allt samma utom plasten.. Me andra ord passar de mesta..
Tyckte de inte va några problem alls me den.. Funkade hela tiden.. Va bara tanka å fylla på olja...

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, då är det i alla fall inte ren skit.

Det är som sagt nåt knas med tvåan men då ska det funka med delar från PW80. Läste på nätet nåt om nån annan som hade samma problem men på en PW80, som jag fattade så får man byta dreven på tvåan då det var nåt med nån inhakning eller så.

Verkar sitta en Keihin förgasare på denna, tror i alla fall inte att det är en Kina förgasare för den har Keihin loggan. Eller har kineserna kört fullt ut med kopieringen?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Tar man bort lite strypningar så blir den roligare å köra..

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Tar man bort lite strypningar så blir den roligare å köra..

Var sitter dessa strypningar och hur fort går den strypt respektive strypt? I dagsläget är det nog bra mer lite strypning då det är oerfarna förare som ska köra den men i framtiden kan man ju ta bort dom. I dagsläget går den ca 50 km/h med en relativt klent byggd 17 åring (tror jag) som chaufför enligt 17 åringen själv.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Okej, då är det i alla fall inte ren skit.

Det är som sagt nåt knas med tvåan men då ska det funka med delar från PW80. Läste på nätet nåt om nån annan som hade samma problem men på en PW80, som jag fattade så får man byta dreven på tvåan då det var nåt med nån inhakning eller så.

Verkar sitta en Keihin förgasare på denna, tror i alla fall inte att det är en Kina förgasare för den har Keihin loggan. Eller har kineserna kört fullt ut med kopieringen?

Googla keihin copy.
Kineserna kör sin kopiering all in.

Ingreppen på dreven? Växeln hoppar alltså ur?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Var sitter dessa strypningar och hur fort går den strypt respektive strypt? I dagsläget är det nog bra mer lite strypning då det är oerfarna förare som ska köra den men i framtiden kan man ju ta bort dom. I dagsläget går den ca 50 km/h med en relativt klent byggd 17 åring (tror jag) som chaufför enligt 17 åringen själv.
Sitter en bricka i röret från cylindern å extra mellanvägg i luftburken..

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Googla keihin copy.
Kineserna kör sin kopiering all in.

Ingreppen på dreven? Växeln hoppar alltså ur?

Jo det är väl det som är felet, men som sagt jag har inte gett en krona för den förra hyran var en folka bubbla? Räknar kallt med att riva motorn för att kolla upp lådan, nån som har koll på var man köper delar till lådan.

Sitter en bricka i röret från cylindern å extra mellanvägg i luftburken..

Okej, menar du att det är en bricka i insugningsröret?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jo det är väl det som är felet, men som sagt jag har inte gett en krona för den förra hyran var en folka bubbla? Räknar kallt med att riva motorn för att kolla upp lådan, nån som har koll på var man köper delar till lådan.

Jag hade slipat ”undercuttat” ingreppen på dreven, kinahojar ska man laga gratis för att det ska vara någon vits?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag hade slipat ”undercuttat” ingreppen på dreven, kinahojar ska man laga gratis för att det ska vara någon vits?

Jag har hört talas om att undercutta, vad är det egentligen man gör då? Helt klar att kan man slipa om dreven gratis så gör jag ju det.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj

Avgasröret..

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Jag gjorde liknande på segelbåts drevet, å de var kanon bra...
Tog vinkelslipen å slipa på kuggen...

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Okej då är jag med, än så länge får den då var strypt.

Jag gjorde liknande på segelbåts drevet, å de var kanon bra...
Tog vinkelslipen å slipa på kuggen...
Hur utförs denna operation om man är seriös, på en PY80 kan man väl säkert ta vinkelslipen och slipa lite grann men på en herrejösses turbohoj borde man väl vara mer seriös eller? Jag misstänker att dreven är hyfsat hårda så är det slipa som gäller eller funkar det att fräsa i ingreppen på dreven?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Okej då är jag med, än så länge får den då var strypt.

Hur utförs denna operation om man är seriös, på en PY80 kan man väl säkert ta vinkelslipen och slipa lite grann men på en herrejösses turbohoj borde man väl vara mer seriös eller? Jag misstänker att dreven är hyfsat hårda så är det slipa som gäller eller funkar det att fräsa i ingreppen på dreven?
OBS att alla ingreppsklackarna måste slipas/fräsas exakt lika mycket och i samma vinkel, annars blir det bara den klacken som sticker ut mest som tar hela kraften. Kanske inte ett stort problem på en tvåtakts 80-kubikare.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning