Typ av kök som är bäst vid motorcykelresa? (Video)

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Vilket typ av kök är bäst att ta med på hojen?

Jag och en polare gjorde lite jämförelser mellan våra olika gas/sprit-kök för att se vilken typ som är bäst or olika synpunkter (se video nedanför). Inga klagomål på musiken tack! :tungan

Slutsatser?
-Gas är snabbast och använder minst mängd bränsle.
-Sprit är betydligt billigare och lättare att förvara.
-Elspisen hemma i köket är effektivast (men inte snabbast). :näsblod

Last edited:
Sprit är alltid trevligast! Angående tiden så har jag hört att snabbmat inte är nyttigt.

Tack för ett intressant test :)

Biltemas gasolkök har fungerat bra för mig på fisketurer i 5-7år nu. Funkar så länge det e plus

Tar lite plats också

Denna allså.
http://biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-Expedition-17607/

Jag kör med sånt härTYSKLAND 212.jpg (Heater Meal)med en brödbit till Kannon :D levde nästan bara på det i tio dagar skit gott, Ps: jaa jag åkte ensam!! jag vill åka hoj o inte laga mat :) men nästa år ska Tant med då blir d inget sånt har Regeringen beslutat :mad: Tyckte det var super att köra sen när man blev hungrig så kunde jag stanna varsomhelst o käka. För mig Är det Frihet. kan varmt rekomenderas lamm/potatis eller gulasch tyckte jag var super gott.

Eh, restaurangköket är oöverträffat...
Har själv testat det Tyskland, Österrike, Schweiz och Italienska köket förra veckan och veckan dessförinnan. Var inte besviken en enda gång. Ett leende, en varm måltid, en kall och så många rätter man vill:banana

Varje Skånings rätt: att äta sig trött o sova sig hungrig... säger dom som vet men jag har ingen aning...

Jag är själv friluftsnörd så använder köket i div olika miljöer. Jag ser bara en fördel med spritkök och det är priset. IMHO är det bästa antingen bensin, gas eller multifuel (kök som klarar flera olika bränslen typ bensin/diesel/gas) beroende på vad man skall ha köket till. Ute i den stora värden är det inte alltid så lätt att hitta T-sprit, gas till kök brukar man kunna få tag på, i alla fall så länge man är i Europa och dessutom kan du enkelt effektreglera lågan dvs du kan använda köket till mer än bara att koka vatten. Skall du använda köket på hög höjd och/eller kall väderlek så funkar dock inte gaskök. Bensin kan du i princip hitta överallt (spec om du har hojen med dig), det funkar på hög höjd och i kall väderlek, nackdelen är (generellt) att köken kostar lite mer, kräver lite kärlek och låter en del.

Touringbutiken har kostar 79:- dyrt? men mätt blir man.. som sagt en brödbit att doppa i Då blir man mätt. :tummenupp Men vet ett Danskt märke som skall säljas av Blå band dom ska visst gå på runt +50:- Har inte testat dom men ska.. Har faktist även med mig Heater Meal när jag är ute på resa i landet o jobbar.

Men för priset av en heater meal får man iallafall i många länder i Europa en resturangmåltid :o

Multifuel är bra. Det ger ordentligt med värme och går på i princip vad som helst som brinner. Kan vara smidigt att kunna köra det på bensin i brist på annat när man är ute på nåt öde ställe :)

Knorrs spageteria kostar 15-20 spänn påsen - är näringsmässigt som Real,Blåband,Mre osv.

Skillnaden är att man får koka det nån minut och inte kan tilllaga det i påsen.

Satsa på ett gaskök som eta express om du e solo eller vanliga Eta om ni e två , man får ut en 22L kokande vatten från en 230grams tub sommartid

Multifuel är bra. Det ger ordentligt med värme och går på i princip vad som helst som brinner. Kan vara smidigt att kunna köra det på bensin i brist på annat när man är ute på nåt öde ställe :)

vanligt spritkök funkar la med bensin oxå??

Möjligtvis kan man köra me E85 om det är -20

Antar att du menar Trianga brännare eller dyl

Intressant, har inte riktigt tänkt på E85 tidigare, och det är ju betydligt billigare än att köpa spritkök bränsle i en outdoor butik och är nästan enbart etanol. Man kanske kan blanda ut det med metanol för att få ner sotningsgraden så kanske det fungerar :tummenupp

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick