Typisk svensk present till japaner?

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Om 1 vecka drar jag till Japan i två månader för att läsa japanska vid Gifu Universitet! :banana
Skall bli sååå härligt att åka iväg! Först blir det dock en veckas semester i Tokyo innan kursen börjar, mumma!

Hursomhelst, under denna tid så ska jag bo någon helg hos "homestay" familjer, alltså japanska familjer som tar hand om oss vilsna utlänningar en helg. Jag hade då tänkt köpa något fint, typiskt svenskt till dem (INTE en dalahäst :rolleyes: ), men kommer inte på något kul alls!

Finns det någon därute med bättre fantasi än jag, som kan komma med något bra förslag till vad man kan ge japanerna som tack för deras gästfrihet? :confused:

Absolut Vodka, foto av kungafamiljen, souvenir ifrån göta kanal, en grankotte, älgbajs, foto av älg, en svensk bild-bok, en svensk veckotidning, Svensk Kaffemugg, etc. etc. :tuttar

Tåbbä skrev:
Absolut Vodka, foto av kungafamiljen, souvenir ifrån göta kanal, en grankotte, älgbajs, foto av älg, en svensk bild-bok, en svensk veckotidning, Svensk Kaffemugg, etc. etc. :tuttar

Absolut Vodka kan de själv köpa i japan, och billigare dessutom. Souvenir från Göta kanal? Vad menar du då? Hade varit ganska passande faktiskt, då jag ju faktiskt är besläktad med Baltzar von Platen! :)

En veckotidning...jo du, myckte glädje när de inte fattar ett jota! En svensk kaffemugg? :va Hur ser en svensk kaffemugg ut?

Tack för förslagen, gimme more!

edit. Det skall till en smålänning för att komma på älgbajs och grankottar...gratis är godast, eller hur är det? :hihi

McFille skrev:
Jag citerar mig själv

Det är nämligen ofta samma familjer som tar hand om studenterna varje sommar, så det känns som att de har fått en dalahäst förr. Därför vill jag ge dem något roligare.

En surströmmingsburk?

McFille skrev:
edit. Det skall till en smålänning för att komma på älgbajs och grankottar...gratis är godast, eller hur är det? :hihi
Precis! Kan du dessutom SÄLJA älgbajset till dem så gör du ju en 100%-ig VINST!! :tomten
Tyskar är ju som galna i älgbajs, vaffö skulle inte jappsar vara det?
Veckotidning...det kanske var ett dumt förslag :död
Men om din värdfamilj har haft utbytesstudenter ifrån Sverige förut, så kan du ju ge dem något annorlunda och oväntat?

Apropå sprit.. en sånhär "midsommar-special", en liten låda med 8st små 4cl snapsflaskor i, en sort i varje! :fyllisar

lol åt älgbajs! :rofl

Men man kan ju vara lite mer raffinerad och ge dem papper gjort av älgbajs. Fan det är ju helt unikt!! Såg nåt program om en gubbe som kokade älgbajs i köket och gjorde papper av det! hahah, ja pengar kan man ju tjäna på de konstigaste sätten.

McFille skrev:
Jag citerar mig själv

Det är nämligen ofta samma familjer som tar hand om studenterna varje sommar, så det känns som att de har fått en dalahäst förr. Därför vill jag ge dem något roligare.

Sorry!!

Men varför inte en älgskylt!! Sådan som tyskarna snor med sig på sommaren. Finns att köpa!!! :tummenupp

När brorsan skulle bo hos en värdfamilj i Australien så tog han med en bildbok om Sverige, Marabou mjölkchoklad och en osthyvel. Just osthyveln var de mycket facinerade av, de hade aldrig sett nåt liknande. Tror inte att det finns i Japan heller, vet inte ens om de äter ost där iofs.

En svensk flagga , kalles-kaviar , sill , hårdbrö , pepparkakor tror det var detta vi tog med oss till usa :D :D sen tror jag vi tog med en kalender på svenska vinter landskap :tummenupp

Beror väl på vad du vill ha för nivå, men svenskt glas är alltid fint att ge bort, annars svensk design på något vis. Designtorget brukar ha trevliga saker.

Ok Jin Chun skrev:
Beror väl på vad du vill ha för nivå, men svenskt glas är alltid fint att ge bort, annars svensk design på något vis. Designtorget brukar ha trevliga saker.
Håller med helt klart!! Japaner gillar väl keramik o sånt (gör ju kineserna ialla fall...mingvaser o grejor)!?

Hitta lite fina orrefors glas o ge dem, eller något annat märke! Det Görs fint glas i småland (gränna, vetlanda) men det finns ju säkert lokala glasblåsare som är lika duktiga!?
Kan ju vara lite originellt om du vill lägga de pengarna vill säga!?

Renskinn och torkat renkött! Säg att köttet är potenshöjande då blir du nog populär...

Hehe, tack för alla förslag! Får ut och jaga lite souvenirer i veckan. Kommer bli ruinerad innan jag ens kommer till Japan! :gnissla

Last edited:
hembränt o sill :ätapiller

en husaberg kanske :hihi

När jag har åkt till italien för o hänga med min polare o hans familj har jag köpt:
Vitlöktspress, osthyvel, sill, falukorv, färskpotatis, kalles kavve, makrill i tomatsås, Cider och saft, det brukar uppskattas :)

Det ska nödvändigtvis inte ätas i denna ordning då :jäs

Gravad lax i vakumförpackning. Håller sig gbra och tar inte mycket plats.
De gillar ju fisk därnere.

Mmm, fisk går alltid hem. Men jag tänkte försöka ge dem en bild av hur Sverige ser ut, då de flesta i Japan knappt vet vart Sverige ligger.

Någon som känner till en bra bok (på engelska då) med mycket bilder på det svenska landskapet? Hade varit kul att ge dem en bra bok om sverige så de kan få en bild av hur vi har det. Tyvärr brukar inte deras engelska vara den bästa, men om det är mycket illustrationer så går det nog hem ändå!

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa