Tysk Dt 125

Trance_up

Guest
Det är så att min Dt 125:a är tysk = toppar bara 80 km/h.
Den går hur fint som helst över hela registret, upp tills mätaren visar 80.
Det spelar ingen roll vilken växel eller vilket varvtal man ligger på, den kommer inte över 80.
När man kommer upp i hastigheten så går något slags varvstopp in, och den börjar hacka och ha sig.
Finns det några knep för att få bort denna strypning, eller är det byte till en "svensk" CDI-box som gäller? :gnissla
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Trance_up skrev:
Det är så att min Dt 125:a är tysk = toppar bara 80 km/h.
Den går hur fint som helst över hela registret, upp tills mätaren visar 80.
Det spelar ingen roll vilken växel eller vilket varvtal man ligger på, den kommer inte över 80.
När man kommer upp i hastigheten så går något slags varvstopp in, och den börjar hacka och ha sig.
Finns det några knep för att få bort denna strypning, eller är det byte till en "svensk" CDI-box som gäller? :gnissla

På min var det bara att köpa ny box, det är ju inte på nått sätt samma motorcykel men endå.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Tror att vissa DT har någon form av givare i hastighetsmätaren, den deaktiveras genom att koppla ut kabeln. (Detta har jag läst på internet för x antal år sedan, så lita inte för mycket på det.)
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Flummo skrev:
Tror att vissa DT har någon form av givare i hastighetsmätaren, den deaktiveras genom att koppla ut kabeln. (Detta har jag läst på internet för x antal år sedan, så lita inte för mycket på det.)
Hmm...låter ungefär som att borra hål i sadeln/varmvatten i styret trimning...nejmen jag tror på cdi-boxen...har du kollat avgasrör och insug..?
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Jo, typ... Men saken är ju den att den stryper vid samma hastighet oavsett växel, och om det bara är CDIn som är strypt måste den på ett eller annat sätt få veta hur fort hojen går. Antingen genom att den får veta vilken växel man har i så den kan strypa vid rätt varvtal (DT125 har väl knappasr växellägesgivare för alla växlar?) eller att det sitter en givare exempelvis i hastighetsmätaren som slår till vid 80km/h. Vänder man det på det viset låter det helt plötsligt ganska rimligt med en kabel från mätaren... Ett snabbt sätt att testa det skulle ju kunna vara att plocka loss h-mätarvajern = mätaren står på 0 hela tiden.
 

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
-
Hoj
-
Lättast är väl att titta hur många kablar som går till hastighetsmätaren?
Ifall den är analog är det rimligt att det går vajern + 2st (för belysning).
Går det fler kablar kan du ju klippa av en åt gången, dock så att du lätt får skarvat ihop den igen. Ifall det är mätaren som informerar CDI-boxen om hastighet borde du hitta den lätt...
 

Trance_up

Guest
Flummo skrev:
Ett snabbt sätt att testa det skulle ju kunna vara att plocka loss h-mätarvajern = mätaren står på 0 hela tiden.
Jag har så klart redan provat det, men den går bara sämre då :va

MarcusG skrev:
Lättast är väl att titta hur många kablar som går till hastighetsmätaren?
Det går 3 st kablar in i mätarhuset. 2 st till en lampa, och en till en säkring(borde väl va 2 dit :va )
 
Last edited:

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
-
Hoj
-
Såvida du har analog mätare kan jag inte förstå varför det skulle gå tre kablar till mätaren (såvida du inte räknar vajern som kabel då).

Har du Voltmeter (t.ex. en multimeter kostar ca 50kr) kan du mäta vad det ligger för spänning mellan kablarna när hojjen är igång. Mellan två skall det vara 12V (mätarbelysning). Vad är det mellan den tredje och jord och plus?
 

Trance_up

Guest
MarcusG skrev:
Såvida du har analog mätare kan jag inte förstå varför det skulle gå tre kablar till mätaren (såvida du inte räknar vajern som kabel då).

Har du Voltmeter (t.ex. en multimeter kostar ca 50kr) kan du mäta vad det ligger för spänning mellan kablarna när hojjen är igång. Mellan två skall det vara 12V (mätarbelysning). Vad är det mellan den tredje och jord och plus?
Har multimetern i skolan, och nu är det jullov i 3 veckor :huvet
 

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
-
Hoj
-
Du kan ju prova chansa lite, det går ju att skarva bra ifall du klipper fel.

Jag skulle tippa att jord är svart eller gulgrön samt att + för lampan är röd. Dock kan det vara helt andra färger...
 

Trance_up

Guest
MarcusG skrev:
Du kan ju prova chansa lite, det går ju att skarva bra ifall du klipper fel.

Jag skulle tippa att jord är svart eller gulgrön samt att + för lampan är röd. Dock kan det vara helt andra färger...
Sladdarna går ju inte till något som skulle kunna känna av när mätaren pekar på 80. För en lampa och en säkring är väl ingen sensor..
 

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
-
Hoj
-
Nej, men du sade att det går tre sladdar till mätaren + vajern.
För en lampa räcker två sladdar, den som går via säkringen samt jord.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top