Tysklandsresa, inget pass?

Smagatusk

Guest
:4skrika

Ska till W:O:A imorgon men ser att mitt pass gick ut i maj. Har giltigt körkort. Klarar man gränskontrollerna med det?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
[h=2]In- och utresebestämmelser[/h][FONT=&quot]Även om både Tyskland och Sverige är medlemmar i EU och Schengen måste du vid pass/ID-kontroll kunna legitimera dig och styrka ditt medborgarskap. Medför därför antingen giltigt pass eller av svensk polismyndighet utfärdat nationellt ID-kort. Pass och nationella ID-kort är de enda svenska identitetshandlingar som visar medborgarskap. Provisoriskt pass i A4-format godtas för resa till Tyskland.
[/FONT]

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ser du typiskt nordisk ut så räcker nog körkortet. Det gäller dock inte som identifikationshandling inom EU har jag för mig.

Smagatusk

Guest
[h=2]In- och utresebestämmelser[/h][FONT="]Även om både Tyskland och Sverige är medlemmar i EU och Schengen måste du vid pass/ID-kontroll kunna legitimera dig och styrka ditt medborgarskap. [B]Medför därför antingen giltigt pass eller av svensk polismyndighet utfärdat nationellt ID-kort.[/B] Pass och nationella ID-kort är de enda svenska identitetshandlingar som visar medborgarskap. Provisoriskt pass i A4-format godtas för resa till Tyskland.
[/FONT][/COLOR][/QUOTE]

Sådär ja... Där fick man det svart på vitt. Tack.

[COLOR="silver"]- - - Updated - - -

Ser du typiskt nordisk ut så räcker nog körkortet. Det gäller dock inte som identifikationshandling inom EU har jag för mig.

Körkortet räcker fortfarande inom Norden. EU var jag inte lika säker.

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Hoj
Yamaha
Var får du tag i ett pass till imorgon?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det får man tag på exempelvis Skurup, Arlanda osv... Kostar en knapp tusing.

Hände mig ifjol...

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Skulle inte chansa med en sådan sak idag. Körkortet är inte en godkänd ID-handling utanför Norden. Måste förnya mitt pass som går ut om ca 6 veckor. Det var fyra veckors väntetid för att få tid att fixa ett nytt lokalt. Men det finns ju möjligheten att få tag i ett provisoriskt. Hur det ser ut på den fronten med väntetid låter jag vara osagt.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Dumt att chansa, även om jag var på resa till Danmark och Tyskland i början av juli och kunde då obehindrat åka genom alla kontroller (i husbil). Men vet också andra som vid varje tur till Köpenhamn och Helsingör, fått visa pass.

I Uppsala är det lång väntetid för pass, men vi åkte till en mindre station "på landet" och fick passen klara på tre arbetsdagar...

Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Flög till Paris för några veckor sedan .... var ingen passkontroll varken ut eller in (förutom incheckningen , och det är inte en pass koll )
Men kanske skillnad land/sjövägen

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Flög till Paris för några veckor sedan .... var ingen passkontroll varken ut eller in (förutom incheckningen , och det är inte en pass koll )
Men kanske skillnad land/sjövägen

Det finns ett transportörsansvar varvid bolagen gör en id-kontroll i samma "typ".

Smagatusk

Guest
Finns tydligen en drop-in för provisoriska pass hos polisen på Drottninggatan i Malmö. Så jag får fixa ett idag.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Dumt att chansa, även om jag var på resa till Danmark och Tyskland i början av juli och kunde då obehindrat åka genom alla kontroller (i husbil). Men vet också andra som vid varje tur till Köpenhamn och Trelleborg, fått visa pass.

I Uppsala är det lång väntetid för pass, men vi åkte till en mindre station "på landet" och fick passen klara på tre arbetsdagar...

Vilken tur jag hade. Tog bilen från Göteborg till Trelleborg och hade inte passet med mig. :tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En kuriosa:

Fick hämta syrran i Helsingör som hade ett körkort som gått ut på datum på sig. Fick hämta pass i hennes lägenhet och åka över och räcka fram det. Hon blev inte påsläppt på färjan tillbaka om jag inte hade kommit. Då hade hon fått ta tåg ner till Köpenhamn och sedan sätta sig på en taxi över Öresundsbron där Svensk polis vid Id-kontrollen hade kunnat verifiera henne.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Körde Skåne-Belgien tor för någon vecka sedan. Tyskland/Belgien finns ingen kontroll och Puttgarden har gränspolis dock ingen kontroll denna avgång. Danskarna hade gränskontroll i Rödby men vinkade bara förbi nästan alla. När vi om till Sverige blev det kontroll av passet.

Aker.R

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
ymaha 93
[h=2]In- och utresebestämmelser[/h][FONT=&quot]Även om både Tyskland och Sverige är medlemmar i EU och Schengen måste du vid pass/ID-kontroll kunna legitimera dig och styrka ditt medborgarskap. Medför därför antingen giltigt pass eller av svensk polismyndighet utfärdat nationellt ID-kort. Pass och nationella ID-kort är de enda svenska identitetshandlingar som visar medborgarskap. Provisoriskt pass i A4-format godtas för resa till Tyskland.
[/FONT]

du får söka pass hos polisen kostar 800 kronor få ett samma dag tar bara 15 min

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Hoj
KTM 890 r-2022
Jag har alltid haft pass med mig på mina Hoj resor med aldrig behövt visa upp det varken på hotel eller gränskontroller. Körkortet har alltid funkat..Men hupp vad hände nu i Juli på resan jo vart enda hotel ville ha kopia på mitt pass när jag skulle checka in :va
Men man kanske ser lite suspekt ut:D
Eller så kan det bero på oroligheterna med krig o skit..

Smagatusk

Guest
Jag fick äran att visa upp mitt fina, rosa pass två gånger. Första gången till snuten i Tyskland när vi smällde in i en Audi med husbilen på campingen, och andra gången vid gränskontrollen.

:):brinnerup:glömdet

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Kompisen som bor granne med mig körde tillsammans med fru och deras två barn från södra Sverige via Trelleborg > Travemünde tur och retur till Amsterdam i våras med enbart svenska körkort som legitimationshandling. Det enda lilla stulet var när de skulle checka in på hotellet i Amsterdam men de förskottsbetalade hela hotellvistelsen och så var det problemet ur världen.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!