Tysta ner yoshiblås till besiktning?

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Någon som har tips på att tysta ner ett yoschi 4-1 blås,har funderat på stålull men hur får man det isåfall att sitta kvar? Tips välkomnas .:)
 

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Om du ska använda stålull tror jag inte du ska använda modell Svinto, utan sådana där stålbollar som är lite mer robusta än vanlig stålull. Finns i varje livsmedelsaffär och den antänds inte i första taget...
 

Roger.H

FrallaN
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Cbr600rr-Såld! Gsxr 750 k7
Ett tjuvknep som jag vet har gott igenom besiktningen är just stålull i pipan
sen ta två tre ståltrådar över utblåset och en slangklämma så att inte stålullen flyger ut när du gasar.

Lycka till:yoparty
 

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
Västra Götaland
Hoj
nere på 800cc tot.
Besiktade senast idag med extra ljuddämpning.

Diskbollar av grövre stålull som jag rullar in i hönsnät så att det stannar kvar. Funkar kanon! (Dessutom lätt att dra ur när man kommer hem) :tummenupp

Tjocka på med lite extra hönsnät mot utloppet på dämparen så att inte diskbollen börjar trilla i bitar, kan se lite kul ut med luciaglitter ur pipan.
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Besiktade senast idag med extra ljuddämpning.

Diskbollar av grövre stålull som jag rullar in i hönsnät så att det stannar kvar. Funkar kanon! (Dessutom lätt att dra ur när man kommer hem) :tummenupp

Tjocka på med lite extra hönsnät mot utloppet på dämparen så att inte diskbollen börjar trilla i bitar, kan se lite kul ut med luciaglitter ur pipan.

Låter toppen det ska jag testa ,tackar..:tummenupp/wachen

Ett tjuvknep som jag vet har gott igenom besiktningen är just stålull i pipan
sen ta två tre ståltrådar över utblåset och en slangklämma så att inte stålullen flyger ut när du gasar.

Lycka till:yoparty

Ja det kan man testa tackar.:)/wachen
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låter toppen det ska jag testa ,tackar..:tummenupp/wachen



Ja det kan man testa tackar.:)/wachen

Med alltför synliga/provisoriska arrangemang för diskbollarna så kan besiktingsmännen bli lite sura. Så det bästa sättet att fixera de rostfria diskbollarna (vanlig stålull är inte lämpligt) tycker jag är:

Ta en plåtremsa på 1-1.5 dm, borra ett hål i ena änden samt bocka till en 90-graders fot i den andra. Stoppa in diskbollarna i dämparen. Skjut därefter in den L-formade plåtremsan i röret med foten först. Foten kommer nu att hålla tillbaks diskbollarna så att de inte blåser ut. Fäst sedan plåtremsan med en skruv och mutter i ändröret.

Nu ser det "fabriks" ut, diskbollarna syns ej och du behöver inte riskera gnäll för att du har provisoriska diskbollshinder av svetstrådar, slangklämmor och annat.
 
Last edited:

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Till mina R77 fick jag insatser , de fungerar rätt ok.
Har inte provat med Svenskbilprovning

Vist inte lika tyst som original men närheten i vart fall.
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Den såkallade svinto stålbollen. 12kr på clas ohlson samt finns på många livsmedelsaffärer.

19,90 för 6st på rusta

http://www.rusta.se/stalboll_6_pack_p80251332.html

Toppen tackar:tummenupp/wachen

Med alltför synliga/provisoriska arrangemang för diskbollarna så kan besiktingsmännen bli lite sura. Så det bästa sättet att fixera de rostfria diskbollarna (vanlig stålull är inte lämpligt) tycker jag är:

Ta en plåtremsa på 1-1.5 dm, borra ett hål i ena änden samt bocka till en 90-graders fot i den andra. Stoppa in diskbollarna i dämparen. Skjut därefter in den L-formade plåtremsan i röret med foten först. Foten kommer nu att hålla tillbaks diskbollarna så att de inte blåser ut. Fäst sedan plåtremsan med en skruv och mutter i ändröret.

Nu ser det "fabriks" ut, diskbollarna syns ej och du behöver inte riskera gnäll för att du har provisoriska diskbollshinder av svetstrådar, slangklämmor och annat.
Låter smart .Tackar:)/wachen
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top