TZR 170cc

*TZR91*

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
nope.. Såld
Jag funderar på att köpa 170cc cylinder och kolv till min TZR, men är lite orolig för om motorn kommer att palla detta. Det ska iaf bli en stor effektökning och jag är därför väldigt sugen på att byta... Men klarar t ex: vevstaken och lagren påfrestningen? Är det nån som har några erfarenheter av detta?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
*TZR91* skrev:
Jag funderar på att köpa 170cc cylinder och kolv till min TZR, men är lite orolig för om motorn kommer att palla detta. Det ska iaf bli en stor effektökning och jag är därför väldigt sugen på att byta... Men klarar t ex: vevstaken och lagren påfrestningen? Är det nån som har några erfarenheter av detta?

jaa då de gör det, så länge det inte går i sönder

har då i alla fall hört folk som kört med det... ger det så himla mycket mer hk då?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
RS "Alex" skrev:
jaa då de gör det, så länge det inte går i sönder

har då i alla fall hört folk som kört med det... ger det så himla mycket mer hk då?

3-4 hk?

Tror starkt på ett mycket bättre effektregister.

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Undrar om det passar den nya modellen....isåfall är de intressant om det inte kosstar föör mycket....

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
*TZR91* skrev:
Var kan man köpa det och vad kostar det?

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Jag hade ju ett 180cc hemma i våras, tänkte montera det. Men för säkerhetsskull åkte jag till en mekaniker jag känner och frågade vad han tyckte.
-Nej, sa han direkt! Inte utan att byta vev. m.m.

Det sliter tydligen onaturligt mycket på kolvbult, kolvbultslager vilket gör att hojen till slut kan skära om lagret går.

Vevstakslagren kan också ta stryk av detta. :4skrika
Ibland kan man också få för dålig kylning med org. kylsystem.

*TZR91*

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
nope.. Såld
SolitudE skrev:
Jag hade ju ett 180cc hemma i våras, tänkte montera det. Men för säkerhetsskull åkte jag till en mekaniker jag känner och frågade vad han tyckte.

Det sliter tydligen onaturligt mycket på kolvbult, kolvbultslager vilket gör att hojen till slut kan skära om lagret går.

Jag har pratat med en hojmekaniker nu och han sa samma sak, så det är nog ingen idé att prova. Man blir ju lite sugen, men det är väl inte värt att riskera motorhaveri...

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
SolitudE skrev:

kunde inte lista ut det själv lr :hihi

självklart tar allt mycket mer stryk.... det bästa vore ju att köra strypt!

allt frästas ju mer men man får ju mer kul också :)

Det sliter tydligen onaturligt mycket på kolvbult, kolvbultslager vilket gör att hojen till slut kan skära om lagret går. edit drivpaket bromsar mer soppa växellåda m.m.

allt som berörs av kraften i från motorn.... man får fråga sig själv vad man vill.... tips är nog att köra strypt.... jag kör ju med lite mer hk vet inte hur mycket mer men det är nog en del.... koppling är det enda som krånglat å det är konstruktions fel från aprilia.... stake vev å allt håller då för mig "hitils"

edit: å andra sidan kan man köra med lägre varv då man får bättre vrid genom hela registret.... förut körde jag alltid runt 9-10 k rpm nu kan jag ligga runt 6-7 med andra ord behöver inte kolven arbeta lika mycket men sen å andra sidan när jag drar på så slits det ju mer än om det varit org

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
oavsätt vad du kör på för varv så sliter det mer på lagrerna då du helt plötsligt har en större cylindervolym även mer påfrestning. MEN! se upp här. Originalgrejorna är ju gjorda lite överdimensionerade.. de finns ju marginal men de viktigaste är nog att sätta dit rejälare lager.. spec kolvbults och vevlager.

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
K7
philsson skrev:
oavsätt vad du kör på för varv så sliter det mer på lagrerna då du helt plötsligt har en större cylindervolym även mer påfrestning. MEN! se upp här. Originalgrejorna är ju gjorda lite överdimensionerade.. de finns ju marginal men de viktigaste är nog att sätta dit rejälare lager.. spec kolvbults och vevlager.

hehe, märker det på mina vevlager nu, knackar jäääärnet! :huvet

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...