TZR -87 dålig blandare

tzrjack

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 87
hej!

något är fel på tzr.en den ryker som fan! hört att de kan vara kolven men, är inte helt säker dock.....

såg en liknande tråd om en tzr med samma problem fast det hanlade om en senare modell (1990)


men åter till min , KAN man ställa in oljeblandningen på tzr 125cc 125 eller funkar de bara på senare modeller?

hjälp snälla! :huvet
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Inte för att vara sån, men en verkstadshandbok kostar 250 spänn, och går dessutom att tanka ner gratis.
Vad är det för färg på röken?
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Är det vitt rök? eller är den mer blå? är den vitt, och inte för tjock och fyllig skulle jag inte oroa mig. Men är den lite blå/vitt i färgen på röken skulle jag nog kontrollerat förgasarna och även ta och titta lite på oljepumpen, lager/packningar osv. Väldigt enkel hoj att riva faktiskt, så du kommer inte ha direkt några större problem med att komma åt oljepumpen, dock bör du ha en slangklämma på slangen så du inte råkar få ut all olja i tanken.

Är röken svart däremot, kan det vara bra att kontrollera kolven givetvis!

Men innan du börjar med att riva ner hojen, skulle ja tagit en titt på tändstiftet. där kan du snabbt avläsa vad som är felet på den. http://mastercams.co.za/images/spark-plug-reading-lg.jpg här är en länk till en bild, som visar mer hur tändstiftet ska se ut, och om det är slitet/blött ser du även vad som är felet på denna bilden!

Hoppas de löser sig!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Har den plötsligt börja ryka mer än förut, eller är hojen ny för dig?
Min första tanke är att tvåtaktare ryker ganska friskt utan att det är något fel. Men om den plötsligt börjat ryka väsentligt mer än tidigare så är ju något knas.

Jag förstår inte alls vad kolven skulle ha med rykande på en tvåtaktare att göra som nämnts av tidigare personer. Min primära gissning ligger i att du får in vatten från kylsystemet in i förbränningsrummet. Detta för att det av någon anledning inte är tätt mellan cylinder och topp.
Inland kan man märka sådant läckage genom att nivån på kylvätska tycks öka när man kör. Avgaser trycks ut i kylsystemet och kylvätskan trycks då it i expansionskärlet. Oftast ryker det bara extra mycket när motorn är kall och har stått ett tag så att vatten kunnat sippra in i cylindern.

En annan möjlighet är att den får för mycket olja. Iljepumpen är justerbar och sitter under en liten kåpa på sidan av motorn (höger tror jag, men det var 22 år sedan så jag kan minnas fel). Pumpen ska justeras enligt manualen.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top