Tzr Bakdämparen

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Hur i f*n spänner man bakdämparen på en Tzr -91. satt och kollade i boken man fick med i hojen, blev ju inte ett piss smartare på det. Skruvade av sidokåpan och tog en skruvmejsel o en hammare och försökte slå på dom piggarna längs ner på dämparen, men skiten vill ju inte flytta sig. Hur ska man göra?

Mvh/// Steen

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Dom kan vara tjuriga som fan, speciellt om det är spänn på dämparen. Försök och hissa upp hojen så bakhjulet hänger fritt. Sen kan du antingen knacka med ett dorn och en hammare, eller använda en så kallad C-nyckel som är verktyget man ska använda(brukar aldrig funka).
Man spänner upp dämparen för hårdare dämpning och släpper ner den för mjukare. Men det visste du kanske redan.

Ibland får man helt sonika plocka loss dämparen för att kunna justera den. Det är inte särskilt komplicerat.

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Killawife skrev:
Ibland får man helt sonika plocka loss dämparen för att kunna justera den. Det är inte särskilt komplicerat.

Jo det får bli så till helgen. Får ta o plocka ner dämparen. Tycker de är lite konstigt att den har blivit så slapp. Efter jag tog ut den efter vintern så har den bara blivit slappare och slappare. Nu slår den igenom vid varje gupp när man har en kille/tjej med på hojen. Vi får se om det räcker att spänna den till max, såg att jag hade två "hack" kvar.
Mvh/// Steen

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Hur hårt är det rekommenderat att ha bakre dämparen om man väger 60 kg?
Undrar föresten om det kan vara skadligt om man häller i lite extra olja i gafflarna för att dom ska bli hårdare.

Känns ju så jobbigt när dämparna gungar i kurvorna.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
TheDiversion skrev:
Hur hårt är det rekommenderat att ha bakre dämparen om man väger 60 kg?
Undrar föresten om det kan vara skadligt om man häller i lite extra olja i gafflarna för att dom ska bli hårdare.

Känns ju så jobbigt när dämparna gungar i kurvorna.

Jag skulle byta till en tjockare olja istället

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Så efter några timmars jobb så har jag äntligen lyckats justera min dämpare, fick plocka ner tank, kåper, bakhjul. Sen var det ett rent helvete att justera skiten. Men efter en timmes bankande och en flaska 5-56 så var allt klart. Blev klart en stor skillnad.
Mvh/// Steen

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Skönt att höra. :)

Angående gaffeln så det inte bra att hälla i mer olja. Prova att byta ut distanserna mot ett par centimeter längre så ska du se att gaffeln blir styvare och stadigare.
Distanserna kan du göra själv av rör. Det funkar t.o.m med PVC rör om man köper den grövre sorten. Fast original sitter stålrör.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Killawife skrev:
Skönt att höra. :)

Angående gaffeln så det inte bra att hälla i mer olja. Prova att byta ut distanserna mot ett par centimeter längre så ska du se att gaffeln blir styvare och stadigare.
Distanserna kan du göra själv av rör. Det funkar t.o.m med PVC rör om man köper den grövre sorten. Fast original sitter stålrör.

Förstår inte riktigt vilka distanser du pratar om. Har haft isär gafflarna innan men känner inte igen det du pratar om.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
När du plockar bort topp-pluggen så det första som du ser är en distans, sen gaffelfjädern.

Om det inte sitter nån distans där så har nog nån glömt den, vilket kan förklara att gaffeln är svampig.

Distansen kan vara olika lång, från ett par cm till tio-tjugo cm i erigerat tillstånd.

För att få gaffeln lite hårdare och framförallt för att den inte ska niga så mycket så kan man lägga i en längre distans. Ett par cm räcker. Båda gaffelbenen måste givetvis ha lika långa distanser.
Jag har gjort till en RD350 och en RD500 tidigare. Använde då kopparör och stålrör, vilket funkade utmärkt.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Vilken junkhoj. Men då är det ju inte så svårt att trycka dit en då.

BPM

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
Kawa ZX6R fighter, KTM 640 SM, FZR 1000
Mina dämpare var helt slut på min TZR med.

Fram tryckte jag dit 400mm långa glavade rör, bytade bivetvis packboxar och dammskydd samtidigt.

Min bakdämpare var också helt slut, på skroten skulle dom ha 500spänn...och nästan alla där var kass.

Skaffade en dämpare till Derbi Senda.
Är ju inte direkt "bolt on" men det går. Och resultatet är perfekt!

Lycka till!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...