TZR problem!

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Utanför Växjö (Småland)
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
Hejsan!

Jag har nu ett antal olika problem med min TZR -90...

Jag har legat och renoverat den lite och lakerat lite olika saker. Men jag har dock inte ändrat någe vidare på motorn.

När jag sedan skulle ut och köra för andra gången så får jag erfara att den plötsligt bara dör. Detta har nu hänt flera gånger, någon gång vid 6K varv och nån vid 10K... den bara dör, varvet går ner och det knakar, eller gnisslar till från motorn... :död

Jag har kollat lite på YPVS:en, tagit ut rengjort osv och kollat så att den är inställd rätt men det ser OK ut.. och den snurrar runt fint och så

Dessutom så bytte jag munstycke från 200 till 180 under renoveringen.. men när jag skulle provköra första gången så gick den prima så jag tror inte att det kan bero så mkt på de.. (det var andra gången den dog första gången efter jag hade kört ca 1 mil)


Nu när jag kört mera så har den också blivit mer svårstartad, något som jag alldrig haft problem med innan, dessutom blir den ganska varm och något som jag inte gillar är att när man har kört med den och stannar så ser man att den läcker lite olja (växellådsolja troligtvis för den ser ut att komma från nere vid växeln ungefär) :huvet ... jag bytte faktiskt olja under renoveringen, hällde ut all gammal, i med helsyntetisk SAE 10W/30 ca 7 dl... som jag hört..


Som sagt, det låter konstigt att munstycket skulle kunna ändra på allt detta.. Själv tror jag nästan att det måste vara något med kolv/cylinder/topplock.. :3freak


Någon som har några funderingar? Jag blir fan galen på allt förbannat jävla krabb.. har renoverat den i ca 2 mån och nu ska den fan börja cpa också... har knappt kört något... :4skrika
 

Solid snake

Guest
Av med cylindern och inspektera, jag tror den har nypt. :tomten

ELLER! Kolla ditt drivpaket, om det kärvar så kan det ju göra så det gnisslar, men så möe gnissel ska det inte komma, men om det kärvar så kan det dra ner motorn i varv.
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Munstycket kan nog ha ett finger med i spelet här. Och det med växellådsoljan, 7dl? I min går det i kanske 3,5-4, sen är nivån mitt på glaset. DU har nog hällt i för mycket olja, och det kan vara det som gör att det droppar olja med. Hoppas bara du inte har sprängt nån packning eller packbox.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
du kan ha för mager blandning så att det börjat spika. Brukar spraka då. Låter som ett blästrande ljud mot kröken innifrån om det är mycket. Märks mestadels vid motorbromsning. Jag skulle tagit isär och kollat.
Ang läckage så töm oljan och byt packboxarna vid växelstaget och drevet det är lika bra du byter båda när du ändå är igång + att du antagligen inte vet vilken av dom som läcker. kostar inte mer än max 200kr för båda.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
TheDiversion skrev:
Munstycket kan nog ha ett finger med i spelet här. Och det med växellådsoljan, 7dl? I min går det i kanske 3,5-4, sen är nivån mitt på glaset. DU har nog hällt i för mycket olja, och det kan vara det som gör att det droppar olja med. Hoppas bara du inte har sprängt nån packning eller packbox.
7dl ska det vara vad jag vet i en TZR. Finns det ingen drenering då om man skulle hällt i för mycket?. :3freak
 

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Utanför Växjö (Småland)
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
TheDiversion skrev:
Munstycket kan nog ha ett finger med i spelet här. Och det med växellådsoljan, 7dl? I min går det i kanske 3,5-4, sen är nivån mitt på glaset. DU har nog hällt i för mycket olja, och det kan vara det som gör att det droppar olja med. Hoppas bara du inte har sprängt nån packning eller packbox.


hmm, konstigt.. för jag startade en tråd för ett tag sedan där jag frågade om just detta och alla var överens om att det går i ca 7dl..

men ännu dummare är att jag kan inte se på mitt glas hur mycke olja det är i!
(antingen så är det väll ingen, eller alldeles för mycket)
 

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Utanför Växjö (Småland)
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
Solid snake skrev:
Av med cylindern och inspektera, jag tror den har nypt. :tomten

ELLER! Kolla ditt drivpaket, om det kärvar så kan det ju göra så det gnisslar, men så möe gnissel ska det inte komma, men om det kärvar så kan det dra ner motorn i varv.

det gnisslar inte från drivpaketet..

jag märkte ännu en sak idag.. om jag trampar ner kicken sakta och lyssnar vid cylindern så kan man höra gnissel!! :huvet
 

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Utanför Växjö (Småland)
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
philsson skrev:
du kan ha för mager blandning så att det börjat spika. Brukar spraka då. Låter som ett blästrande ljud mot kröken innifrån om det är mycket. Märks mestadels vid motorbromsning. Jag skulle tagit isär och kollat.
Ang läckage så töm oljan och byt packboxarna vid växelstaget och drevet det är lika bra du byter båda när du ändå är igång + att du antagligen inte vet vilken av dom som läcker. kostar inte mer än max 200kr för båda.

okej.. bara att jag inte har gjort någe sådant innan..

måste man inte hiva av hela motorn för att komma åt? :död
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Awweboy skrev:
det gnisslar inte från drivpaketet..

jag märkte ännu en sak idag.. om jag trampar ner kicken sakta och lyssnar vid cylindern så kan man höra gnissel!! :huvet
Ajdå.. låter inte bra.. Det kan vara så att det ligger nåt och skaver nere i vevpartiet. Då kanske du behöver spräcka motorn men det behöver du inte för att ta loss cylindern och toppen.
Gör så att du tar bort kåporna och tanken så du kommer åt bättre sen tömmer du kylarsystemet och tar bort förgasaren och avgassystemet. sen är de bara att ta loss alla muttrar på topplocket och lyfta det. Likaså med cylindern. Inte svårt alls egentligen. Sen när du monterar ihop det om de nu såg bra ut vilket vi inte tror så sätter du dit nya packningar och drar toppen i kryss med moment.
 

Solid snake

Guest
philsson skrev:
Ajdå.. låter inte bra.. Det kan vara så att det ligger nåt och skaver nere i vevpartiet. Då kanske du behöver spräcka motorn men det behöver du inte för att ta loss cylindern och toppen.
Gör så att du tar bort kåporna och tanken så du kommer åt bättre sen tömmer du kylarsystemet och tar bort förgasaren och avgassystemet. sen är de bara att ta loss alla muttrar på topplocket och lyfta det. Likaså med cylindern. Inte svårt alls egentligen. Sen när du monterar ihop det om de nu såg bra ut vilket vi inte tror så sätter du dit nya packningar och drar toppen i kryss med moment.

Jag gissar på att den har nypt fortfarande. :tomten

Min lät sådär fint när den hade nypt.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Jag gissar på att den har nypt fortfarande. :tomten

Min lät sådär fint när den hade nypt.
låter alltid lika fint med ofräsha grejor.. har den nypt så ligger nog ringarna inte redigt som de ska..
Grabben.. kolla kompet.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top