TZR vs. NSR

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Hej jag har ett dilemma...
Ska jag överge min TZR (Som för övrigt inte kommer kunna säljas så dyrt efter jag stylat den) och köpa en NSR -97 ? :confused:
Jag ve tinte riktigt vad jag ska göra?
Hittat en NSR -97 för 18500kr men behöver transportera ner den med på nåt sätt, Nån som vet hur jag kan göra det på smidigast och biligast sätt utan att köra upp Själv o hämta den? :va

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Suzuki
RED_LiME skrev:
Ska jag överge min TZR (Som för övrigt inte kommer kunna säljas så dyrt efter jag stylat den) och köpa en NSR -97 ? :confused:
Hittat en NSR -97 för 18500kr men behöver transportera ner den med på nåt sätt, Nån som vet hur jag kan göra det på smidigast och biligast sätt utan att köra upp Själv o hämta den? :va

Jag tycker nog du ska köpa NSR:en om den är i fint skick.

Du skulle ju kunna åka upp med en släpkärra :tungan

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Men det e lite surt för jag kan inte köra och kolla på den... Någon som varit i det läget?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
RED_LiME skrev:
Nu vet jag inte hur länge du har kvar tills du blir 18
men är det inte bättre att investera 18500 i en större hoj?
P.S Är inte antalet skurna kolvar större på NSR än på TZR?

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Hoj/pris, vilken vinner tror du? Du får klart mer hoj för pengarna om du har kvar henne..

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Pungis skrev:
Hoj/pris, vilken vinner tror du? Du får klart mer hoj för pengarna om du har kvar henne..

Men borde man inte få tillbaka pengarna man lagt på NSR'n när man säljer den om 2 år?
Tänkte att man inte borde få tillbaka lika mkt pengar på TZR'n om man spenderar mkt pegnar på utseende och sådant, vilket jag får göra på min TZR.
Men med "ennesärren" är det ju bara att få hem den o sen köra?

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Hur ska jag veta om den hojen bara är att köra?
Sålänge din hoj funkar bra och ser vettig ut behöver du inte lägga ut ett öre på den! NSRen är nyare, dvs du förlorar förmodligen mer pengar på den.

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Pungis skrev:
Hur ska jag veta om den hojen bara är att köra?
Sålänge din hoj funkar bra och ser vettig ut behöver du inte lägga ut ett öre på den! NSRen är nyare, dvs du förlorar förmodligen mer pengar på den.

http://212.112.161.169/ad_pics_new/71/71934_obl_s.jpg

Lätt mc Honda NSR 125R -97, röd/svart/vit,
2700mil, däck och drivlina OK, 11kw, ca 120km/h,
går att få på ca 20kw med lätthet, går bra.

det e den iallafall... Jag dras mot den hela tiden.. men TZR håller ju bättre men det är massa småsaker jag msåte fixa på TZR'n o lacka o ha sej... Kommer bli en lååång vinter :p

Last edited:

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Ähh om TZR:en går bra så e det inte så stor skillnad! Förutom att NSR känns mognare och stabilare på vägen... men det är ju en viss prisskillnad också!

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
KawaF3771 skrev:
Ähh om TZR:en går bra så e det inte så stor skillnad! Förutom att NSR känns mognare och stabilare på vägen... men det är ju en viss prisskillnad också!

Men den är rätt prisvärd?
Det är mkt roligare att ha en NSR för dom är MKT finare i formen, stabilare att köra och den är 10 år nyare.. Dras till den :p

Men vad skulle kunna vara det negativa med att köpa NSR'n ?

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Conrad skrev:
Du har mindre pengar att köpa för när du blir 18. :)

Men jag kan sälja min TZR för 5000kr mer än vad jag köpte den för! Hittat köpare på den o hela sk*ten, och jag FICK 10 000kr i julas... det e hela ksotnaden, o sen har jag ju lite mer på banken, och får man inte tillbaka dom flesta pengarna sen när man säljer?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
RED_LiME skrev:
Men jag kan sälja min TZR för 5000kr mer än vad jag köpte den för! Hittat köpare på den o hela sk*ten, och jag FICK 10 000kr i julas... det e hela ksotnaden, o sen har jag ju lite mer på banken, och får man inte tillbaka dom flesta pengarna sen när man säljer?

Jag behöver väll knappast säga att jag tycker du ska köpa en NSR...

Men... Är du 15 nu och har två säsonger framför dig tycker jag absolut du ska byta up dig :) , men har du bara en säsong kvar innan du får köra mellan...då...vetikatten... svårt val, då är det nog nästan bättre o spara pengarna till en ny hoj sen när du fyller 18... :va

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
MRX_Martin skrev:
Jag behöver väll knappast säga att jag tycker du ska köpa en NSR...

Men... Är du 15 nu och har två säsonger framför dig tycker jag absolut du ska byta up dig :) , men har du bara en säsong kvar innan du får köra mellan...då...vetikatten... svårt val, då är det nog nästan bättre o spara pengarna till en ny hoj sen när du fyller 18... :va

Jag är 16 nu o kommer ta körkortet när våren kommer. Har redan börjat p ådet o så. Och jag fyller år i Augusti så det blir ju 2 somrar man kör nu innan man är 18!

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
Jag själv har en Nsr från -99. Jag importerade den själv i februari i år (2003) och började övningsköra samma dag som jag fyllde år (15 mars) har sedan dess kört ca 900 mil strypt. I början var det ju kul som fan att köra strypt med.. Men du tröttnar (precis som alla 125:eek:r förmodligen). Köpte för ett tag sedan ett trimsystem till den av märke figaroli. Har kört ca 50 mil med det och nu är det ju faktiskt kul (jag har bytat munstycke med, för att förebygga att den ska skära). Nu går den skit bra. Den accar som fan efter 8-9000 varv upp till rött. Den orkar varva ut nu med. Har utan problem varvat ur till rött i femman med sen i sexan tar det emot lite. Men det är inga problem. Under detta snart året jag har haft min Nsr som hade gått 1800mil när jag köpte den och nu 2800mil har jag haft absoulut INGA SOM HELST problem med. Jag har bytat slitdelar så som drev, kedja, tändstift och sånt som man måste byta. Men har aldrig behövt byta något annat. Så jag är klart nöjd. Är det något annat speciellt du undrar om NSR:en så fråga bara. Jag är iallafall Skit nöjd med min. :tummenupp

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
nåra saker som du ska fundera över, innan du ens funderar på å byta...

fråga 1: har du fullständig skyddsutrustning?
fråga 2: Har du pengar så du kan ta kortet?
fråga 3: Har du pengar så du kan försäkra, skatta, betala slitdelar och bensin?
fråga 4: om något går sönder vilken blir dyrast att laga?
fråga 5: NSRen har gått 2700mil, har den gått strypt hela tiden? Är kolven bytt?

Tips 1: utgå alltid ifrån att du kommer förlora istortsett allt du köper.
Tips 2: tänk på att om du köper NSRen så kommer allt bli dyrare, försäkring, skatt å reservdelskostnader.
Tips 3: Spara, Spara, Spara, Spara!!!! Det ÄR DYRT att ha Motorcykel... väldigt dyrt.
Tips 4: Skaffa ordentlig Skyddsutrustning... det är värt det.

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Fluxir skrev:
nåra saker som du ska fundera över, innan du ens funderar på å byta...

fråga 1: har du fullständig skyddsutrustning?
fråga 2: Har du pengar så du kan ta kortet?
fråga 3: Har du pengar så du kan försäkra, skatta, betala slitdelar och bensin?
fråga 4: om något går sönder vilken blir dyrast att laga?
fråga 5: NSRen har gått 2700mil, har den gått strypt hela tiden? Är kolven bytt?

fråga 1: Jag har INTE fullständig skyddsutrustning...
Fråga 2: Jag har lagt undan 6000kr till resten av körkortet, håller på med teorin o har betalat böckerna och det.
Fråga 3: Om jag byter har jag cirka 8000kr över.
Fråga 4: Skulle tro att TZR'n är lite billigare ;)
Fråga 5: Inte en aning :p

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...