uarr.se - info/frågetråd

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Nu när saker och ting börjar fungera så tyckte jag det passade bättre att ordna en info/fråga-tråd om vår sida än att fortsätta med den gamla tråden.

Adressen till sidan är: www.uarr.se

Kostnad för att vara med är 50:- för ett år. Då får man slänga upp 95MB (97280kB) bilder. Eventuellt överskott av pengar går till något kuligt :tummenupp

De som är med i dagsläget är:

:)
-----------------------------------------------------
Kryptonit www.uarr.se/kryptonit
JoS www.uarr.se/jos
ReDan www.uarr.se/redan
Taz
Bluegreengrey www.uarr.se/bluegreengrey
Simba
Ugluk
Kamikaze kid
Janne F

:(
M:et
zeal - www.uarr.se/zeal
Galne Dansken
Affe_R1
Penguin - www.uarr.se/penguin
Gurra H - www.uarr.se/gurra
Nike
Drutten www.uarr.se/drutten
Kongo - www.uarr.se/kongo
blub

Att tänka på vid inloggning är att användarnamn inte är känsligt för stora/små bokstäver, lösenordet är dock det.

När man loggat in finns tre knappar som inte finns innan:
"Skapa/ sortera mina album"
"Ändra i mina album"
"Min profil"
Sedan finns även alternativet
"Ladda upp bild"

Under min profil går det att byta lösenord.

För att sedan lägga upp bilder måste man först skapa ett nytt album. Albumet hamnar under en egen liten kategori som heter "Ditt användarnamn". Det går att skapa hur många album som helst (eller nästan iaf... jag vet inte om det finns någon gräns). Vilka album som ni skapar får ni bestämma själva.
T.ex. kan man skapa ett album som heter "Posörbilder på mig", ett som heter "Rörken", ett som heter... och lägga passande bilder i varje album.
Var bilderna läggs bestämmer man när man sedan laddar upp en bild.

Begränsning på bildstorlek finns i dagsläget. Den är ställd så att en bild får vara max 2MB stor och inte större än 2048 pixlar på bredd eller höjd. Om detta inte skulle räcka så är det bara att hojta till så ökar jag ännu mer.

När de som är med har skapat något album och lagt in någon bild så ordnar jag www.uarr.se/användarnamn när jag hinner.
Det går sedan att se i statistiken hur många som kommit in via den adressen. Statistiken hittar man genom att klicka på räknaren som finns på förstasidan.

I dagsläget går det bara att ladda upp en bild i taget. Det verkar finnas ett sätt för att kunna ladda upp flera och det är att använda "XP publishing wizard". Detta kräver att man kör windows XP på datorn.
Själv har jag inte XP så jag kan inte testa, men någon som har det kanske vill försöka?
Den som först anmäler sig frivillig får lite instruktioner från mig. Fungerar det så kan förhoppningsvis alla som kör XP iaf ladda upp flera bilder samtidigt.
Galleriknåparna jobbar med att få till en lösning så att alla ska kunna ladda upp fler bilder men det verkar vara krångligt att få till. Det är bara om man är administratör i galleriet och samtidigt har fulla rättigheter på webservern som det finns ett sätt.

Utseendet på galleriet är inte riktigt bestämt än. Det finns några alternativ (som test) i dagsläget:
http://www.uarr.se/galleri/index.php?theme=default
http://www.uarr.se/galleri/index.php?theme=eyeball
http://www.uarr.se/galleri/index.php?theme=fruity
http://www.uarr.se/galleri/index.php?theme=hardwired
http://www.uarr.se/galleri/index.php?theme=igames
http://www.uarr.se/galleri/index.php?theme=mac_ox_x
http://www.uarr.se/galleri/index.php?theme=project_vii
http://www.uarr.se/galleri/index.php?theme=rainy_day
http://www.uarr.se/galleri/index.php?theme=water_drop

Last edited:

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lite info...

Den bild som syns framför erat eget galleri, dvs den som finns på denna nivå i galleriet...
http://www.uarr.se/galleri/index.php?cat=1
...är den bild som ni senast har laddat upp.

Däremot så går det att själv välja vilken bild som visas framför de album ni skapar, dvs nivån efter (när man klickat på någons galleri eller använder uarr.se/namn)

Om ni tycker jag låter virrig och inte förstår får Pingvinen försöka förklara istället. :rolleyes:

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Ursäkta om jag är helt dum i huvet men jag kan inte hitta vart jag ska ladda upp bilderna någonstans :va
Jag har letat igenom varenda pixel på skärmen och det FINNS ingen sån knapp :huvet
Skämtar du aprillo med mig :confused:

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
M:et skrev:
Ursäkta om jag är helt dum i huvet men jag kan inte hitta vart jag ska ladda upp bilderna någonstans :va
Jag har letat igenom varenda pixel på skärmen och det FINNS ingen sån knapp :huvet
Leta efter: "Ladda upp bild". Det står precis till vänster om: "Logga ut [M:et]"

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Om du använder temat "igames" (tror jag ställde in det som standard för tillfället) så hittar du det under snabela:et - @ - mellan "Albumlista" och "Senaste uppdateringar" :)

Testa annars att byta utseende genom att klicka på länkarna i mitt första inlägg för att se vilket utseende du gillar bäst och hittar i lättast.

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Se där, det var bara jag som var dum i huvet!!!
Nu ska det laddas bilder för fulla muggar! :banana

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Förra lördagen var jag på bröllop, var väldigt skoj fest, tog massa kort med min fina Pentax Optio S digitalkamera, 256 Mb minnet blev fullt frammåt 02 på natten och jag stoppar kameran i fickan...festen fortsätter.....

Jag vaknar nångång på förmiddagen, går upp å ska äta brunch med alla, tar upp kameran så ska vi börja kolla korten. Har fått en smäll på kanten till displayen så den har gått sönder.... :huvet :gnissla

mailar Pentax om displaybyte. Kostar 2625 kr. :kocko

köpte kameran i augusti för 5000 men tycker inte att det är värt att lägga så mycket på en reparation.

Får ta det på hemförsäkringen men nu är jag utan kamera ett tag...

Men jag kan ju förvarna om att www.uarr.se/Kreuger kommer att behövas framöver. :yoparty

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu när saker och ting börjar fungera kan jag börja ta emot $$
För att göra det enkelt får alla till 1 juni på sig att betala. Då borde jag hunnit träffa de flest ute vid Rörken, åkningar, Lunda, Tierp, mm...
De som ännu inte har testat att ladda upp bilder får då tid på sig att se så det fungerar också.

Kan även nämna att jag har gjort lite småfixningar yterligare... bl.a. skruvade jag snabbt ihop en liten logga på förstasidan. Den får vi väl byta ut när vi har fått ihop en ordentlig logga.

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Finns det någon möjlighet att lägga in en funktion så att bilder som är större än bildskärmen automatiskt anpassas till skärmen?
Det brukar funka när jag plockar upp bilder i explorer men inte på UaRR.se

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Finns det någon möjlighet att lägga in en funktion så att bilder som är större än bildskärmen automatiskt anpassas till skärmen?
Det brukar funka när jag plockar upp bilder i explorer men inte på UaRR.se

Nepp, det är ingen funktion som finns vad gäller websidor utan det är internet explorer som trixar med förminskning.

Jag kan däremot ställa in en standard "mellanstorlek" på alla bilder om det är önskvärt av alla. Exempelvis om man klickar på en miniatyrbild så får man upp bildsidan och då med bilden i kanske 640x480 och om man sedan klickar på den så får man se ursprungsstorlek (om den är större).

Nackdelen med det är att alla mellanbilder skapas på servern och då tar även de plats så att de 95 megabyten inte räcker lika långt. T.ex. om du laddar upp en bild som är 250 kB så skapas ytterligare en på kanske 150 kB (+ minibilden som är ca 4-5 kB, men den skapas även i dagsläget)

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ska vi ha någon sida med info om UaRR också kanske?
Där det står lite om vår inofficiella klubb...

Finns det någon som vill skiva ihop en lite snutt i sånt fall?

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Kryptonit skrev:
Nepp, det är ingen funktion som finns vad gäller websidor utan det är internet explorer som trixar med förminskning.

Jag kan däremot ställa in en standard "mellanstorlek" på alla bilder om det är önskvärt av alla. Exempelvis om man klickar på en miniatyrbild så får man upp bildsidan och då med bilden i kanske 640x480 och om man sedan klickar på den så får man se ursprungsstorlek (om den är större).

Nackdelen med det är att alla mellanbilder skapas på servern och då tar även de plats så att de 95 megabyten inte räcker lika långt. T.ex. om du laddar upp en bild som är 250 kB så skapas ytterligare en på kanske 150 kB (+ minibilden som är ca 4-5 kB, men den skapas även i dagsläget)

Guu nejtack, sådana funktioner blir jag bara vansinning på!
Alla har väl bredband och större än 17" nuförtiden?

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kryptonit skrev:

Nu har det ju gått ett tag (fast säsongen och kortknäppandet har väl knappt kommit igång än).

Ska vi köra på utseendet som jag ställde in att vara standard, dvs?
Tänkte i sånt fall byta ut den jobbiga lilla gubben i överdelen och ersätta den med en hoj eller så.

Är det något mer som kan vara trevligt att ha på sidan eller som ni vill förändra?

Kan även nämna att om ni tappar bort lösen eller något när jag håller på att flytta (kommer kanske inte vara ute på nätet så mycket då) kan ni peta lite på JoS istället. Han har också rätt att mickla med allt sånt i galleriet.

Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Kryptonit skrev:
Nu har det ju gått ett tag (fast säsongen och kortknäppandet har väl knappt kommit igång än).

Ska vi köra på utseendet som jag ställde in att vara standard, dvs?
Tänkte i sånt fall byta ut den jobbiga lilla gubben i överdelen och ersätta den med en hoj eller så.

Är det något mer som kan vara trevligt att ha på sidan eller som ni vill förändra?

Kan även nämna att om ni tappar bort lösen eller något när jag håller på att flytta (kommer kanske inte vara ute på nätet så mycket då) kan ni peta lite på JoS istället. Han har också rätt att mickla med allt sånt i galleriet.

Byter du ut alladin där uppe så blir sidan perfekt. Och man måste ta och skaffa en digitalare snart : )

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
Jag vet att jag är sent ute, men kan jag få vara med också? Själv har jag ingen kamera f.n. men en kompis till mig har och han tar väldigt bra bilder. Han var ute på Rörken 31/5 och tog en hel del bilder.Hans kamera är den mest avancerade jag har sett och han är intresserad av att lägga ut bilder. Dock har han inte bredband och tänker inte skaffa sig. Jag skulle kunna lägga ut hans blder så småningom, kanske jag också skaffar mig en kamera. Betalningen är ju inga problem, jag kan betala per postgiro om det är enklare.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...