Ubåtsresa

Shakespeare

Ogillar vivisektionister
Gick med
18 Oct 2009
Hoj
En svart en...
Jag funderar på att köra Växjö-Kiel tur och retur nästa helg (Ner på lördag, upp på måndag). Det ser ut att vara ca 55 mil. Jag har ingen erfarenhet av att göra så långa turer och undrar om ni som har kuskat runt lite har lust att ge mig några synpunkter och tips:

Jag åker förstås genom Danmark, men bör man ta bron eller färjan Helsingborg-Helsingör?

Målet är orten Laboe vid kusten. Där finns världens enda kvarvarande ubåt av typ VII - alltså den man känner igen från filmer som "Das Boot". Den ubåten vill jag se!

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Ett alternativ kan vara att ta natt färjan på fredagen till Travemunde från Malmö eller Trelleborg .

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Hoj
nere på 800cc tot.
Om det är fint väder skall du helt klart ta bron om du inte åkt den tidigare, rätt schysst vy och ett grymt byggnadsverk dessutom. Annars är färjan kanske att föredra, med du får iofs ändå köra ungefär samma sträcka men på danmarksidan.

Ett långresetips är att "portionsförpacka" underkläder i plastpåsar så att du snabbt kan får fram ett torrt kit efter ev. regn. Strumpor, kallingar & t-shirt. Glöm för all del inte regnstället, med den sommar som varit har jag svårt att tro att hösten blir så mycket bättre. Annars är det bara att tanka Visakortet och köra :yoparty

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
tufft, har du mer info om den?

Googla på tex Diesel house double acting twostroke diesel så finns det mycket att läsa.

Det är en dubbelverkande Burmeister&Wain 8 cyl inline tvåtakts diesel av liknande typ som MAN-dieslarna tyskarna använde i fickslagskeppen. Märkeffekt vid 115 rpm Denna motor har försörjt Köpenhamn med el i 40 år.

I beskrivningstexten till denna film finns lite data. (du får kolla på filmen på YT, så att du kan se texten.)

http://www.youtube.com/watch?v=AnTnXp3LUUU

Last edited:

Shakespeare

Ogillar vivisektionister
Gick med
18 Oct 2009
Hoj
En svart en...
Det låter som en rolig och intressant resa !

Här går det att läsa mer om typ VII och andra ubåtar.
http://www.uboat.net/

Lycka till !
/Peter
Tackar! Ja, det är en riktigt bra sida! Med den resursen och ett par böcker i ämnet känner jag mig redo att beskåda U-995

http://en.wikipedia.org/wiki/File:U-995_Marineehrenmal_Laboe.jpg

Om det är fint väder skall du helt klart ta bron om du inte åkt den tidigare, rätt schysst vy och ett grymt byggnadsverk dessutom. Annars är färjan kanske att föredra, med du får iofs ändå köra ungefär samma sträcka men på danmarksidan.

Okej... Jag antar att bron dessutom medför kortare restid.

Ett långresetips är att "portionsförpacka" underkläder i plastpåsar så att du snabbt kan får fram ett torrt kit efter ev. regn. Strumpor, kallingar & t-shirt. Glöm för all del inte regnstället, med den sommar som varit har jag svårt att tro att hösten blir så mycket bättre. Annars är det bara att tanka Visakortet och köra :yoparty

Bra tips ur standardtipssortimentet! Jag hade säkert inte tänkt på det! Portionsförpackning, extra handskar och nyimpregnerat regnställ blir det. Impregnerar man allvädersställ förresten? Gör ni det? Sprejar lite på utsatta partier, kanske?

Om du vill kan du ju även planera så att du kan besöka Diesel House i Köpenhamn en av de veckodagar då de startar den stora.

Det blir inte tid till det. Maskinen var dock en tämligen rejäl pjäs! Jag ska tipsa min bror om "Diesel house". Det är han som är ingenjören i familjen...

Fler synpunkter?

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag hade tagit Öresundsbron för du åker väl färjan Rödby - Puttgarden sen ändå? Men känner du att du vill ha en paus så är ju kanske färjan H-H att föredra för där hinner du ju både tanka in lite och tappa av lite utan att stå helt still.
Och ta det för hundan lugnt i Danmark. Polisen där kör civilbilar på motorvägen och håvar in stålar..
Jag såg senast en Focus Kombi av andra generationen.
Lurigt..

Det var denna du skulle titta på? http://www.deutscher-marinebund.de/u995_geschichte_english.htm

Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Om du vill kan du ju även planera så att du kan besöka Diesel House i Köpenhamn en av de veckodagar då de startar den stora.

http://www.youtube.com/watch?v=D24EMlA8Bzc&feature=related

Mää...

Inga tändstift är gej, ju!! Frust UTAN pust i 4-takt - helt fel juh!! Har sett/åkt ångmaskiner med mer teknikpustarkänsla OCH dito frust. Vilket levande ångloksmuseum i detta land ger mer bang/buck. T o m ett gammalt tryckluftslok från Idkerberget/Tuna-Hästberg/var-det-nu-var-det-hamnade-1969. Numera i Risten-Lakviks gruvmuseum.
*besvikelse*

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mää...

Inga tändstift är gej, ju!! Frust UTAN pust i 4-takt - helt fel juh!! Har sett/åkt ångmaskiner med mer teknikpustarkänsla OCH dito frust. Vilket levande ångloksmuseum i detta land ger mer bang/buck. T o m ett gammalt tryckluftslok från Idkerberget/Tuna-Hästberg/var-det-nu-var-det-hamnade-1969. Numera i Risten-Lakviks gruvmuseum.
*besvikelse*

Det är en dubbelverkande tvåtaktare :ajjabajja

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Det är en dubbelverkande tvåtaktare :ajjabajja

Jag syftade på (den goa, synliga) kamaxelsynken iofs som gick i mina ögon nära 2x4-takt=8 cyllar. (fel av mig map motortakt!). Ser ÄNDÅ inte tjusningen över ens ett simpelt tryckluftslok.. :D Även lok flyter! (bara man sträcker en köl under det!)

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag syftade på (den goa, synliga) kamaxelsynken iofs som gick i mina ögon nära 2x4-takt=8 cyllar. (fel av mig map motortakt!).

Nu spammar jag i en ubåtstråd, men var såg du ngn kamaxel?

Det här är en dubbelverkande tvåtaktare med kolvstyrda portar. Oken som rör sig på varje cylinder förbinder den genomgående kolvstången via dragstänger till veven.

Den här motorn går inte på tryckluft, den bara bara startas på luft, det är full förbränning i filmen. Var länge världens största dieselmotor.

Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Fler synpunkter?

Öresundsbron kostar (bilpriser) 300 spänn enkel resa. Rödby/Puttgarden kostar ÅTTA HUNDRA SPÄNN för en bil och två vuxna enkel. Kanske billigare med hoj men dyrt var det.

Färjan går varje halvtimme. Jag sneglade mot mc-platsen och det var snålt med spännband så ta med ett eller två extra.

Ta med öronproppar, skönt när man åker långt.

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Nu spammar jag i en ubåtstråd, men var såg du ngn kamaxel?

Det här är en dubbelverkande tvåtaktare med kolvstyrda portar. Oken som rör sig på varje cylinder förbinder den genomgående kolvstången via dragstänger till veven.

Den här motorn går inte på tryckluft, den bara bara startas på luft, det är full förbränning i filmen. Var länge världens största dieselmotor.

Ok, då fattar jag. Trodde man såg vevaxelrörelserna (jag skrev KAMaxel..) på oken. Stora dieslar gör sig sällan på bild - egen erf.. Har i efterhand inte fattat det stora jag upplevt i stundens plåtande. Är ändock mer upphetsad över enkelkolvs/tvåkolvs gruvlok, helst i det realistiska mörkret under jord. Men jag erkänner att jag gnäller långt från tråden.. :)

Din och andras gamla vadmalstampar är ju ett underbart skönt inslag i kulturarvet.. ;) Morfars storebror (gammelfarbror i vår släkt. Hade en riktigt fin tändkulemotor av det gamla snittet. Jag minns som småtting styret och entusiasmen kring avfärden med den avskalade fiskebåten. De två 20-talisternas kunskap hade jag gärna tagit i arv!

Last edited:

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Mää...

*besvikelse*
Tänk att stå bakom gasreglaget på den.. Mer macho än så blir det ju inte!? Gej?.. Näääe.:va

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Mycke' dieselsnack här... :D Men, bron eller färjan?
Färjan om det blåser småspik. Kan vara läbbigt att köra långa broar med stark (sid-)vind. Riktigt obehagligt. Färjan om du behöver en paus, en bensträckare, snabbfika (snabb fika alltså - den tar ju bara 20 minuter).

Bron i annat fall. Tycker jag, jag gillar bron. Mäktig känsla att köra "över havet". Vackert, om vädret är ok. Sen kan det ju finnas andra faktorer när du kör från Växjö - kortaste vägen, bra flyt, undvika rusningstrafik i storstadsområdena å sånt.

Fast det kan bli mycket motorväg ned till Kiel. Har du kollat på kartan om du kan välja mindre vägar (omvägar) som gör själva körningen roligare? Det tar förstås mer tid än att skava motorväg i tiotals mil, men det kan göra totalupplevelsen så mycket större.

Last edited:

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Färjor i alla ära, men visst är det väl roligare att köra själv?
Öresundsbron tar 190 spänn enkelresa för mc och Stora Bältbron typ 130 har jag för mig.
Det blir visserligen typ tio mil längre om du skall till Kieltrakten än om du åker färja mellan Danmark-Tyskland, men som sagt... visst är det väl roligare att köra själv?
...och om man gillar byggnadsverk är ju faktiskt Stora Bältbron rätt fräck...

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Ducati Hyperstrada
Öresundsbron kostar (bilpriser) 300 spänn enkel resa. Rödby/Puttgarden kostar ÅTTA HUNDRA SPÄNN för en bil och två vuxna enkel. Kanske billigare med hoj men dyrt var det.

Färjan går varje halvtimme. Jag sneglade mot mc-platsen och det var snålt med spännband så ta med ett eller två extra.

Ta med öronproppar, skönt när man åker långt.

Bron kostar 190 kr för MC :).

Hur som helst så skulle jag välja färjan från helsingborg och köra sträckan i danmark istället, grymt mycket trevligare körsträcka (småvägar längs med kusten) på den sidan sundet jämfört med vår tråkiga motorväg (helsingborg-malmö är verkligen urtråkig!).
Fast å andra sidan.. har man aldrig kört över bron kanske det kan vara en upplevelse i sig. Tjaa, blir nog bra oavsett hur du gör... du kör hoj ju! :D

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år