Udda växlingsproblem

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Hej alla mekgurus!

Tänkte återigen sätta er expertis på prov då min egen inte har räckt till. Objektet är en SV650 från 2000 som tillhör min flickvän, som för övrig slipper köra med grön/vit skylt bakpå sedan två timmar tillbaka :)

Denna hoj har börjat med en konstig sak vid växling (både upp och ner). Man kan bara växla en växeln upp/ner "i taget". Mellan varje växling måste man släppa ut kopplingen för att kunna växla till nästa växel, vilket är minst sagt irriterande. Vill dessutom gärna ha bort alla onödiga störmoment för min nybakade hojflicka i trafiken.

Känslan när man växlat en gång och sen direkt försöker växla ytterligare ett steg är att växelspaken är lite 'slapp'. Den fjädrar tillbaka som växelspakar bör, men när man trycker ner de igen så är det inget direkt motstånd och inget som händer i lådan vad det verkar.

Någon som har en aning om vad detta må kunna bero på?

MVH
Mikael
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man måste ju låta växelspaken fjädra tillbaks helt efter att man lagt en växel på alla hojar. Det är för att hakarna på "shift pawl" ska kunna ta omtag kulissrullens kuggar. Det är ofta därför man missar en växel, man spänner sig tex av att hojen går på bakhjulet och låter omedveten foten ligga emot undersidan på växelpeten som därmed aldrig släpps tillbaka helt. Då går det inte att få i nästa växel.

Att man måste släppa ut kopplingen en kort dutt vid varje växel vid tex nedväxlning är rätt normalt, speciellt om det rullar sakta och man håller på och växlar ned från höga växlar inför ett rödljus.
 
Last edited:

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Problemet är dock detsamma oavsett om du så vilar vänsterfoten på tanken en stund (med kopplingen indragen då) och sen försöker växla igen. Men du lyckades nog komma med en bättre beskrivning av känslan än jag. Det är precis som om man växlar och inte släpper tillbaka växelföraren helt innan man försöker peta i nästa växel.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Problemet är dock detsamma oavsett om du så vilar vänsterfoten på tanken en stund (med kopplingen indragen då) och sen försöker växla igen. Men du lyckades nog komma med en bättre beskrivning av känslan än jag. Det är precis som om man växlar och inte släpper tillbaka växelföraren helt innan man försöker peta i nästa växel.

Det är som sagt normalt, i synnerhet på nya lådor, att man måste släppa ut kopplingen en dutt för att snabbare passera en växel man inte vill köra på. I synnerhet vid nedväxling. För att det ska gå klonkfritt fodrar många hojar även mellangas innan man trycker i nästa längre växel. Det är ju osynkade lådor på hojar.
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Det är som sagt normalt, i synnerhet på nya lådor, att man måste släppa ut kopplingen en dutt för att snabbare passera en växel man inte vill köra på. I synnerhet vid nedväxling. För att det ska gå klonkfritt fodrar många hojar även mellangas innan man trycker i nästa längre växel. Det är ju osynkade lådor på hojar.

Jaha. Du har bevisat din kunnighet många gånger om på detta forum så jag betvivlar inte att det stämmer det du säger, jag ahr bara aldrig varit med om detta förut? Det har inte varit såhär tidigare på denna hoj, utan en dag så var man tvungen att "mellanköra" lite på varje växel när man ska växla ner ett par hack. Det är inte heller då och då detta måste göras utan det har gått ifrån att aldrig behövts till att behövas varje gång, och ibland krånglar det lite extra.

Ett exempel: jag körde för en timme sedan på en femtiväg när en cyklist plötsligt ser något extremt intressat på andra sidan gatan och kastar sig över körbanan. Jag fick då bromsa in ganska kraftigt från fjärde växeln till stillastående. När jag sen skulle ha i ettan igen fick jag stå och trixa med koppling-mellangas- och växlande en stund för att kunna köra iväg, det var nämligen inte varje gång som det bara funkade att kopplingsdutta och sen växla ytterligare en gång utan lite knixande behövdes.

Det stämmer säkert det du säger att det inte är helt ovanligt, men känns det inte lite som något är fel när detta fenomen plötligt bara uppkommer och blir ett permanent tillstånd snarare än att det behövs emellanåt?

Hoppas jag inte låter kritisk eller liknande för det är absolut inte min mening, är bara väldgt undrande :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja då är det ju en annan sak förstås. Men annars är det just sådär på många hojar, att om man tex klantat till det genom att bromsa till stillastående och sitter där med en hög växel i, ja då blir straffet ett pyssel att tråckla sig ned till ettan. Man kan få släppa ut kopplingen en pull på varje växel för att komma till nästa växel, mellangas osv.

Har det kommit plötsligt är det ju dock konstigt, det kan ju isf beror på oljebyte till en annan kvalité/viskositet, för spänd kedja, växelpeten har fått sig en smäll vid en klotning så att ngt i växelförarmekanismen blivit böjt etc etc
Jaha. Du har bevisat din kunnighet många gånger om på detta forum så jag betvivlar inte att det stämmer det du säger, jag ahr bara aldrig varit med om detta förut? Det har inte varit såhär tidigare på denna hoj, utan en dag så var man tvungen att "mellanköra" lite på varje växel när man ska växla ner ett par hack. Det är inte heller då och då detta måste göras utan det har gått ifrån att aldrig behövts till att behövas varje gång, och ibland krånglar det lite extra.

Ett exempel: jag körde för en timme sedan på en femtiväg när en cyklist plötsligt ser något extremt intressat på andra sidan gatan och kastar sig över körbanan. Jag fick då bromsa in ganska kraftigt från fjärde växeln till stillastående. När jag sen skulle ha i ettan igen fick jag stå och trixa med koppling-mellangas- och växlande en stund för att kunna köra iväg, det var nämligen inte varje gång som det bara funkade att kopplingsdutta och sen växla ytterligare en gång utan lite knixande behövdes.

Det stämmer säkert det du säger att det inte är helt ovanligt, men känns det inte lite som något är fel när detta fenomen plötligt bara uppkommer och blir ett permanent tillstånd snarare än att det behövs emellanåt?

Hoppas jag inte låter kritisk eller liknande för det är absolut inte min mening, är bara väldgt undrande :)
 
Last edited:

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Ja då är det ju en annas sakt förstås. Men annars är det just sådär på många hojar, att om man tex klantat till det genom att bromsa till stillastående och sitter där med en hög växel i, ja då är det ett pyssel att tråckla sig ned till ettan. Man kan få släppa ut kopplingen en pull på varje växel för att komma till nästa växel, mellangas osv.

Har det kommit plötsligt är det ju dock konstigt, det kan ju isf beror på oljebyte till en annan kvalité/viskositet, för spänd kedja, växelpeten har fått sig en smäll vid en klotning så att ngt i växelförar mekanismen blivit böjt etc etc

Ja det känns lite spontant som att växelföraren av någon anledning inte gör sitt jobb fullt ut så att det det finns lite förande kvar att göra; vilket sker först då motorn börjar slevas runt

Har herrn möjligen något bra förslag på vad man ska börja att kika på? Ska börja med att se över växelföraren så fort det slutar regna över linköping. Den har vält från stillastående vet jag; är det bara på utsidan växelförarmekanismen kan ha skadats eller måste man med otur öppna motorn? och framförallt; kan det vara skadligt för motorn att köra hojjen när den är som den är?

ps: ursäkta mina kolon/semikolon; datorn fick just lite märkligt humör:
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Tänker oxo på om du bytt olja i samband eller att det är dags att byta olja.
Alternativt spänt kejdan eller så.


Ja då är det ju en annan sak förstås. Men annars är det just sådär på många hojar, att om man tex klantat till det genom att bromsa till stillastående och sitter där med en hög växel i, ja då blir straffet ett pyssel att tråckla sig ned till ettan. Man kan få släppa ut kopplingen en pull på varje växel för att komma till nästa växel, mellangas osv.

Har det kommit plötsligt är det ju dock konstigt, det kan ju isf beror på oljebyte till en annan kvalité/viskositet, för spänd kedja, växelpeten har fått sig en smäll vid en klotning så att ngt i växelförarmekanismen blivit böjt etc etc
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det känns lite spontant som att växelföraren av någon anledning inte gör sitt jobb fullt ut så att det det finns lite förande kvar att göra; vilket sker först då motorn börjar slevas runt

Har herrn möjligen något bra förslag på vad man ska börja att kika på? Ska börja med att se över växelföraren så fort det slutar regna över linköping. Den har vält från stillastående vet jag; är det bara på utsidan växelförarmekanismen kan ha skadats eller måste man med otur öppna motorn? och framförallt; kan det vara skadligt för motorn att köra hojjen när den är som den är?

ps: ursäkta mina kolon/semikolon; datorn fick just lite märkligt humör:

Det är innanför kopplingskorgen som kulissrullens spärrhjulsmekanismen sitter. Denna påverkas av shift pawl med sina två hakar, en för uppväxling en för nedväxling. Har någonting blivit böjt i denna mekanism (tex av att cykeln vält och fått en smäll på växelpeten) så blir det bli så att hakarna inte är centrerade. Dvs det bli olika stor dödgång i shiftpawlen och därmed även i växelpeten. Då blir felyttringen sådan att det endera blir bökigt att växla upp (stor dödgång uppåt) eller bökigt att växla ned (stor dödgång nedåt)
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Okej, men problemet gäller vid både upp och nedväxling, kan man då bocka av att just den mekanismen är skadad?

Oljan byttes i våras, cirka 100 mil sedan, så jag antar att det också kan räknas bort. Kedjespänningen har inte pillats med i år heller.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Okej, men problemet gäller vid både upp och nedväxling, kan man då bocka av att just den mekanismen är skadad?

Oljan byttes i våras, cirka 100 mil sedan, så jag antar att det också kan räknas bort. Kedjespänningen har inte pillats med i år heller.

Ja då kan du bocka ev det.

Men om ni tex bytt olja för bara 100 mil sedan och denna olja ger lite mindre dragging vid frikoppling så kan ju tex fenomenet uppstå. Det tar ju några mil innan den nya oljekvaliten invaderat kopplingspaketets alla spalter. Om det är vajerkoppling kolla även att det är rekommendera spel i vajer vid full utsläppt koppling.

Det som händer när du släpper ut kopplingen en dutt vid tex nedväxling är ju alltså att du ruckar lite på kugghjulens inbördes lägen så att klorna på dreven matchas ihop med resp kugglucka på sin motpart för nästa växelläge. Dvs man synkroniserar drevparen manuellt.
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Ja då kan du bocka ev det.

Men om ni tex bytt olja för bara 100 mil sedan och denna olja ger lite mindre dragging vid frikoppling så kan ju tex fenomenet uppstå. Det tar ju några mil innan den nya oljekvaliten invaderat kopplingspaketets alla spalter. Om det är vajerkoppling kolla även att det är rekommendera spel i vajer vid full utsläppt koppling.

Det som händer när du släpper ut kopplingen en dutt vid tex nedväxling är ju alltså att du ruckar lite på kugghjulens inbördes lägen så att klorna på dreven matchas ihop med resp kugglucka på sin motpart för nästa växelläge. Dvs man synkroniserar drevparen manuellt.

Bra förklarat. Oljan har jag för mig är Castrols delsyntet, men efter att surfat runt på diverse apriliaforum vet jag att bra olja kan vara dålig olja i fel motorcykel.

Men då har jag en liten checklista att ta tag i ikväll: inspektera växelföraren och inspektera kopplingsvajjerspelet.

Men som sagt, kan det vara skadligt för motorn att köra runt med detta problem? Det känns spontant inte så men vill gärna slänga ut frågan till någon som går på mer än känsla ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bra förklarat. Oljan har jag för mig är Castrols delsyntet, men efter att surfat runt på diverse apriliaforum vet jag att bra olja kan vara dålig olja i fel motorcykel.

Men då har jag en liten checklista att ta tag i ikväll: inspektera växelföraren och inspektera kopplingsvajjerspelet.

Men som sagt, kan det vara skadligt för motorn att köra runt med detta problem? Det känns spontant inte så men vill gärna slänga ut frågan till någon som går på mer än känsla ;)

Är det Castrol GPS-olja så är den känd för att vara väl hal i vissa kopplingar, men funka bra i andra. Om man får problem med för hal olja så yttrar sig ju detta oftast i kopplingsslir vid vridmax vilket ju inte du har. Men i ditt fall så kan ju en sidoeffekt av den låga friktionen vara att frikopplingen blir så god att kärvheten mellan drev och axel i den rätt nya lådan övervinner det lilla frikopplingsmomentet från kopplingen som annars brukar räcka för att synka ihop dreven. Isf borde dina probelm vara mer accentuerade vid varmkörd låda än vid kall. För vid kall olja är det överförda frikopplingsmomentet större från kopplingen, vilket man ofta kan känna när man lägger i ettan första gången för dagen med kall nystartad motor.
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Allt är i och för sig relativt men hojjen och lådan är åtta år gammal. Något kopplingsslir vid vridmax har jag inte märkt av alls precis som du säger. Dock stämmer det bra att det var Castrol GPS-olja vi pyttsade i hojjen i våras när vi köpte den.

Om jag inte missuppfattar dig så verkar du tycka att chansen är stor att det är oljan som ger upphov till problemet?

Var just ute och kikade lite. Hojjen har gått ca 60 mil sen oljebyte om detär intressant.
Jag testade att växla upp och ner vid stillastående. Kan vara inbillning men jag tyckte det gick lite bättre att växla nu när hojjen var kall, ibland gick det att växla 2 hack i stöten så att säga. Dock när jag växlade från ettan till tvåan och till trean ville inte trean hoppa i ordentligt, precis som diskuterats i hela tråden. Dock så när jag släppte ut kopplingen långsamt så hoppade inte växeln i ordentligt alls utan man hörde hur dreven bara låg emot kuggluckorna om du beskrev innan, med ett hackande ljud som följd. Precis som om växelföraren vid andra växlingen bara förflyttade drevet en liten liten bit.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Allt är i och för sig relativt men hojjen och lådan är åtta år gammal. Något kopplingsslir vid vridmax har jag inte märkt av alls precis som du säger. Dock stämmer det bra att det var Castrol GPS-olja vi pyttsade i hojjen i våras när vi köpte den.

Om jag inte missuppfattar dig så verkar du tycka att chansen är stor att det är oljan som ger upphov till problemet?

Var just ute och kikade lite. Hojjen har gått ca 60 mil sen oljebyte om detär intressant.
Jag testade att växla upp och ner vid stillastående. Kan vara inbillning men jag tyckte det gick lite bättre att växla nu när hojjen var kall, ibland gick det att växla 2 hack i stöten så att säga. Dock när jag växlade från ettan till tvåan och till trean ville inte trean hoppa i ordentligt, precis som diskuterats i hela tråden. Dock så när jag släppte ut kopplingen långsamt så hoppade inte växeln i ordentligt alls utan man hörde hur dreven bara låg emot kuggluckorna om du beskrev innan, med ett hackande ljud som följd. Precis som om växelföraren vid andra växlingen bara förflyttade drevet en liten liten bit.

Det kan ju vara så att en skiftgaffel är krökt, men det sker inte utan att den som gjort det märkt ngt, typ stampat i en växel eller lagt hojen på vänstersidan så att peten fått en smäll tex.

Den spottar inte ur några växlar på fullgas? Det brukar vara vanligt vid krökta gaffler.
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Det kan ju vara så att en skiftgaffel är krökt, men det sker inte utan att den som gjort det märkt ngt, typ stampat i en växel eller lagt hojen på vänstersidan så att peten fått en smäll tex.

Den spottar inte ur några växlar på fullgas? Det brukar vara vanligt vid krökta gaffler.

Nej några sånna problem finns inte alls, testade senast igår att fullgasa på tvåan utan några som helst problem. Kikade just på växelföraren och den har inga direkta märken i sig heller, ser allmänt hel och fin ut.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej några sånna problem finns inte alls, testade senast igår att fullgasa på tvåan utan några som helst problem. Kikade just på växelföraren och den har inga direkta märken i sig heller, ser allmänt hel och fin ut.

Shift pawlen gör det längsta slaget från ettan till tvåan och vice versa, eftersom man då inte bara ska dra kulissrullen till nästa växel, utan även passera friläget. Så trean skulle inte vara det stora problemet om det var en krökt shift pawl.
Bäst vore om du fick prova en annan likadan Sv från ngn här, eller låta en annan Sv-ägare prova er hoj. Då märker man ju om det är hjärnspöken eller ej.

Jag tror dock att det bara är kopplingen som frikopplar så fullständigt att drevparens klor står klo mot klo isf klo mot lucka. Då går inte peten hela vägen eftersom det är stopp i sidoförflyttningen. Har man bara ett litet frikopplingsmoment från kopplingen så ruckas däremot drevparen snabbt i förhållande till varandra och klon kan glida in i en passerande lucka.

Jag tror att din låda är heeelt ok. Bara det att den nya oljan frikopplar "för" bra. Dvs nu är din låda som många andras. Men prova med en annan olja vetja! Filter behöver du ju inte byta.
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Jag får låta flickan min avgöra om hon kan köra säsongen ut med en massa mellangasande eller om hon vill byta olja direkt. Annars passar det ju bra att byta lagom till vinterkonserveringen. Har flera kompisar som kör på oljan som säljs hos en viss temaaffär för motorfordon med gott resultat så man kanske skulle testa den i hennes hoj då, eller har du någon särskild i tanke som skulle få frikopplandet att ske inte fullt så bra så att säga?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag får låta flickan min avgöra om hon kan köra säsongen ut med en massa mellangasande eller om hon vill byta olja direkt. Annars passar det ju bra att byta lagom till vinterkonserveringen. Har flera kompisar som kör på oljan som säljs hos en viss temaaffär för motorfordon med gott resultat så man kanske skulle testa den i hennes hoj då, eller har du någon särskild i tanke som skulle få frikopplandet att ske inte fullt så bra så att säga?

Jo biltemas helsynt MC-racingolja lär funka bra i kopplingar.
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Blir till att testa, hur många mil kan man tänkas behöva köra innan oljan körts in? Jag trodde några mil räckte men fick känslan av att du tyckte 100mil inte var jättemycket
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top