Underhållsladda mc-batteri i lägenhet

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
undrar om det kan innebära någon risk att underhållsladda sitt mc batteri i lägenheten över vintern, tänkte på om det är nån fara har nån gjort det?

Varför kopplar du inte ur batteriet bara.. ladda det då sen montera bort laddaren och låt det stå över vintern utan laddning ladda det till våren igen, montera det i hojen.

Jag anser det e idiotiskt att underhålls ladda batterierna hela tiden.

Sen sliper du risken att du burnar i lägenheten på fyllan.

Laddningen är väl bara ca 0.8 ampere .Är nog större risk om man släpper sej när man rökar

Spännande fråga, risken är att det blir laddat möte med sambon, ohm hon ens märker det dvs, inga sladdbarn som kan snubbla på det & slå en volt?
Har du en strid ström av besökare i lägenheten? ställ det på säkert ställe!

Det viktigaste man ska tänka på när man underhållsladdar, är att batteriet har roligt.

Last edited:
... och släkt med Oldsberg :-)

Har testat detta och kan intyga att det blev en massa skäll när frugan upptäckte det :brinnerup (men något måste man väl ha köket till?)

Det är i regel inte tillåtet att ladda ett batteri som kan avge gas och syra och därmed utgör en brandrisk i en lägenhet.

Presic det vad det jag funderade på om det kan avge gas syra ,står på ctek laddaren att man ska sörja för god ventilation när man laddar, det var då jag började fundera om det är så smart att ha den i lägenheten som jag tänkte

Presic det vad det jag funderade på om det kan avge gas syra ,står på ctek laddaren att man ska sörja för god ventilation när man laddar, det var då jag började fundera om det är så smart att ha den i lägenheten som jag tänkte

Glöm inte hjälmen innan du går och lägger dig. Du kan trilla ur sängen i natt. Det kan få riktigt otäcka konsekvenser.

:tungan

Spännande fråga, risken är att det blir laddat möte med sambon, ohm hon ens märker det dvs, inga sladdbarn som kan snubbla på det & slå en volt?
Har du en strid ström av besökare i lägenheten? ställ det på säkert ställe!

Haha:tummenupp har ingen sambo för tillfället, men har barn varannan vecka i nyfikna ålder av 9 och 4 år , har en öppen spis i lägenheten tänkte man kunde ställa det där över vintern, tänkte öppna spjället så det drar ut gas om det skulle bli, men tror inte jag ska ladda i lägenheten över vintern, har köpt en cteck laddare just för att ha den på underhållsladdning

Glöm inte hjälmen innan du går och lägger dig. Du kan trilla ur sängen i natt. Det kan få riktigt otäcka konsekvenser.

:tungan

hehe tänkte hur allvarligt ska man ta på det som stog på laddaren , men fick en tankeställare, så jag provade att lägga ut frågan här om det var en dålig ide att underhålls ladda i lägenheten över vintern :va

Last edited:
Jag har i a f underhållsladdat batteriet i lägenheten under vintern (dock inte hela vintern) och det har aldrig varit några problem. Du har väl ett slutet batteri som de flest andra nuförtiden?

Bara att ladda den & sedan koppla bort pluskabeln från batteriet & sedan ladda en gång innan premiär-turen :tummenupp

Varför göra det mer omständigt :rolleyes:

Jag har i a f underhållsladdat batteriet i lägenheten under vintern (dock inte hela vintern) och det har aldrig varit några problem. Du har väl ett slutet batteri som de flest andra nuförtiden?

ska ladda en gång i månaden tänkte jag ,det får räcka ska förvara batteriet svalt när det inte laddas, verkar onödigt att ha på det hela vintern men nu har jag ju iallafall en shysht laddare :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick