Underligt fel på Suzuki 1000

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Gsxr
Var och körde igår. hörde ett litet irriterande litet ljud på ettans växel. felet uppenbarar sig när jag kör på ettans växel och drar på lätt, när varav räknaren passerar 3500 varv hör jag ett litet (litet) skramlande ljud! Om jag låter hojen gå på tom gång och varvar upp den till 3500 varv låter det inget. Låter inte heller på någon annan växel. Ettans växel hoppar inte ur eller något annat, alla växlar går hur bra som helst och hojen går annars som en dröm. Ljudet låter alltid på 3500 varv. Om jag kör försiktigt på ettans växel till 3500 varv låter det inget, bara när jag drar på lite hetsigare. Tänkte kolla med er innan jag lämnar in eller dylikt, vill inte bli hoj lös. Lämnar man in den så får man ju vänta minst 2 månader innan man får köra igen.
Tänkte om det är nå standard fel på suzuki 1000, typ koppling korgen som låter. Kansek någon annan har haft detta irriterande ljudet.

Tack på förhand / Tobbe

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Alla GSXR' skrammlar, surrar eller något annat på det varvtalet.
Orginal Suzuki feature. Gick inte ens att välja bort på tillbehörslistan.

Lär dej älska det!

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Gsxr
Pallade upp hojen och körde på ettans växel och gick runt med en slang för att lyssna ( man hör mycket bärre då), varavade 3500. Inte ett knyst på ettans växel, for och körde och då kom ljudet på ettans växel tillbaka när jag varvade 3500. Hem och pallade upp den och helt tyst! Fan vad irriterande :huvet . Måste va någon skruv eller dylikt i fram partiet som glappar.

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Gsxr
Silwer skrev:
Hur låter avgasventilen på den där?
Kan det vara den du hör öppna sig?

Vet inte det! Någon annan 1000 ägare som kan bekräfta, har inte haft denna hoj så länge.

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Låter det från eller omkring styrhuvudet eller lite lägre? Ett surrande eller vibrationsliknande ljud, som om en plastbit vibrerar?

Isåfall kan du leta dej blå...

Jag och flera andra har oljudet och letat efter vad det kan vara men inte hittat det. Kallas även för "the Suzukifeature" på bl.a. gixxer.com.

Och nä, avgasventilen jobbar på fler växlar än ettan. En torr avgasventil hörs som ett pipande eller gnällande när man vrider om tändningen.

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Gsxr
majtii skrev:
Låter det från eller omkring styrhuvudet eller lite lägre? Ett surrande eller vibrationsliknande ljud, som om en plastbit vibrerar?

Isåfall kan du leta dej blå...

Jag och flera andra har oljudet och letat efter vad det kan vara men inte hittat det. Kallas även för "the Suzukifeature" på bl.a. gixxer.com.

Och nä, avgasventilen jobbar på fler växlar än ettan. En torr avgasventil hörs som ett pipande eller gnällande när man vrider om tändningen.

Jepp!! omkring styrhuvudet eller lite lägre ner! Låter som att det kommer från vänstra sidan.
Låter din på ettan vid ca 3500 varv?

Last edited:

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
1000RR Repsol Replica
Hade precis samma på min i början kom runt 3000-3500 och tystnade lika snabbt, trodde det var någon bricka som låg och skramlade eller nått.

Ställde då samma fråga och fick svaret ”Gasa mera” vilket jag gjorde. :tummenupp

Hade dock senare liknande ljud och då var den en styrände som satt löst.

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Gsxr
rougie skrev:
Hade precis samma på min i början kom runt 3000-3500 och tystnade lika snabbt, trodde det var någon bricka som låg och skramlade eller nått.

Ställde då samma fråga och fick svaret ”Gasa mera” vilket jag gjorde. :tummenupp

Hade dock senare liknande ljud och då var den en styrände som satt löst.

Ska kolla upp styrändorna :)

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen