Underligt fel

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
När jag skulle ut och köra me kawan idag så stannade den nästan direkt och gick inte att få runt cylindern...

Då trodde jag att den hade skurit så jag lossade på avgasröret och kollade på kolven,,, kolvringarna var på plats och kolven slät.

Drog ut svänghjulet o spände tändplattan,,,

Satte hojen att ligga med borttagen förgasare om vevhuset skulle varit bensinfyllt (hade glömt på bensinkranen)

Men det kom bara några droppar,,, kollade även lite här och där efter fel,,, tändsystemet såg fräscht ut...

Man måste dra tillbaka svänghjulet när den stannar åt motsatt håll,,, då lossnar det men så när man startar händer samma sak igen

Har någon nån aning?

Förgasaren såg ren ut oxå... :(

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
KawaF3771 skrev:
Lyfte av cyllen,,, kolv och cylinder är OK :(

Kolla brytarspetsarna på den, det var ett fel som länge spökade för mig på min moped.
Felet var att brytarspetsarna var utslitna på grund av trasig kondensator så spelet var för stort.
Köpte nya och justerade spelet, vips!

Har du kollat så du har tändning över huvud taget?

Är det inte ett liv i den eller tänder den till om du pytsar i ett par droppar bensin i tändstifthålet eller sprutar in startgas i motorn.

Ett annat fel som jag varit med om är att flottörventilen i förgasaren hängt upp sig och då kommer det ingen bensin.

Hur ser tändstiftet ut?
Är det blött när du kickat en stund?
Är det svart?

Pm:a svaret om du svarar då jag inte tittar här inne så ofta.

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Nisse Järnet skrev:
Ta loss högerkåpan och kika. Låter ju som nåt kugg eller likn. kan vara knas. (om ja fattar rätt)

Tror inte det eftersom svänghjulet också går tungt som F*N men just nu misstänker jag o farsan skivan som suger in bensin åt cylindern,,, den kan ha skruvat upp sig och kärvar eller nått... hoppas jag får fixat det

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Veven fastnar efter att man har snurrat ett par varv på den. och även om man snurrar den bakåt och sedan snurrar den frammåt så stannar den på samma ställe! Min teori är att det är nå skit i nåt lager.

Last edited:

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
KawaF3771 skrev:
Tror inte det eftersom svänghjulet också går tungt som F*N men just nu misstänker jag o farsan skivan som suger in bensin åt cylindern,,, den kan ha skruvat upp sig och kärvar eller nått... hoppas jag får fixat det
Jo, men svänghjulet sitter ju på veven :)

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
KawaF3771 skrev:
Det är troligen obalanserad vevaxel som drar slut på ramlagren... ska renovera skiten i vinter... har köpt en KMX nu

Grattis till en bra hoj :tummenupp :rolleyes: lägg upp lite bilder sen.

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Jag får väl tacka mej själv för att jag är så duktig på att mecka :rolleyes: Far min gick jag om efter en veckas meckande med moppen :)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping