Underställ

Jacuzzi

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
Z
Någon som av erfarenhet vet något bra underställ man kan köra med under skinnstället för att inte bli så fuktig så man har feta problem att få av stället efter körning. Helst lite rimliga priser. :)

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Jag kör med ett craft. Det är jävlift tunn och kostar cirka 250 spänn för byxa/tröja på vilken sportbutik som helst. Det är att föredra när det är svettigt.

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Vet inte själv riktigt hur det funkar vid högsommar temperaturer, men från ett par plusgrader till ca 25 funkar det fint, och blir inte alls särskilt varm tycker jag.

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Körde med mitt i Kroatien i sommras och det var hyffsat varmt (ca 35 grader). Det var helt klart bättre att köra med understället, utan så fick jag knappt av stället(panik).

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Kört med Craft, men i en enkel vurpa där skinnstället höll gick ändå huden sönder, brännsår - och då gled jag inte långt ändå.
Jag var tidigare övertygad om funktionsmaterial då de transporterar bort fukt och därför känns sköna. Enkla och tvätta också. Men det var INNAN jag vurpade det.

Men nu ska det vara bomull eller silke!

Last edited:

IGNJATOVIC

Guest
Kört med Craft, men i en enkel vurpa där skinnstället höll gick ändå huden sönder, brännsår. Jag var tidigare övertygad om funktionsmaterial då de transporterar bort fukt och därför känns sköna. Enkla och tvätta också.

Men nu ska det vara bomull eller silke!

Det här var nåt nytt - har aldrig hört det tidigare. Bränner man alltså sönder huden om man inte har ett bra underställ vid vurpa?

Nåt underställ att rekommendera för att inte bränna huden eller ska jag ringa Räddningstjänsten och be om att få köpa gamla kläder?:gnissla

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Det här var nåt nytt - har aldrig hört det tidigare. Bränner man alltså sönder huden om man inte har ett bra underställ vid vurpa?

Nåt underställ att rekommendera för att inte bränna huden eller ska jag ringa Räddningstjänsten och be om att få köpa gamla kläder?:gnissla
Skinnstället rörde sig lite, understället slets nog med. Polyestern eller vad det nu är skapade kraftig friktion trots att det gled max 2 cm längs armen (så mycket som stället rörde sig i förhållande till mig när vi kasade...) - men tillräckligt för att bränna hål. Blödde trots att skinnställ och funktionsställ var hela, känns inte alls bra tycker jag. Iofs. är jag ju tacksam för skinnstället höll, inga skador annars - och det vart ett rent och fint sår.

Det känns absolut INTE OK att mitt skinn går sönder, trots skinnställ som håller. Därför blir det bomull eller silke för mig framöver, som inte "bränner" i samma situation.

För övrigt är det kass att vurpa, låt bli det.

Last edited:

IGNJATOVIC

Guest
Skinnstället rörde sig lite, understället slets nog med. Polyestern eller vad det nu är skapade kraftig friktion trots att det gled max 2 cm längs armen (så mycket som stället rörde sig i förhållande till mig när vi kasade...) - men tillräckligt för att bränna hål. Blödde trots att skinnställ och funktionsställ var hela, känns inte alls bra tycker jag. Iofs. är jag ju tacksam för skinnstället höll, inga skador annars - och det vart ett rent och fint sår.

Det känns absolut INTE OK att mitt skinn går sönder, trots skinnställ som håller. Därför blir det bomull eller silke för mig framöver, som inte "bränner" i samma situation.

Okej, ditt skinnställ var kanske för stort då? Om såna här otrevligheter kan uppstå så är det kanske bättre att köra utan underställ?:confused:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vad händer när man kraschar?
Jo du bromsas från 200-0 kasandes på häcken och enl Newtons lagar så kan energi inte förstöras utan endast omvandlas, så all energi blir friktionsvärme i din häck. Inom RR är det inte ovanligt att du får mindre brännskador men med rätt foder i stället är det inget att bekymra sig över. Har du däremot underställ med funktionsmaterial kommer plasten att smälta och orsaka riktigt trista brännskador. Aldrig ett underställ i plast/funktionsmaterial under skinstället. Det finns en anledning till att RR reglementet föreskriver att man inte får ha nylon och liknande material närmast kroppen när man tävlar.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Okej, ditt skinnställ var kanske för stort då?
Tja, det kan man kanske säga (satt som en kondom och dålde lite tyckte jag...). Hur tight sitter ditt ställ? Per definition måste det kunna röra sig lite annars skulle du inte kunna få på dig det. Jämför "våldet" att dra på sig ärmarna med "våldet" av att åka i gata. Kan du ärligen säga att det inte går att vrida ditt skinnställ runt armen ens ett par cm? Benen?
Om såna här otrevligheter kan uppstå så är det kanske bättre att köra utan underställ?:confused:
Läs BorisJRs utmärkta inlägg.

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Hoj
Ducati Streetfighter S
Vad händer när man kraschar?
Jo du bromsas från 200-0 kasandes på häcken och enl Newtons lagar så kan energi inte förstöras utan endast omvandlas, så all energi blir friktionsvärme i din häck. Inom RR är det inte ovanligt att du får mindre brännskador men med rätt foder i stället är det inget att bekymra sig över. Har du däremot underställ med funktionsmaterial kommer plasten att smälta och orsaka riktigt trista brännskador. Aldrig ett underställ i plast/funktionsmaterial under skinstället. Det finns en anledning till att RR reglementet föreskriver att man inte får ha nylon och liknande material närmast kroppen när man tävlar.
Tack för det inlägget. :tummenupp

Ur Svemos RR-reglemente:
2.3 Klädsel
2.3.1 Förare och passagerare ska till besiktning medtaga:
2.3.1.1 Skinnoverall får vara hel eller delad, men ska vara hel i sömmar och dragkedjor. Foder får inte vara av syntetiskt material som kan smälta och skada huden. Om overallen har foder av syntetiskt material skall extra overall av silke eller bomull bäras närmast kroppen.

Fattar inte att jag inte tänkt på det tidigare men kollade nu och mitt (svindyra) Arlen Ness-ställ har polyester som innerfoder. Till råga på det så har jag kört med ett Craftställ under tidigare men det får bli kvar i garderoben till skidsäsongen. Hellre svettig än sönderbränd. Bomull eller silke under alltså, för jag antar att "Coolmax" också smälter när det blir varmt?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Jag försöker också sluta vurpa har du några tips på vägen?

Har du fått några piller utskrivna för att bota sandlådeabstinensen?

Köpte ett underställ från i syndigt svart siden härifrån:
http://www.sidenselma.se/
Dyrt, men jag tycker absolut det är värt pengarna!

Det är värt en del att inte se ut som en flådd babian och kunna sitta ner efter en krasch....

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...