Undvika vurpor

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Glömde en sak. Ha ALLTID fötterna på fotpinnarna. Mycket rörelseenerig i en hoj. Inget flaxande med benen om en situation uppstår. Så länge du har bra kontakt med hojen så har du fortfarande chans att påverka.

Skulle cross-åkaren i dig börja flaxa ut med benen..så kan det gå illa! :pannkyss

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Glömde en sak. Ha ALLTID fötterna på fotpinnarna. Mycket rörelseenerig i en hoj. Inget flaxande med benen om en situation uppstår. Så länge du har bra kontakt med hojen så har du fortfarande chans att påverka.

Skulle cross-åkaren i dig börja flaxa ut med benen..så kan det gå illa! :pannkyss

Okey! Ska tänka pått! :p Inge fötter på styret då med andra ord ;)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det lär väl ha lite att göra med vad man har för körstil alternativt penis storlek att göra oxå va ??
Du kan lika gärna köra omkull med en dt 50 om du är hjärndöd.

Klart man kan, men du kan inte påstå att en gixxer 1000 inte är svårare att köra än en nybörjar hoj a´la er-6.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Titta dit du ska, får du panik och kollar in stenen rakt i kurvan är det dit du åker. Var avslappnad och lugn så går det bra och alla billister är idioter som åker rakt ut i korsningar, får för sig att göra en v-sväng helt plötsligt osv.

cstinge

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki SV 1000 S
du måste tänka åt alla billister oxå, ligg ett steg före dom och förutse att dom tänker svänga, byta fil. eller nån annan idiotgrej

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Titta dit du ska, får du panik och kollar in stenen rakt i kurvan är det dit du åker. Var avslappnad och lugn så går det bra och alla billister är idioter som åker rakt ut i korsningar, får för sig att göra en v-sväng helt plötsligt osv.

Lite intreserad av va en v-sväng är, är det som en u-sväng fast lite skarpare?

Klyka

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Hoj
954
Näe precis... så en 1000 kubikare är en dålig första hoj säger du? beror ju på hur man är som person eller hur? allt handlar om höger handled och att köra med insidan, dagens 1000 kubikare är väldigt lättkörda

Du missförståd mej tror jag, Tycker inte att det är en dålig första hoj, menar som du att det hänger på vad man är för person och hur man kör så klart.

Klart man kan, men du kan inte påstå att en gixxer 1000 inte är svårare att köra än en nybörjar hoj a´la er-6.

Klart olika körstilar, men håller ändå fast vid att han kan ha en 1000 som fösta hoj om han kör med den sk insidan.

Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Lite intreserad av va en v-sväng är, är det som en u-sväng fast lite skarpare?

Antagligen. Gissar att en o-sväng är en u-sväng, fast man ångrar sig.

Kör SMC's kurser så lär du dig förhoppningsvis hantera hojen ordentligt, slipper lowsiders och i förlängningen också highsiders. Tänk bara på att vurpor kan hända den bäste.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ta det varligt där det är halt.

Rondeller är hala, speciellt om den fulltankade långtradaren som åkte en stund före dig passade på att spilla diesel omkring sig.

Löv är också hala, men det lär du slippa fram till nästa höst.

Alla dom där vita strecken och brunnslocken kan vara hala, speciellt om det är lite fuktigt väder. Ta för vana att alltid åka vid sidan av streck å brunnslock så sitter det i ryggmärgen och du slipper slösa hjärnkapacitet på det varje gång det regnat.

Har vägverkets anti-mc grupp för en gångs skull satt ut skyltar med varning för halt väglag så respektera detta, troligen har din favoritväg konverterats till grusväg.

Andra tecken än skyltar är om vägen försetts med en snygg och prydlig gruskant där det tidigare mer såg ut som en kostig. Det där gruset inbjuder dina 4-hjulsburna mottrafikanter att gena i var och varannan kurva vilket ofelbart förflyttar gruset från vägkanten till favoritkurvans hela bredd.

Bli inte så arg på dina mottrafikanter att det påverkar din körning. Alla är mer eller mindre medvetet ute efter att ta livet av dig, och din ilska ökar bara deras chanser att lyckas.

Bönder är ett helt kapitel för sig. Dom hittar alltid nya ställen att köra ut traktorn på vägen från åkern, bara för att överraska oss hojåkare som memorerat varje normal utfart längs vägen. Och lyckas dom inte stoppa en fortkörande hojåkare direkt så lämnar dom kvar ett decimetertjockt lager med jord och grus.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Det finns bara ett tips som är något att ha och det har redan skrivits:

Kör inte över din förmåga, med allt vad det innebär.

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Hallå!

Kraschpuckar på diiirekt eller kraschkåpor.... Lär dig inte knäskrapa på allmän väg.. slutade i skogen för mig. :(

Jag kanske är lite skadad men sporthojskursen har gjort under för mig. De gångerna man hamnar i den där låsningen på väg ner i diket så har jag lyckats komma ihåg blicken och prova sväng. Har funkat varje gång även om hjärtat dunkar som de vore på speed :näsblod

Detta va med en 600 och vill inte tänka på vad som skulle hänt om jag hade en 1000 det året.

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Näe precis... så en 1000 kubikare är en dålig första hoj säger du? beror ju på hur man är som person eller hur? allt handlar om höger handled och att köra med insidan, dagens 1000 kubikare är väldigt lättkörda

Man tackar så mycket för tipsen! :tummenupp

Tjo!
Själv vill jag höjja ett varningens finger för alla vägmarkeingar! :)
För drygt 2v sen skulle jag köra förbi en bil som rullade ut från rondellen i gångfart. När jag kör om kom jag med bakdäcket på en vägmarkering och fick både sladd och fäste igen innan jag hann reagera. Det såg säkert skitcoolt ut men knappast meningen. hehe. Kunde lika gärna ha lagt ner hojjen om jag haft otur istället. Detta hände alltså i 20-30km/h och man kan få sladd även om man inte använder alla pållarna. :)

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Klart olika körstilar, men håller ändå fast vid att han kan ha en 1000 som fösta hoj om han kör med den sk insidan.

Eftersom han uppenbarligen inte använt insidan då han köpt hojen, lär han inte göra det när han kör heller. :näsblod

Öhh.. lycka till Chrille..

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Om det är en 1000 K7 som din första hoj du kör så tycker jag
att du valt fel hoj.
Jag vet att det är kärringaktigt att skriva så på SH men gör det ändå!
Du kommer att göra en vurpa innan du ens hinner tänka ordet vurpa.

Om så skulle vara fallet är K7 en utmärkt hoj som förstahoj! I med C-läget och du har en väldigt mjuk & sansad gasrespons, samt 120häst.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år