Ung med MC dyrt, vad gör man?

Arthell

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Helsingborg
Ar 23 ar och planerar att ta MC-korkort i sommar, varpa jag tanker kopa min forsta sporthoj. Hoj i sig kostar inte mycket. En fin R6 kan ga pa under 40k, men att forsakringen kostar lika mycket extra per ar ar ju helt galet.

Finns det nagon losning till detta problem om man ar ung och verkligen vill borja kora motorcykel, eller ar den enda vagen att svalja kostnaden och acceptera laget?

Hur funkar om man bara kor den nagra manader per ar?

Tack
 
Antingen betalar du hutlös premie eller så köper du en hoj som är billigare att försäkra.
 
Antingen så köper du en hoj som är billigare i försäkring typ touring/sporttouring/streetfighter/motard eller liknande, äldre hoj eller så betalar du.

Dem flesta bolagen har sina försäkringar på hoja per år så man kan inte ställa av dem.
Exempelvis så kan en avställningsbar försäkring kosta 24000kr/år medans en där du inte kan ställa av kostar kanske 14000kr/år.
Det man kan göra är att skriva över hojen på någon annan under vintern och då samtidigt ställa av den och ta en garageförsäkring.
 
Och det fina är att när du varit trogen kund år efter år så kommer bolagen att höja din premie i takt med att du byter MC.. Trösten efter att du tömt plånboken fler gånger om kommer när du ligger på drömvägen en solig dag och tar den perfekta kurvan, eller när du hör accet, eller när du känner doften av avgaser, eller när du....... Smooth terapy!! Amen!

P.s Köööp Hoj, resten ordnar sig!
 
Eller så köper du din R6:a billigt, och bara kör trafikförsäkring. Då kan hojen stå på någon annan (ex: förälder) och du gör inget olagligt.

Trafikförsäkring är ett måste på fordon, men det är inget måste att du "äger" hojen för att få köra den.

Dock får du räkna med att trafikförsäkringen endast täcker motpartens skador och inte din hojs. Men har man köpt cykeln till en bra peng kanske man kan leva med det...
 
Kompisen köpte sig en gsxr750 1988 24år inget kk. Betalar 1470/år helförs o bor i Halmstad. Faktiskt modernare o köra än vad den ser ut, vart förvånad över hur lätthanterlig o pgg den är! Riktigt skoj maskin o köra med ett underbart motorljud. kör r1 -00 själv med sur förs, fast jag är 100 : (
 
Eller så köper du din R6:a billigt, och bara kör trafikförsäkring. Då kan hojen stå på någon annan (ex: förälder) och du gör inget olagligt.

Trafikförsäkring är ett måste på fordon, men det är inget måste att du "äger" hojen för att få köra den.

Dock får du räkna med att trafikförsäkringen endast täcker motpartens skador och inte din hojs. Men har man köpt cykeln till en bra peng kanske man kan leva med det...

Det där är inte helt korrekt. Om försäkringsbolaget kommer fram till, vid en eventuell olycka, att det inte är försäkringstagaren som är den huvudsakliga brukaren kan det bli livat värre.
 
Vänta tills du blir 25 då halveras premierna över en natt :). För några månader sen hade jag 13-14k per år i trafikförsäkring på min hoj, nu är det 7k.

Hur man än gör så blir det aldrig billigt med sportmoppe.. bara inse!
 
Det där är inte helt korrekt. Om försäkringsbolaget kommer fram till, vid en eventuell olycka, att det inte är försäkringstagaren som är den huvudsakliga brukaren kan det bli livat värre.

Det du säger gäller bara vi halv/helförsäkring. Då det finns en lag på att man måste ha en trafikförsäkring på alla fordon som är i trafik i Sverige.
Dock är det ingen som säger att det är ägaren till fordonet som måste köra den.

Skulle man välja att inte betala sin trafikförsäkring gå trafikförsäkringsföreningen in och står för skadorna, givetvis får man då betala en högre premie, men trafikförsäkringen gäller fortfarande fordonet och inte ägaren.
 
1) Titta på äldre hojar, dvs 2001 och äldre.
2) Kolla försäkringen på lite olika bolag det är stora skillnader för samma hoj beroende på bolag.
Kolla t.ex. på Folksam, Gjensidige, Trygghansa, Svedea, Bilsport&MC, If
3) Titta inte enbart på helförsäkring utan på ren trafikförsäkring och halvförsäkring.
Köp inte hoj innan du har klart för dig i varje fall på ett ungefär vad försäkringen kostar.
När du börjar spana in lämplig hoj, kolla hur långt den gått och när nästa stora service är.
Service som kan kosta 5000kr och kanske upp till 10000kr.
Det är ingen tillfällighet att t.ex. många Suzuki till salu gått ca 2200mil och 4600mil.
För stora servisarna är vid 2400mil respektive 4800mil.
Servicekostnader att påpeka vid eventuell prutning.
Har du begränsade kunskaper i hojkörning, be en erfaren kompis provköra hojen.
Kolla att hel, halvljus, höger blinker, vänster blinker, bromsljus fotbroms, bromsljus handbroms och tutan fungerar. Tänk på att utan röd reflex baktill går den inte igenom besiktningen (reflex hos biltema 25kr)
Kolla upp hojen.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordons-agaruppgift/Sms-tjansten-vem-ager-fordonet/
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
 
Last edited:
Vill du tvunget ha en nyare sporthoj (läs sen 90- talare och nyare) är det bara att bita i sura äpplet. Försäkringspremierna kostar även om man endast väljer en trafikförsäkring, vilket man inte vill göra på grund av stöldrisken om motorcykeln betingar ett högre värde.

Kör man bara ett par månader per år är det troligtvis billigare med en av och påställningsbar försäkring. Även om försäkringen kostar 40 tkr och uppåt per år. Kostar den t ex 40 tkr per år motsvarar det 3500 kr/månad den är påställd. Garageförsäkringen kostar inte särskilt mycket i jämförelse. Säg att den ligger på ca 2000 kr/år vilket då motsvarar 166 kr/månad.

Om man kör väldigt mycket och ofta under april t om september månads slut kan det vara bättre med en så kallad årsförsäkring.

Alla premier är rätt individuella så man får sätta sig med räknedosan och fundera igenom vilket alternativ som passar en bäst.

Om jag skulle köpa en hoj idag och var ung skulle jag nog titta på en äldre sporthoj som går att klassikerförsäkra. Finns säkert vissa förbehåll för att få ha en sådan försäkring, men om man kan leva med det kan man nog spara en och annan slant som kan komma till större nytta. T ex nya däck, underhåll & service och förarutbildningar. Något som på sikt kommer att komma en till glädje.
 
En annan tänkbar lösning, om just sporthoj är det primära intresset, är att köpa en banhoj och skaffa en - som tidigare sagt - betydligt billigare/äldre hoj för gata

(eller skita i det och bara köra bana)
 
Börja med att köpa en billigare och snällare hoj för att lära dig att köra. Du kommer ändå inte få roligare på en R-hoj om du inte kan köra en. Ett tips är en Suzuki SV650, dom är inte så dyra att äga men ändå rätt roliga att köra. Du kan ju alltid byta upp dig senare
 
Titta på hojar från -91 och bakåt (alltså över 20 år gamla). Då betalar du i regel struntsummor i försäkring, under 1500kr per år och det finns flertalet modeller som är väldigt bra att lära sig köra på.

Jag är 22 år gammal och kör en gammal Suzuki. Duger bra, speciellt nu när den har värre tillbehör än värsta sporthojarna. :D
 
Ytterligare ett knep få ner försäkringen: Stryp den stackars hojen till 25kW. Det är ingen tillfällighet att det är många 25kWs hojar på blocket.
http://www.blocket.se/goteborg?q=25...=&pe=&rs=10&re=23&c=0&xc=1143&ca=15&l=0&md=th
Första året kan 25kW hjälpa dig både att slippa utnyttja försäkringen och behålla körkortet.
Jompa81 Ett tips är Suzuki SV650
Det var därför jag köpte min SV650S. Blev tipsad av kompis.
Ytterligare ett säkerhetstips, köp en hoj med lätt synlig färg, röd, gul, blå t.ex.
Så bilisterna ser dig och tar det lungt. Allra mest respekt får du om du målar den rutigt på kåpan ca 1 x 2 dm stora rutor i Svenska flaggans färger, gult och blått.
Har högst synlighetsfaktor av alla färger för svenska bilister.
 
Last edited:
Okaj....

1. Försäkra på farsan/morsan.

2. Skaffa en krämar klassiker.

Exempel: Yamaha v-max 96 = 22 000 kr i försäkring för mig
Yamaha v-max 86 = 1870 kr i helförsäkring

Samma skit, minimala förändringar. Skaffa dig en kawa z1, lägg 10 000 kr på ett bigblock + kolvar och du smiskar de flesta när det kommer till kräm. Gäller att ha lite fantasi. Behöver inte vara insvept i plast för att gå som fan ;) hahaha Lycka till.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top