Universum, vår galax och mina funderingar

Smagatusk

Guest
Jag har lite funderingar som växt fram efterhand som jag läst Illustrerad Vetenskap, tittat på Discovery, National Geographic och annat som kommit i min väg.

Frågorna lyder:

1. Finns det ensamma stjärnor?

Jag menar alltså stjärnor som inte kretsar i någon galax, utan har hamnat lite mellan stolarna och inte tillhör nånstans? Och är de i så fall vanligt förekommande, exempelvis "ja, 50% av alla stjärnor är herrelösa" eller är det en mikroskopisk andel som är ute på egen hand?

2. Hur tätt ligger galaxerna?

Ligger de så tätt att man kan jämföra det med att en säck apelsiner går sönder i botten och apelsinerna rinner ut på gatan, då en apelsin = en galax, eller måste man skicka ut en apelsin i varje svensk kommun för att få en jämförelse?

3. Hur vet man hur Vintergatan ser ut?

Man har ju sett bilder/animationer hur vår galax ser ut, men är det inte väldigt svårt att rita skogen sett utifrån när man sitter mitt i den? Vilka mätningar har gjorts för att få fram dessa data hur Vintergatan ser ut?

Jag skulle vara väldigt tacksam om jag fick svar! Förhoppningsvis finns det nån som är mer beläst än jag, eller kanske nån amatörastronom som kommer till min undsättning.

Trevlig helg!

/Mange

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Intressant frågeställningar. Kräver nog en del invecklade svar. Har du kollat på Through the Wormhole med Morgan Freeman? En serie i tre säsonger som tar upp denna typ av frågor och andra intressanta saker som svarta hål, rymdresor, tidsdefinitioner och kvantfysik.

Rekommenderas

http://www.imdb.com/title/tt1513168/

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Lugna ner er nu, våren är snart här.
Kanske är lagom att bumpa tråden i okt-nov så är nästa vinter löst.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
1. Ja. De kallas rogue star. Finns motsvarande planeter med.

2. Förvånansvärt nära, sådär 2-30 apelsindiametrars avstånd, förutsatt då att apelsinernas storlek motsvarar galaxernas storlek...

3. Ingen aning.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Through the wormhole är en filosofisk eller mer metafysisk serie, men rätt intressant att titta på faktiskt.

User Reviews

Pseudoscience mixed with religious nonsense
15 January 2013 | by tutike2000-342-20683 (Romania) – See all my reviews

I started watching this show expecting to find something along the lines of Sagan's Cosmos, or other documentaries by Brian Cox, Neil Tyson.

Instead, I was treated to wildly hyperbolic interpretations of scientific theories, constant religious references, and a general mind- so-open-your-brain-falls-out mentality.

For instance, the show seems to imply that the LHC was built in order to find God, and that all scientists are motivated by religious reasons.

It also presents hypothesis after hypothesis, without questioning any of the claims being made. It is the least skeptical 'science' documentary I've ever seen.

The visuals are good, but excessively cheesy. I feel like this show is all flash but no substance.

Är den religiös?

Vill inte tanka 30gig dynga :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Är den religiös?

Religiös skulle jag inte kalla den, men väntar man sig kall och hård vetenskap ska man nog tanka ner någon annan. Däremot, vill man ha lite fysiskt grundad filosofi och fysiker som pratar lite allmänt så är den av intresse. Duger alldeles utmärkt som kvällsnöje med en bärs i näven. Slår den mesta skiten som går på TV iaf, och det är underhållning mer än utbildning.

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
Är den religiös?

Religiös är den inte, Morgan Freeman är väl uttalad ateist, har svårt att se honom ställa upp i en religiös show.
Däremot är det väl ganska lättsmält vetenskap för den stora massan, jag gillar serien och den har intressanta fakta, men den är väl inte helt djupgående med förklaringarna.

Värt att titta på iallafall.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Religiös är den inte, Morgan Freeman är väl uttalad ateist, har svårt att se honom ställa upp i en religiös show.
Däremot är det väl ganska lättsmält vetenskap för den stora massan, jag gillar serien och den har intressanta fakta, men den är väl inte helt djupgående med förklaringarna.

Värt att titta på iallafall.
Menar du verkligen den här Morgan Freeman? Han nämligen allt annat än ateist. Tvärtom är han en starkt religiös kreationist.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Menar du verkligen den här Morgan Freeman? Han nämligen allt annat än ateist. Tvärtom är han en starkt religiös kreationist.

Bryr mig inte så värst mycket om vad folk har för religion, men din post gjorde mig nyfiken, så grävde upp lite intervjuer med honom på ämnet, och han verkar vara av den filosofiska åskådningen att människan skapade gud. Så kreationist, tjaaa... Det beror väl lite på hur man ser på kreationism, men i den vanliga betydelsen verkar det passa dåligt på honom.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Fotar du vintergatan i alla riktningar från jorden och samtidigt känner till soletära banor går det att skapa en bild av hur vår galax ser ut. De bilder som finns p vår galax är dock (självklart) animerade och bygger p uppskattningar

Smagatusk

Guest
Fotar du vintergatan i alla riktningar från jorden och samtidigt känner till soletära banor går det att skapa en bild av hur vår galax ser ut. De bilder som finns p vår galax är dock (självklart) animerade och bygger p uppskattningar

Ja, i stora drag. Men jag vill ha det lite mer detaljerat HUR. Hur vet man till exempel vilken som är den sista stjärnan i vintergatan och var gränsen dras? Man använder ju sig idag av en viss typ av radar för att bestämma yttre gränsen för universum. Använder man sig av samma typ för att bestämma storleken på Vintergatan?

Har nu mailat dessa frågor till Maria Sundin, astronom på Chalmers, och hoppas på svar från henne. :crossfingers

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Förstår inte riktigt vad du menar. Menar du hur man kan veta att en stjärna på himlen tillhör vår galax eller ex.vis andromeda? Isåfall ger rödförskjutning en förklaring.

"Detta är förklaringen till observationen att rödförskjutningen i ljuset från avlägsna galaxer, kvasarer och intergalaktiska gasmoln är proportionell mot avståndet från observatören (jorden). Detta är ett nyckelfenomen i Big bang-teorin." - http://sv.wikipedia.org/wiki/Rödförskjutning

En rolig sak är att färdas du tillräckligt snabbt (väldigt snabbt) så kommer du att uppleva rött ljus som grönt, värt att prova om man kör mot rött någon gång.

Ja, i stora drag. Men jag vill ha det lite mer detaljerat HUR. Hur vet man till exempel vilken som är den sista stjärnan i vintergatan och var gränsen dras? Man använder ju sig idag av en viss typ av radar för att bestämma yttre gränsen för universum. Använder man sig av samma typ för att bestämma storleken på Vintergatan?

Har nu mailat dessa frågor till Maria Sundin, astronom på Chalmers, och hoppas på svar från henne. :crossfingers

Smagatusk

Guest
Då har Maria Sundin svarat. Är mycket nöjd med svaret!

Hej Magnus! Jag får försöka ge lite kortfattade svar, och om det inte räcker är du välkommen på någon av mina kurser i framtiden.

1. Vid galaxkollisioner händer det att en del stjärnor uppnår flykthastigheten och därför lämnar sin hemgalax. Det finns också några få mekanismer i enskilda galaxer som kan få stjärnor att lämna dem. Ett sådant exempel är växelverkan mellan en stjärna och staven i en stavgalax. Andelen stjärnor som inte tillhör någon galax är antagligen bara några % av det totala antalet.
2. Fördelningen av galaxer i universum brukar jag likna vid att man tar en näve enkronor och sedan släpper dem från 1 m höjd. Sedan finns det stora avvikelser från detta, men det ger en ide i alla fall.

3. Det är väldigt svårt att studera Vintergatans struktur precis som du säger. Det vi kan göra är t.ex. att spåra var det finns blå stjärnor, och eftersom blå stjärnor nästan enbart förekommer i spiralarmar ger det oss en ledtråd om hur vår spiralstruktur ser ut. Hastigheterna hos olika stjärnor och födrdelningen av dem ger oss indikationer på galaxens form. Sedan kan vi också mäta strålningen i olika våglängder vilket ger utterligare information om fördelningen av gas, magnetfält mm.

Hoppas att svaren är till någon hjälp!

Hälsningar,
Maria

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Stavar, stavgalaxer, spiralarmar och spiralstruktur. Fler frågetecken än jag hade innan.
Jag måste bestämt sätta mig in i ämnet.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...