Upp på bakhjulet med 2t.

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
hej!

Jag har några frågor ang. åkning på bakhjulet...
anledningen till att jag frågar är att min hoj är extremt slö (typ moppe?) upp till 6500 varv då drar den upp snabbt som f*n upp till rödmarkering

Hur ska man då göra när man vill upp på bakhjulet och glida lite? Ska man gasa upp till 6500 varv och använda kopplingen och chansa lite på att man inte slår över ? !!
man växlar väl inte antar jag, så är det 2:an som gäller?

Lite tips vore toppen.

ha en fortsatt trevlig helg :D

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
cybertron skrev:
2428726 hej!

Jag har några frågor ang. åkning på bakhjulet...
anledningen till att jag frågar är att min hoj är extremt slö (typ moppe?) upp till 6500 varv då drar den upp snabbt som f*n upp till rödmarkering

Hur ska man då göra när man vill upp på bakhjulet och glida lite? Ska man gasa upp till 6500 varv och använda kopplingen och chansa lite på att man inte slår över ? !!
man växlar väl inte antar jag, så är det 2:an som gäller?

Lite tips vore toppen.

ha en fortsatt trevlig helg :D

Är det med tzren? När jag ska gå upp med KTMen så brukar jag rulla på lite på ettan och få lite fart, sedan höja gasen till dragläget och sedan öka ännumer samtidigt som jag släpper upp kopplingen.

cybertron

Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Bärgren skrev:
2428739 Är det med tzren? När jag ska gå upp med KTMen så brukar jag rulla på lite på ettan och få lite fart, sedan höja gasen till dragläget och sedan öka ännumer samtidigt som jag släpper upp kopplingen.

Jo det är med tzr:en, min gamla 400cc (som jag hade förut) orkade inte med bakhjulet...försökte att par gånger men det gick inte alls...
tzr:en är ostrypt men inga ändringar än det såvitt jag vet iaf.

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
changsa? va fan du får väl andvända bakbromsen om det går för högt.. :va

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Mr EmCom skrev:
2429442 changsa? va fan du får väl andvända bakbromsen om det går för högt.. :va

Varför inte använda frambromsen istället?:p Nämen seriöst men min 125a cross måste jag varva upp den och sen släppa kopplingen annars orkar den inte. Mitt tips är då iallafall att göra så.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Wolfen skrev:
2429845 Varför inte använda frambromsen istället?:p Nämen seriöst men min 125a cross måste jag varva upp den och sen släppa kopplingen annars orkar den inte. Mitt tips är då iallafall att göra så.

Öööö.. min 125a cross gled upp på 4ans växel varesig man ville eller inte

cybertron

Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Rift skrev:
2429388 bara himlans nyfiken cybertron varför köpte du en 125:a igen?

Har aldrig haft en 125:a, utan gick från trimmad moppe till (mellan)tung mc

sedan fick jag sälja den för att ha råd med barnvagn ny bil osv..

nu har ekonomin blivit lite stadigare, lillkillen blivit lite större och då ville jag ha en ny hoj (mest som pendlarhoj men ändå lite leka) ...nackdel, priset fick inte vara för högt...

har testat några 600cc i sporthoj utförande och jag tyckte dem var lite stora för mig än så länge så därför testade jag en 125cc och den passar min storlek utmärkt :D
Hade dock helst haft en 4-takt ca. 200cc .
Fick min nuvarande hoj väldigt billigt och täntke rusta upp den lite (samtidigt lära mig om motorerna) i vinter och sedan sälja den till våren.
Antingen som inbytes mot en r6:a eller dylikt (de verkar vara lite mindre än övriga 600cc sportare)
alt. en kinahoj ala. quinqi eller lifan.
SÅ för att sammanfatta, 125:an är till för lite lek, lite lärande, lite komma tillbaka till mc världen och få in körstilen igen...

tack för alla tips btw.. så fort det har blivit lite torrare på marken så ska jag ut och testa :D

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
Klr 600 motard
cybertron skrev:
2429975 Har aldrig haft en 125:a, utan gick från trimmad moppe till (mellan)tung mc

sedan fick jag sälja den för att ha råd med barnvagn ny bil osv..

nu har ekonomin blivit lite stadigare, lillkillen blivit lite större och då ville jag ha en ny hoj (mest som pendlarhoj men ändå lite leka) ...nackdel, priset fick inte vara för högt...

har testat några 600cc i sporthoj utförande och jag tyckte dem var lite stora för mig än så länge så därför testade jag en 125cc och den passar min storlek utmärkt :D
Hade dock helst haft en 4-takt ca. 200cc .
Fick min nuvarande hoj väldigt billigt och täntke rusta upp den lite (samtidigt lära mig om motorerna) i vinter och sedan sälja den till våren.
Antingen som inbytes mot en r6:a eller dylikt (de verkar vara lite mindre än övriga 600cc sportare)
alt. en kinahoj ala. quinqi eller lifan.
SÅ för att sammanfatta, 125:an är till för lite lek, lite lärande, lite komma tillbaka till mc världen och få in körstilen igen...

tack för alla tips btw.. så fort det har blivit lite torrare på marken så ska jag ut och testa :D

jag har dålig erfarenheter av lifan men vet inte hur dem andra kinahoj märkena är..

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -03
bakhjulsåkning hmm, alltså jag vet inte men med min moppe med effektsystem och öppetfilter (SM moppe då) så körde jag varva, trycka ner dämparna och när tillbakafjädringen var ett faktum släppte man bara kopplingen så var man där uppe på slangen...

och jag menar, hur stark är en moppe?

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Hoj
såld
Fuzzman skrev:
2430186 bakhjulsåkning hmm, alltså jag vet inte men med min moppe med effektsystem och öppetfilter (SM moppe då) så körde jag varva, trycka ner dämparna och när tillbakafjädringen var ett faktum släppte man bara kopplingen så var man där uppe på slangen...

och jag menar, hur stark är en moppe?

tänk på utväxlingen, vridet på de olika växlarna är helt olika. TZR är utväxlade och drevade ganska annorlunda mot en crossmoppe.

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Min rd sticker villigt upp på ettan om man daskar till med kopplingen, men den är lätt som fan där fram. Koppling är alltså svaret, jag gasar upp till ungefär 5krpm på ettan, sen varvar jag ganska mycket och har runt 3/4 gas kanske. Bästa medicinen för att inte slå över är att ge fan i att försöka köra tolvor första gången. Ta det lugnt i början, med lite lite gas på kopplingen så du lär känna hojen och hur den reagerar.

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Trashcan skrev:
2430326 Min rd sticker villigt upp på ettan om man daskar till med kopplingen, men den är lätt som fan där fram. Koppling är alltså svaret, jag gasar upp till ungefär 5krpm på ettan, sen varvar jag ganska mycket och har runt 3/4 gas kanske. Bästa medicinen för att inte slå över är att ge fan i att försöka köra tolvor första gången. Ta det lugnt i början, med lite lite gas på kopplingen så du lär känna hojen och hur den reagerar.

Precis. Sedan är det bara att öva.

Jag vet, för jag håller på :hihi

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Bärgren skrev:
2430370 Precis. Sedan är det bara att öva.

Jag vet, för jag håller på :hihi

men du har ju råd att slå över iaf (en rs av fin modell och en ktm leksak :rolleyes: ), det måste ju var synonymt med pengar iaf :D

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Fuzzman skrev:
2431548 men du har ju råd att slå över iaf (en rs av fin modell och en ktm leksak :rolleyes: ), det måste ju var synonymt med pengar iaf :D

RS en ska säljas när jag får tummen ur. Och vad kostar ett plastkit till KTMen? 1200 kr.

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
min rd får jag upp i tvåan med mycket vilja (står och hoppar allt vad jag kan) lite lä'ttare med fiddyn...

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Ljunghusen skrev:
2429861 Öööö.. min 125a cross gled upp på 4ans växel varesig man ville eller inte

Joo men min går som lite halvtaskigt, på höga varv går den bra men på låga varv går den skit.

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Wolfen skrev:
2432384 Joo men min går som lite halvtaskigt, på höga varv går den bra men på låga varv går den skit.

jag drar upp den på 2:an å kan ibland växa till 2:an... :moped

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...