uppgradera gammalt A1 körkort till A

Automan99

Polyamorös
Gick med
6 Sep 2004
Hoj
929
Hejan . har ett a1 kort eller lättmc som det hette -93
och har tänkt mig upgradera det till A tungt .behöver man göra om teorin tro?
tappade mitt körkort i 2 månader förra året oxo . spelar det någon som helst roll ?, surt att systemet inte tycker att jag klarar av an ens köra 125a med 30 häst längre .

ps. hittade ingen annan tråd om detta . dock suger man på att söka :gnissla

Ska inte ett A1 övergå automatiskt till A när man passerat en viss ålder?
Eller har jag rökt fel saker nu?

twinner skrev:
Ska inte ett A1 övergå automatiskt till A när man passerat en viss ålder?
Eller har jag rökt fel saker nu?

helt fel du tänker på A begränsad

sjukt det där .. att mitt körkortsdatum står på A tung raden på körkortet bak på . dock max 125cc :3freak

Automan99 skrev:
Hejan . har ett a1 kort eller lättmc som det hette -93
och har tänkt mig upgradera det till A tungt .behöver man göra om teorin tro?
tappade mitt körkort i 2 månader förra året oxo . spelar det någon som helst roll ?, surt att systemet inte tycker att jag klarar av an ens köra 125a med 30 häst längre .

ps. hittade ingen annan tråd om detta . dock suger man på att söka :gnissla

A1 tagit före -97 eller hur det är gäller väl den gamla tidens 125a?Eller ändrades de befintliga körkorten också vid ändringen?' :kocko

Jaja, om du efter att ha "lånat ut" lappen åtminstone fått tillbaka den så att du fortfarande har A1 så behöver du inte göra om teorin, åtminstone var det så när jag tog A-kortet.. Du måste göra om körning och eventuella tillägsfrågor om de inte fanns med då du skrev..

Men nu har de ju iofs gjort om hela systemet till en jävla massa frågor tydligen, så jag är faktiskt lite osäker på vad som gäller!

Men vaffan, du lär ju inte låta en sån skitsak stå emellan dig feta powerwheelies :Bugar Det skulle va helt :huvet ju!

Do it, do it NOW!

Dawg skrev:
A1 tagit före -97 eller hur det är gäller väl den gamla tidens 125a?Eller ändrades de befintliga körkorten också vid ändringen?' :kocko

Jaja, om du efter att ha "lånat ut" lappen åtminstone fått tillbaka den så att du fortfarande har A1 så behöver du inte göra om teorin, åtminstone var det så när jag tog A-kortet.. Du måste göra om körning och eventuella tillägsfrågor om de inte fanns med då du skrev..

Men nu har de ju iofs gjort om hela systemet till en jävla massa frågor tydligen, så jag är faktiskt lite osäker på vad som gäller!

Men vaffan, du lär ju inte låta en sån skitsak stå emellan dig feta powerwheelies :Bugar Det skulle va helt :huvet ju!

Do it, do it NOW!

haha nej då .finns inga spärrar i mig inte . . sitter bara och räknar ut eventuella kostnader .inför hojjköpet till våren

Automan99 skrev:
haha nej då .finns inga spärrar i mig inte . . sitter bara och räknar ut eventuella kostnader .inför hojjköpet till våren

Bra bra.. Men en sak faktiskt. Teorin kostar ju bara nån hunka, det borde du ha god marginal på oavsett..

Dvs, +- teorin på ditt körkort där kostar typ drygt ett halvt drivpaket eller nåt.. Spelar de pengarna in så släpp sporthojstanken en stund, du blir bara besviken. (Shit, jag låter som min farsa :mad: )

Men se till att kolla det här ordentligt, ring VV och hör, måste du göra om teorin är det läge att börja typ NU...

Men lycka till!

Tack Dawg

Det borde vara så här : jag körde lätt mc med 30 häst i 6 år .. då borde det vell innebära att jag kan klara av att köra 600 med 34 häst som A begränsat.så a mitt lätta kort borde ha övergått i A begränsad i stället för a1
och sen då att a begränsat blir vanligt A efter 2 år eller så .
önsketänkande? Javisst , men låter inte det mer vettigt än nuvarande system ?
hehe.. :banana

Automan99 skrev:
Tack Dawg

Det borde vara så här : jag körde lätt mc med 30 häst i 6 år .. då borde det vell innebära att jag kan klara av att köra 600 med 34 häst som A begränsat.så a mitt lätta kort borde ha övergått i A begränsad i stället för a1
och sen då att a begränsat blir vanligt A efter 2 år eller så .
önsketänkande? Javisst , men låter inte det mer vettigt än nuvarande system ?
hehe.. :banana
Jo det låter vättigt tycker jag. Vilket år tog du kortet nu igen, 93? Isf borde du fått automatiskt tungt körkort efter 4 år då det var 96-97 de nya reglerna om a1-A begränsad kom men A begränsad-A obegränsad har inte ändrats. DVS han du få A begränsad så får du automatiskt obegränsat efter 2 år så där är det inga konstigheter. Go for it isf. :tummenupp

Hade du tagit A1 innan -86, hade det automatiskt övergått till A vid 18 års ålder. Jag tog mitt "lätta" kort -86 och var tvungen att köra upp igen för att få A-behörighet. Alla mina (ett år äldre) kompisar fick sitt tunga kort gratis... :mad: Teorin behöver du INTE göra om.
Du får däremot fortfarande köra en ostrypt 125:a, d.v.s du kan köra en hoj som är reggad som mellanklass alldeles lagligt så länge slagvolymen inte överstiger 125cc :kocko

Automan99 skrev:

Varför inte ringa till Vägverket och fråga, borde väl vara den enklaste vägen till att få rätt svar

Goose skrev:
Varför inte ringa till Vägverket och fråga, borde väl vara den enklaste vägen till att få rätt svar

nej kan inte ringa VV . för man sitter fast i Telefon hela dagarna på jobbet .(telefon support) internet brukar vara en räddning .och alla är hju så snälla här oxo :Bugar

Tänkte bara låna tråden lite om det här med körkort...
Om ni kollar på mitt körkort, så har jag mellankort (tom juli sen är jag fri =)

Den tredje motorcykeln uppifrån, är det symbolen för obegränsad?
Hur har ni på era kort? Ni som har har obegränsat A-kort? Är det tredje hojen som är "ibockad" då?

Lite nyfiken, blev stoppad av en snut men hon visste inte ens vad kw var, försökte förklara för henne att hojen inte gick på full djurstyrka :) Hon blev intresserad faktiskt. (mobilfoto) Tur så hade jag inte gjort något dumt utan hon undra varför jag körde hoj på vintern

Bifogat

• IMG_1218.jpg
    IMG_1218.jpg
    36 KB · Visningar: 2,343
  • snutson.jpg
    snutson.jpg
    69.9 KB · Visningar: 227
Last edited:
kowal skrev:
Tänkte bara låna tråden lite om det här med körkort...
Om ni kollar på mitt körkort, så har jag mellankort (tom juli sen är jag fri =)

Den tredje motorcykeln uppifrån, är det symbolen för obegränsad?
Hur har ni på era kort? Ni som har har obegränsat A-kort? Är det tredje hojen som är "ibockad" då?

Lite nyfiken, blev stoppad av en snut men hon visste inte ens vad kw var, försökte förklara för henne att hojen inte gick på full djurstyrka :) Hon blev intresserad faktiskt. (mobilfoto) Tur så hade jag inte gjort något dumt utan hon undra varför jag körde hoj på vintern
Man tycker att trafikpoliser borde vara pålästa inom ämnet.
Ja det är den 3e motorcycklen uppifrån som står för A obegränsat.

philsson skrev:
Man tycker att trafikpoliser borde vara pålästa inom ämnet.
Ja det är den 3e motorcycklen uppifrån som står för A obegränsat.

okej tack för snabbt svar..

kowal skrev:
okej tack för snabbt svar..
Du måste dock begära ett nytt körkort. Du får det inte per automatik i brevlådan tyvär. :gnissla 300kr kostar det dessutom för tillverkning av körkort. :brinnerup

philsson skrev:
Du måste dock begära ett nytt körkort. Du får det inte per automatik i brevlådan tyvär. :gnissla 300kr kostar det dessutom för tillverkning av körkort. :brinnerup

Hm, jag har för mig man får behålla kortet, iom man går ju på datum då

> 2år = A obeg

Eller är du helt säker på att man måste beställa nytt?

kowal skrev:
Hm, jag har för mig man får behålla kortet, iom man går ju på datum då

> 2år = A obeg

Eller är du helt säker på att man måste beställa nytt?
Du kan ju såklart hävda för farbror polis att du har obegränsat det funkar ju kanon, syftade på om du vill ha det ifyllt bara.

philsson skrev:
Du kan ju såklart hävda för farbror polis att du har obegränsat det funkar ju kanon, syftade på om du vill ha det ifyllt bara.

Okej på så sätt, iaf tack ännu en gång för svar

Jag menar 300kr är ju 150 paket nudlar hahahah

Kör försiktigt!

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...