Uppgraderat koppling (Rekluse) Behöver jag besiktiga om hojen?

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Hejsan!

Jag har skaffat mig en KTM 1190 adventurer och har bytt ut kopplingen till en Rekluse koppling (Kopplingen faller in själv när man släpper på gasen och RPM faller under ca 2000rpm.

Jag ska snart ta lappen och ska köra upp med min KTM.
Funderar på om jag behöver besiktiga om hojen innan uppkörning (tvivlar på att det är något handledaren ens märker men ändå?).
Går kanske att diskutera ifall detta är en ändring utav motorn eller inte?, om inte ska jag väl inte behöva besiktiga om hojen?

Har bokat intensivkurs och teoriprovet är bokat. Men vill inte hamna i någon trist situation när jag kör upp att jag får gå hem med svansen mellan bena. Jag har också läst att vid större ändringar behöver man besiktiga hojen innan 1 månad. kör jag upp innan en månad så borde det inte vara några problem hur som helst, eller?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är inget problem, men enligt reglerna så får du inte heller göra sådana ändringar om de inte är godkända av fordonstillverkaren så det spelar ju ingen större roll ändå.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Besiktningen har de andra besvarat så jag tar upp en annan fråga: jag är tveksam till att du får köra upp med en motorcykel som inte är helt manuellt växlad, men tror å andra sidan inte att personalen på trafikverket kommer förstå vad det handlar om om du ringer dem för att fråga om lov.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det är väll ingen som fattar att det sitter en rekluse. Går ju att köra och använda kopplingen som vanligt. Säger du inget så är det ingen som märker att du bytt.

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Det är väll ingen som fattar att det sitter en rekluse. Går ju att köra och använda kopplingen som vanligt. Säger du inget så är det ingen som märker att du bytt.

Ja precis, grejen är att jag har ett funktionshinder i vänsterhanden så har flyttat det vanliga kopplingshandtaget till höger sidan i motsatt riktning. Det går bra i vanlig körning men blir lite jobbigt att vinkla ut styret när man krypkör en tigt sväng och samtidigt justera kopplingen med samma hand som man kontrollerar gasen med och ska få kraft att vinkla ut styret. Då fungerar Rekluse jätte bra och risken för motorstopp försvinner helt.

Kan säga att jag verkligen inte får några genvägar med rekluse. Har vart jätte svårt att ens hitta en kurs där jag får köra med min egen hoj, pga försäkringar och att dom kanske tror att jag kräver extra hjälp. Det är ju bullshit då min hoj är helförsäkrad och jag har kört / tävlat i cross så jag kan köra bättre än dom flesta som börjar köra på trafikskola.

Iaf kör på att inte nämna det. Sedan är det fortfarande hel manuell växeling, bara det att kopplingen slår i vid låg rpm så man kan starta från stillastående i vilken växel som helst utan att behöva koppla. När man väl rullar använder man ju kopplingshandtaget för att växla till 1-2 an 2-3 an osv.

Tack för svaren:)

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag är säker på att det inte blir några problem för dig angående kopplingen.
Skulle motförmodan uppkörningsgubben upptäcka att cykeln inte är orginal så ser han ju att du gjort det pga ditt funktionshinder med vänsterhanden.

lycka till med körkortet och ha en kul sommar

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
"Krav på fordon vid körprov - behörighet A ...Motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar..."

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ärlighet är bra men överdriv inte. Om någon frågar så säg att du har problem med handen och har flyttat kopplingen. Det där med Rekluse hade jag inte tagit upp då (som det påpekats ovan) det inte följer reglerna till 100%

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Ärlighet är bra men överdriv inte. Om någon frågar så säg att du har problem med handen och har flyttat kopplingen. Det där med Rekluse hade jag inte tagit upp då (som det påpekats ovan) det inte följer reglerna till 100%

Får bli så:) Rekusen börjar först fungera när choke:n går av och RPM sjunker efter ett par minuter så tar ett tag innan den kommer igång.

Blir det någon grej ändå kan man väl stänga av Reklusen igenom att justera slavcylindern (tror jag).

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS