Uppkörning imorgon

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Tjena!

Har uppkörning imorgon bitti (05/16).
Finns det några tips nu såhär kvällen innan som jag ska bära med mig imorgon?

Samt, ska man ha med sig någon lunch eller något litet att käka? Blir väl mycket väntande eftersom man är 4 pers.

Tack!

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Lite för sent med tips nu kanske. Slappna av och kör avspänt så går det nog bra. Glöm inte att vrida på huvudet vid korsningar och utfarter. Ta med nåt litet med energi typ dextrosol eller når. Lycka till!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Thrux R
Läs igenom alla säkerhetskontroller en extra gång så du inte sumpar uppkörningen innan du ens fått börja köra. Annars är det bara att ta det lugnt och köra precis som du brukar. Jag antar att du redan har kört runt en del i området där uppkörningen äger rum så att du har koll på ev. knepiga korsningar och liknande? Annars kan det vara läge att ta en tur med street view i Google maps för att dubbelkolla allt. Men tänk på att det kan vara gamla bilder där så lita inte på att det ser ut så i verkligheten.

Väntan kan variera oerhört. Jag hade turen att köra ett pass där det bara var jag och provförrättaren så allt var ju överstökat på under en timme, men om man har oturen att hamna sist av fyra och samtliga personer fixar manöverbanorna så kan det ju bli en del väntande. Om du är hungrig av dig kan väl en macka, frukt eller nåt vara bra att ha med sig så du slipper köra upp på tom mage.

Så länge du tror på dig själv och vet med dig att du kan fixa det så borde det nog gå vägen! :tummenupp

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
r1 2003
Glöm inte vrida huvudet lite Då och då landsvägen och håll av stånd till fordon framför. Planera din körning innan så du slipper stanna

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Läs igenom alla säkerhetskontroller en extra gång så du inte sumpar uppkörningen innan du ens fått börja köra. Annars är det bara att ta det lugnt och köra precis som du brukar. Jag antar att du redan har kört runt en del i området där uppkörningen äger rum så att du har koll på ev. knepiga korsningar och liknande? Annars kan det vara läge att ta en tur med street view i Google maps för att dubbelkolla allt. Men tänk på att det kan vara gamla bilder där så lita inte på att det ser ut så i verkligheten.

Väntan kan variera oerhört. Jag hade turen att köra ett pass där det bara var jag och provförrättaren så allt var ju överstökat på under en timme, men om man har oturen att hamna sist av fyra och samtliga personer fixar manöverbanorna så kan det ju bli en del väntande. Om du är hungrig av dig kan väl en macka, frukt eller nåt vara bra att ha med sig så du slipper köra upp på tom mage.

Så länge du tror på dig själv och vet med dig att du kan fixa det så borde det nog gå vägen! :tummenupp

Sitter och kollar igenom säkerhetskontrollen nu faktiskt ;). Har kört runt i området två gånger med min lärare så det känns ändå bra. Man har alltid det där lilla "tänk om" även fast man är säker på att man klarar det :tummenupp

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Det viktiga är säkerheten, håll koll på cyklister och gångtrafikanter när du svänger eller korsar övergångsställen o.d.

Du fixar det, ta det lugnt bara.

Tänk på att det gör inget om du missar eller gör fel enligt instruktörens vägvisning i radion, så länge allt sker trafiksäkert.

owaysis

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2016
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Hur tycker ni man ska köra i form av hastighet? Ska man snabbt accelerera upp till rådande hastighet eller sa man sakta öka farten?

Linus F

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Man ska snabbt accelerera upp till skyltad hastighet. Visa att man sitter på en mc fick ja lära mig. Inte fis köra..

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Hur tycker ni man ska köra i form av hastighet? Ska man snabbt accelerera upp till rådande hastighet eller sa man sakta öka farten?

När jag gjorde vanlig körning och skulle på motorväg (från 70 till 110 tror jag) så frågade min lärare varför jag fega upp i 110 på påfarten och sa "Du kör MC, ge lite gas så ska du se något händer."

men kör inte för fort bara ;D

Smagatusk

Guest
Använd fotbromsen. Jag kuggade på det.

Jag fick även bannor för att jag körde för långsamt på grusväg (körde upp med en Triumph Tiger). Han sa "jag ledde in dig på en grusväg för att du har off-roadhoj. Inte fan trodde jag du skulle köra så sakta."

Anestesisyrran

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2015
Hoj
Triumph Street Triple R -16
Visa bromsberedskap (fick lära mig att ha högerhanden "redo" över bromshandtaget) i situationer som tenderar att vara extra utsatta som korsning med högerregel, klassikern skymd anslutande väg från höger i det lilla villakvarteret på 30-väg etc. Har hört om flertalet som kuggat på just den punkten.

Annars är det som de vise säger: se det som en tur med god vän. Kör defensivt, planerat och framför allt glöm inte att ta ett djupt andetag och ha roligt. Man får sätta ner en fot på lågfartsbanan, man kan välta en kon på högfartsbanan. Det är ett stabilt och tryggt helhetsintryck som kontrollanten tittar efter. Lycka till! :)

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Använd fotbromsen. Jag kuggade på det.

Jag fick även bannor för att jag körde för långsamt på grusväg (körde upp med en Triumph Tiger). Han sa "jag ledde in dig på en grusväg för att du har off-roadhoj. Inte fan trodde jag du skulle köra så sakta."

Du kanske vill förtydliga när man ska använda fotbromsen. Jag antar du menar på bromsprovet och bromsningen på högfarten?

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Hoj
Kawasaki z800 -14
Du kanske vill förtydliga när man ska använda fotbromsen. Jag antar du menar på bromsprovet och bromsningen på högfarten?

När du gör inbromsningar skall båda bromsarna användas, eftersom de är lätt att låsa bakhjulet( utan abs) så brukar man skippa bakbromsen, så om du inte vill använda bakbromsen sätt foten på bromsen iallafall.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha