Uppkörning kuggad omgjort bana?

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Hej, Gjorde uppkörningen tilll A obeg idag vi var 4st. Alla kuggade inom 1 timme på konbanan, Enl mig så är banan försvårad enligt vägverkets mall så stämmer det inte jag ritade upp hur vi körde blev mycket rätare svängar än vad det ska vara dem röd markeradr cirklar var vi skulle stanna som ni ser så är det inte som det är enligt mallen, och ja körde med gsxr så blev ju helt fysiskt omöjligt, även om dem andra gjorde det med streetfight hojjar så misslyckades dem på lite olika saker. Får dem lov att göra såhär eller är det bara att ringa och överklaga?

vv_4.jpg

En av bilderna ritade jag fel, den utan cirklar i början.

Bifogat

• vv_4.jpg
    vv_4.jpg
    35.9 KB · Visningar: 910
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Pratade du inte med någon/uppsyningsmannen på plats?
Göra om banan verkar helt koko tycker jag. :dummer

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Katastrof om inte dom ställer upp banan likt alltid. Påtalade ni ngt på plats när ni inte kände igen banan?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Konan efter vändningen verkar ju galet svår när man skall ned 90grader och sen vika in igen 90grader och mer.

Eller om det går åt andra hållet så innan vändning.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
banorna är ju inte förslag utan dom skall följas till punkt och pricka så om ni inte körde så som det är specificerat så är det klart ni ska överklaga.

Den streckade linjen är så den banan skall köras och inget annat.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Tog du nåt kort på galenskapen? Eller kontaktuppifter till några av dom andra kuggade som vittnen på banupställningen?

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
OBS!!!!
Banan är uppställd i två spegelvända uppsättningar. Så du har egentligen två banor i en.

Jag tror att du helt enkelt kört fel, -------->MEN<-------- det ska provledaren (eller vad man nu kallar det för) upplysa om och då visa vad som är rätt och fel.
Om han sagt åt dig att köra som du gjort är det han som gjort fel och du bör överklaga.

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Det är ju helt bissart att dom ändrar lågfartsbanan. Det finns endast 2st lågfartsbanor och det är en av dom man ska köra. Om det är som du säger att provledaren ändrade på banan så ska du, som alla andra sagt, överklaga.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så här står det i "Transportstyrelsens föreskrifter om förarprov":
Manöverprovets lågfartsdel ska utföras enligt bilaga 1, figur 1 eller 2 i föreskriften. Förarprövaren avgör vilket alternativ du ska genomföra.
Hastigheten ska regleras med kopplingen (så kallad krypkörning). Detta gäller dock inte om provet avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel.
Förarprövaren ska före provet avgöra om starten ska påbörjas från vänster eller höger. Provet ska utföras på belagd yta och med 30 cm höga koner. Avstånd mellan koner beräknas från kontopp till kontopp.

Lågfartsdel enligt bilaga 1, figur 1: ...

Lågfartsdel enligt bilaga 1, figur 2: Provet inleds med att motorcykelns bakhjul står vid linje A. Du krypkör genom öppningen vid sidan av vinkelkorridoren, rundar enkelkonerna samt stannar vid dubbelkonerna, vänder och krypkör tillbaka på samma sätt. Körningen avslutas när framhjulet står vid linje A.

Och här är bilden som det hänvisas till:
ManöverprovLågfart2.JPG

Ditt manöverprov har utförts i strid mot de reglerna och skall självklart överklagas!

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
WTF! den banan hade man ju kanppt klarat med en trial hoj :huvet sa ni inget om att den banan inte fans? :7peta

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
jag hoppas att TS har missuppfattat förarprövaren men det är oxå meningen att förarprövaren ska se till att eleven vet hur eleven ska köra banan och jag hoppas att förarprövaren int har förklarat banan så som skissen visar , det är int helt omöjligt att förarprövaren int vet hur den banan fungerar då den är ovanlig att de väljer på prov , hoppas TS får upprättelse om det är så att förarprövaren gjort fel

det värsta jag hörde häromdagen var en elev som lärt sig banorna fel från en trafikskola och sen blivit underkänd pga det , fy bubblan

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ser heltokigt ut. Stämmer inte nånstans. Är detta hur ni fick körningen instruerad av kontrollanten eller var det bara så ni körde? Har han instruerat så så är det helt fel.

Det som Transportstyrelsen sagt ska utföras är det som gäller - inget annat.

kakafoni

Fahrer des Herzog aus Mattighofen
Gick med
13 Apr 2010
Hoj
Superduke
när man far ut i mitten i starten så är det ju denna bana som man kör efter
http://www.minuskel.com/mc/vv_2.jpg

Exakt!

TS, ni missförstod bara inte provförrättaren? Kör du ut i "T-korridoren" är det långsamma serpentinbanan som ska göras, inte "storslalomen". Då ska man ju köra ut i T:ets vinkel (som bilden visar)

Sade han fel till er? Då hade jag nog övervägt att kontakta Transportstyrelsen. Det lär ju inte ge ett omedelbart godkännande men man kanske kan få tillbaka avgiften eller något.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Han var ute efter att kugga, han frågade vem kör privat och kollade på mig och jag svarade ja så blev jg så klart först och han från körskolan sist, när han kollade mitt reg bevis så sa han ojdå 131kw och kollade inte ens på reg nummer han stod framför efter det så förklarade han banan och tyckte det kändes skumt när jag väl gjorde den så var det rent åt helvete gick inte för fem öre och har gjort den innan. Så gjorde jag alla moment så sa han det där gick inte så bra jag bara nää, men kan göra om det om det går bra nej tyvärr sa han, det har jag inte tid med. Så trodde jag att jag var för nervös och allt gick fel men sen direkt när jag kom hem så kikade jag på ritningen och då insåg jag att alt var fel men såg att han möblerade om banan och den var redan där när vi kom...

Murdokk

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Z750 2011
Han var ute efter att kugga, han frågade vem kör privat och kollade på mig och jag svarade ja så blev jg så klart först och han från körskolan sist, när han kollade mitt reg bevis så sa han ojdå 131kw och kollade inte ens på reg nummer han stod framför efter det så förklarade han banan och tyckte det kändes skumt när jag väl gjorde den så var det rent åt helvete gick inte för fem öre och har gjort den innan. Så gjorde jag alla moment så sa han det där gick inte så bra jag bara nää, men kan göra om det om det går bra nej tyvärr sa han, det har jag inte tid med. Så trodde jag att jag var för nervös och allt gick fel men sen direkt när jag kom hem så kikade jag på ritningen och då insåg jag att alt var fel men såg att han möblerade om banan och den var redan där när vi kom...

Dom fråga även mig när jag körde upp om de va privat. De va bara för att han ville kolla så att jag visste hur banorna skulle köras. Tycker inte de va nått märkligt med de. Men du verkar ha haft jäkla oflyt.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin